مجری طرح ملی کشت گیاه کاملینا برآورد کرد، امسال سطح زیرکشت کاملینا در کشور به ۲۰ هزار هکتار برسد.
کد خبر: ۱۱۳۶۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳ 05 November 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا دانیال کهریزی، با بیان اینکه توسعه کشت گیاه روغنی کاملینا در کشور دنبال می‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال سطح زیر کشت کاملینا در کشور به ۲۰ هزار هکتار برسد.

کهرزی با بیان اینکه سال زراعی گذشته ۱۴ هزار هکتار کاملینا در کشور کشت شده بود، افزود: در سال زراعی گذشته استان لرستان بیشترین سطح زیرکشت کاملینا را داشت و پس از آن استان‌های کرمانشاه، فارس، خراسان شمالی، گلستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی بیشترین سطوح زیر کشت کاملینا را به خود اختصاص داده بودند.

 مجری طرح ملی کشت گیاه کاملینا یادآور شد: امکان کشت کاملینا در همه استان‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه سازگاری کشت کاملینا در دیمزارها به اثبات رسیده، ادامه داد: با توجه به دیمزار بودن بخش زیادی از اراضی کشور به نظر می‌رسد کشت کاملینا یک گزینه خوب برای معرفی به عنوان الگوی کشت به ویژه در مناطق درگیر خشکسالی است.

وی روغن گیاه کاملینا را جزو با کیفیت‌ترین روغن‌ها برشمرد و گفت: این گیاه ۴۰ درصد امگا ۳ و ۲۰ درصد امگا ۶ در روغن خود دارد و ۹۵ درصد اسیدهای چرب اشباع مفید در روغن آن موجود است.

وی افزود: گیاه کاملینا در برابر سرما، گرما، خشکی، شوری زمین، آفات و امراض بسیار مقاوم بوده و خاصیت ضدسرطانی آن هم به اثبات رسیده است.

کهریزی اشاره‌ای هم به وارداتی بودن ۹۵ درصد روغن خوراکی کشور داشت و گفت: توسعه کشت کاملینا به عنوان یک گیاه روغنی می‌تواند نقش مهمی در دستیابی به خودکفایی در کشور داشته باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار