برگزیدگان کارگاه نقاشی هنر راویان غزه با هدف نمایش مظلومانه حملات به غزه در قالب هنر، در آیین اختتامیه این کارگاه معرفی شدند.
کد خبر: ۱۱۳۶۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۰ 06 November 2023

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، عصر امروز (دوشنبه ١۵ آبان ماه) مراسم اختتامیه کارگاه نقاشی هنر راویان غزه با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، داوران و هنرمندان برگزیده و اصحاب رسانه در سالن جلسات اداره کل کتابخانه های عمومی کرمانشاه برگزار شد.

در این اختتامیه از هنرمندان برگزیده تقدیر به عمل آمد و یادبود هایی به آن‌ها تعلق گرفت و هدف از برگزاری این کارگاه روایت حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به غزه از دید هنرمندانه بود.

ضرورت نمایش دادن مظلومیت غزه در قالب هنر مقدس

 

علی شعبانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه در این آیین اظهار کرد: چالشی که بشر قرن ٢١ با آن مواجه است موضوع هنر مقدس است که باید به آن توجه کرد.

وی افزود: آیا انسان قرن ٢١ ساحتی برای تقوا قائل است؟ از زمانی که تجددگرایی محصول مکاتب اتفاق افتاد انسان‌ها تصمیم گرفتند در تمام حوزه‌ها اعلام نظر کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه تصریح کرد: در مدرنیسم موضوع تقدس وجود ندارد و این تقدس به خارج از حوزه فیزیک متصل می‌شود.

وی ابراز کرد: این موضوع یعنی مدرنیسم و عدم وجود تقدس ادامه پیدا کرد که بر خلاف اعتقادات ما بود و ما هنرمند را لسان الغیب می‌دانیم.

این مقام مسئول با اشاره به تأثیر عمیق هنر عنوان کرد: یک نقاشی قهوه خانه‌ای که با ساده‌ترین روش‌ها خلق می‌شود و سال ها بر روی خاطر افراد اثر می‌گذارد لسان الغیب است اما در مدرنیسم لسان الغیب وجود ندارد.

وی گفت: اما امروز شاهد صحنه‌هایی در عالم هستید که سرزمینی به راحتی غصب می‌شود و به دست جنایتکاران می‌افتد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: سرزمین‌هایی در طول تاریخ تحت حمایت کشورهای دیگر قرار گرفتند و به ناگاه انگلیس در حق مردم فلسطین خیانت کرد و تمام سرزمین آن‌ها را در اختیار آژانس یهود قرار داد.

شعبانی ادامه داد: اکنون حماس را آغازگر جنگ می‌خوانند آیا فلسطینی حق دارد از سرزمین خود دفاع کند؟ لذا روایت‌های این چنینی سبب شده حق مسلم یک ملت در طول سالیان دراز از بین برود.

وی ابراز کرد: کسی که از این افراد دفاع کند متهم به تروریسم و واپس گرایی و ناآگاه به قواعد بازی بین‌الملل می‌شود پس روایت مظلومیت این مردم تنها از راه هنر امکان پذیر است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه گفت: هنر مقدس در این محل خود را نشان می‌دهد به شرط اینکه اصول هنر مقدس را رعایت کنیم.

وی ابراز کرد: ما باید در قالب هنر مقدس و نگاه مقدس موضوع مظلومیت غزه را به مردم نشان دهیم و باید گفت میزان مظلومیت غزه زیاد است که می‌توان تا ٢٠٠ سال آینده آثار هنری درباره آن خلق کرد.

 

کارگاه هنری غزه نخستین رویداد خیابانی در کرمانشاه

 

پوریا جلالی سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در ادامه این آیین اظهار کرد: رزمندگان و هنرمندان فرهیخته و هر فردی که از شعور و وجدان برخوردار است در مقابل جنایت کفر و نفاق اسرائیل می‌ایستد.

وی با اشاره به برگزاری این کارگاه هنری افزود: افتتاحیه این آثار به زودی آغاز می‌شود و آثار هنرمندان در کشور سوریه و لبنان در معرض دید عموم مردم قرار می‌گیرد.

سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: آثار توسط تشکل‌های مردم نهاد عرضه می‌شود که این رخداد هنری برای نخستین بار در معابر عمومی شهر کرمانشاه ارائه شد.

وی ادامه داد: هنرمندانی از جنس ایثار و فرهنگ و فرهیختگی آمدند و آثار را در معرض دید عموم مردم قرار دادند.

این مقام مسئول عنوان کرد: ارتباطی در این مدت بین مردم و هنرمندان برقرار شد تا هنرمندان در گوشه و کنار با تمام توان و وجود خود و با بصیرت در کنار شما قرار بگیرند.

وی اذعان کرد: هنرمندان در آثار خود موارد ارزنده‌ای مطرح کردند امید است به زودی این برنامه‌ها را در کرمانشاه شاهد باشیم.

 

ضرورت بهره‌مندی از وجه حماسی برای آثار هنری خلق شده درباره غزه  

 

مرتضی گودرزی دیباج هنرمند و استاد فلسفه هنر در ادامه این اختتامیه اظهار کرد: این کارگاه، کارگاه نخست ما نخواهد بود و در مورد غزه و فلسطین آغاز راه هستیم.

وی افزود: جنگ در طول هشت سال دفاع مقدس اتفاق افتاده و به شکل ظاهری تمام شده و آن‌ها که کمی آگاه هستند می‌دانند جنگ سهمگین تر ادامه دارد به همین دلیل توصیه من این است که برای هر کارگاهی پیش از آنکه ورود کنید مطالعه کنید.

استاد فلسفه هنر تصریح کرد: اگر اطلاعات کامل داشته باشیم بهتر خلق اثر می‌کنیم ضمن اینکه برای یک کار غیرواقعی و شعاری باید از قالب‌های خاص خود بهره ببریم.

وی ابراز کرد: نیازمند انتخاب نماد درست برای خلق اثر هستیم زمانی که خام و بدون اطلاعات در این جلسات حضور پیدا کرده و آگاهی سطحی داریم کار خوب نمی‌شود.

گودرزی دیباج بیان کرد: هنگام حضور در کارگاه از آنجا که برای انجام کار خیر آمدیم باید به اهداف توجه کنیم که نیازمند انتخاب جدیدتر و زاویه دید تازه است.

وی تشریح کرد: نکته دیگر اینکه دوره مظلوم ارائه کردن ماجرای فلسطین کافی نیست اکنون نیازمند نشان دادن یک فضای حماسی هستیم.

گودرزی گفت: ماجرای دفاع مقدس نمادشناسی شده و از آن دوران و ترکیب کردن مظلومیت مردم با حماسه، الگویی برای خلق آثار دوران حملات به غزه می‌توان به دست آورد.

وی عنوان کرد: حمایت نهادهای ذیربط از جمله فرهنگ و ارشاد اسلامی برای خلق آثار هنری ویژه ضرورت دارد و باید در این زمینه فعال بود و کارگاه‌ها در همین راستا باید ادامه دار باشند.

گودرزی دیباج افزود: داوری در این مراسم نمادین بود و همه هنرمندان برگزیده هستند و قدم خیر هنرمندان در این راه ارزنده است.

در انتهای این مراسم برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی و از آن‌ها تقدیر شد که در بخش فرهنگی مهدی کلانتری، سمیه ایزدی و سارا بابایی ساحلی انتخاب شدند.

برگزیدگان بخش فرهنگی کارگاه ملی نقاشی راویان غزه نیز امیرحسین امینی احمد صدری و مریم میکائیلی بودند.

داوران بخش اصلی کارگاه نقاشی راویان غزه مرتضی گودرزی دیباج، علی بحرینی و بشیر نظری بودند.

برگزیدگان کارگاه ملی نقاشی راویان غزه طهمورث آشناگر، عسگر حقی، توران نوری، مهناز قره حسن لو، امیرحسین امینی، فرزانه جمشیدی محمدجواد زارع و نازی تربتی نژاد بودند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار