مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: طی ۶ ماه سپری شده از سال‌جاری، ۳۰ مورد فرزندخواندگی در استان داشته‌ایم.
کد خبر: ۱۱۳۳۶۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷ 23 October 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از فارس بهزاد شهبازی، مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه، اظهار کرد: فرزندخواندگی یکی از اقدامات پسندیده‌ است که سعادت دنیا و آخرت را در پی دارد.

وی با اشاره به فعالیت هفت مرکز برای نگهداری کودکان بی‌سرپرست در استان، ادامه داد: کودکانی که شرایط واگذاری را داشته باشند به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی تحویل داده می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با بیان اینکه طی ۶ ماه سپری شده از سال‌جاری ۳۰ مورد فرزندخواندگی در استان داشته‌ایم، گفت: کودکانی که صاحب خانواده می‌شوند، عمدتا صفر تا سه سال بوده که در شیرخوارگاه معتضدی نگهداری می‌شوند. 

وی تصریح کرد: خانواده‌هایی که برای بارداری و صاحب فرزند شدن اقدام کرده، ولی متأسفانه موفق نشده‌اند در اولویت اول برای واگذاری هستند.

شهبازی اولویت دوم را برای زنانی دانست که تنها زندگی می‌کنند و گفت: خانواده‌هایی که خود هم فرزند دارند، اما به علت نگاه انسانی و خداپسندانه‌، تمایل به نگهداری و سرپرستی این کودکان دارند، در اولویت سوم واگذاری‌ها گنجانده می‌شوند.

وی در توضیح مراحل فرزندخواندگی، اضافه کرد: متقاضیان باید برای ثبت‌نام در سامانه ملی فرزندخواندگی به نشانی اینترنتی www.adoption.behzisti.net مراجعه و مدارک مورد نیاز خود را بارگذاری کنند، البته افراد مقیم خارج از کشور نیز به جای ثبت‌نام در سامانه ملی فرزندخواندگی باید به دفتر نمایندگی ایران در کشور محل اقامت خود مراجعه کنند.

شهبازی تصریح کرد: مشاوران و مددکاران با ارتباط‌گیری با این خانواده‌ها، آن‌ها را جهت انجام مصاحبه دعوت می‌کنند. اطلاع‌رسانی و هماهنگی با متقاضیان جهت دعوت اصولا از طریق پیامک و در موارد خاص به صورت تلفنی انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه تصریح کرد: در مرحله بعد با متقاضیان جهت انجام بازدید منزل متقاضی هماهنگی صورت می‌گیرد و در ادامه به مراکز مشاوره فرزندخواندگی جهت دریافت خدمات مشاوره معرفی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در مراحل بعدی از متقاضیان جهت دریافت معرفی‌نامه اداره پزشکی قانونی جهت انجام آزمایشات صحت جسم و روان و عدم اعتیاد و همچنین دفاتر پیشخوان دولت برای دریافت گواهی عدم سوء‌سابقه کیفری دعوت می‌شود.

شهبازی ادامه داد: با بررسی نهایی مدارک و پاسخ استعلام‌ها شامل گزارش مددکاری، پاسخ مشاور فرزندخواندگی، پاسخ اداره پزشکی قانونی و پاسخ دفتر پیشخوان دولت، مصاحبه اعضا کمیته با متقاضیان و... به کمیته فرزندپذیری استان معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه متقاضیان به مشاور دینی برای دریافت خدمات مشاوره دینی نیز معرفی خواهند شد، اضافه کرد: متقاضیان در لیست نوبت جهت ملاقات کودک قرار می‌گیرند.

شهبازی تصریح کرد: بعد از ارسال پرونده به دادگاه و به بهزیستی (پس از فرا رسیدن نوبت)؛ همزمان متقاضیان باید دادخواست سرپرستی خود را در سامانه ثنا مربوط به قوه قضائیه ثبت و همچنین متقاضیان در جلسه دادگاه و صدور رای سرپرستی شرکت کنند.

وی اظهار کرد: در این مرحله متقاضیان به مرکز جهت تحویل کودک معرفی می‌شوند و بهزیستی تا پایان ۱۸ سالگی بر وضعیت کودک نظارت دارد.

شهبازی مراحل بعدی را در پیگیری پدر و مادر خانواده و بهزیستی برای تبدیل قرار آزمایشی ۶ ماهه به حکم دائم سرپرستی توضیح داد و افزود: در نهایت برای کودک باید مدارک گرفت که پدر و مادرخوانده و بهزیستی برای اخذ شناسنامه، تعهدات مالی به نفع کودک، بیمه عمر و... پیگیری می‌کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار