رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به فرا رسیدن فصل پاییز و شیوع آنفلوانزا، گفت: تزریق واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های حساس الزام آور است.
کد خبر: ۱۱۳۰۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸ 10 October 2023
 

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از مهر حسین بیگلری با اشاره به شایع‌ترین زمان شروع بیماری آنفلوانزا، اظهار کرد: هر سال آنفلوانزای فصلی انسانی از اواخر مهر رفته رفته بروز پیدا می‌کند و تا اوایل اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در نوع و مدل آنفلوانزا به دلیل تغییرات ژنتیکی در بعضاً از سال‌ها شاهد تغییر نوع ویروس‌های آن خواهیم بود همان طور که در ۲ سال گذشته آنفلوانزای فصلی زیر سایه کرونا بروز پیدا کرد.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه از گروه‌های در معرض خطر یاد و تصریح کرد: سالمندان، کودکان زیر ۶، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و مادران باردار آسیب پذیری بیشتری در مقابل بیماری‌ها دارند و به همین دلیل با رعایت راهکارهای پیشگیری و عدم مبتلا به آن توصیه می‌شود.

بیگلری واکسیناسیون پیش از ابتلاء به بیماری آنفلوانزا را مهم دانست و خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های پیشگیری تزریق واکسن بوده که بهترین زمان برای تزریق واکسن پیش از شروع مهرماه تا نیمه اول این ماه پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد: ویروس آنفلوانزا با ورود به بدن علائمی همچون سر درد، تب، کوفتگی بدن، استخوان درد در فرد ایجاد می‌کند و دوره نهفتگی کوتاهی بین سه تا پنج روز نیز خواهد داشت اما این بیماری نسبت به سایر ویروس‌های تنفسی قابلیت انتشار سریع‌تر و قابلیت ایجاد درگیری‌های ریوی دارد.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه شدت علائم ویروس کرونا برای افراد و گروه‌های حساس و دارای بیماری‌های مزمن بیشتر است، گفت: بیماران مزمن مانند بیماران دارای آسم، دیابت کنترل نشده، قلبی و عروقی در جلوگیری از ابتلاء به این ویروس باید بیشتر مراقب بوده چرا که نسبت به سایر افراد بیشترین تهدید را برای سلامت آنها خواهد داشت.

بیگلری با تاکید بر رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از ابتلاء ویروس آنفلوانزا، عنوان کرد: استفاده از ماسک، شستشوی مداوم دست‌ها و رعایت حد فاصل استاندارد با افراد مبتلا به بیماری‌ها آنفولانزا باید مورد توجه مردم قرار گیرد.

وی اضافه کرد: تزریق واکسن آنفلوانزا محافظت کننده در مقابل سرماخوردگی نبوده بلکه آنفلوانزا به عنوان یکی از شدیدترین ویروس‌های تنفسی در فصل سرما صرفاً از آنفلوانزای انسانی جلوگیری می‌کند.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه بیان کرد: با توجه به تغییرات هوشمند آنفولانزا به لحاظ پزشکی ویروس آنفلوانزا تقریباً هر ۱۰ سال یکبار تغییرات اساسی و به اصطلاح شیفت پیدا می‌کند که قابلیت واکسن گریزی خواهد داشت که در این صورت برای مقابله با آن واکسن تزریقی باید از واکسن‌های پیشین قوی‌تر باشد.

بیگلری ادامه داد: آخرین باری که ویروس آنفلوانزا در کشور حالت همه گیری در کشور داشت حدود هفت سال گذشته بود که پس از آن سوی جدید آنفولانزا در قالب کرونا بروز پیدا کرد که در پی تزریق واکسن کرونا در سال‌های گذشته قابلیت فعالیت آنفلوانزا نیز کاهش پیدا کرد و شاهد یک روند کاهش در رشد آنفلوانزا در کشور بودیم.

وی افزود: ویروس آنفلوانزای فصلی انسانی به عنوان نوع شایع است که تابع مناطق و محور جغرافیایی نبوده و نوع و میزان چشمگیری ابتلاء به آن در استان کرمانشاه به دلیل کوهستانی بودن یا خنک‌تر بودن آب و هوای آن متفاوت از سایر استان‌ها نیست.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه به محل مراجعه به مراکز تزریق واکسن آنفولانزا اشاره کرد و گفت: بیماران خاص مانند تالاسمی ماژور، هموفیلی، اچ. آی. وی مثبت و… و همچنین کادر بهداشت و درمان که در مواجه مستقیم با بیماران هستند سهمیه واکسن جداگانه لحاظ می‌شود که معمولاً از طریق معانت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرساله در طول فصل پاییز به آن داده خواهد شد.

بیگلری ادامه داد: بقیه عموم جامعه به ویژه افرادی که بیماری فشار خون بالا، قند خون، سیستم ایمنی ضعیفی دارند و یا تحت درمان دراز مدت هستند واکسن آنفلوانزا را می‌توانند از داروخانه‌های بخش خصوصی تهیه و دریافت کنند هم اکنون نیز در داروخانه‌ها موجود است.

وی در خصوص تفاوت واکسن بزرگسالان و کودکان، تاکید کرد: با وجود اینکه نوع ویروس آنفلوانزا برای همه افراد در گروه‌های سمی متفاوت یکسان است اما کودکان که برای نخستین بار تزریق واکسن خواهد داشت باید با دز پایین‌تر تزریق کنند و این واکسن برای کودکان زیر ۶ سال در ۲ نوبت، ۲ تا چهار هفته باید برای آنها تزریق شود.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه همچنین به رعایت نکاتی بعد از تزریق واکسن اشاره و بیان کرد: واکسن آنفولانزا جز واکسن‌های کم عوارض بوده اما در صورتی که افراد تزریق واکسن را در منزل تزریق دارند حتماً تا زمان تزریق مواد واکسن را در جای سرد مانند یخچال نگهداری کنند و پس از آن به دلیل کوفتگی بدن استراحت لازم داشته باشند.

بیگلری عنوان کرد: منع مصرف واکسن آنفلوانزا برای افرادی است حساسیت شدید نسبت به تخم مرغ داشته باشند و همچنین یکی از عوارض شایع تزریق واکسن نیز در افرادی که دچار سندروم عصبی اندام تحتانی هستند که به صورت افتادگی بخشی از قسمت خواهد بود که تنها این ۲ گروه از تزریق واکسن منع شده‌اند

. وی در پایان توصیه کرد: در هنگام تزریق واکسن افراد نباید دچار تب و بیماری حاد عفونی باشند و با توجه به ادامه دار بودن شیوع ویروس آنفولانزا تا پایان اردیبهشت ماه تزریق واکسن دارای ارزش خواهد بود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار