با دیدن وضعیت حمل و نقل ریلی و هوایی کردستان که با افتتاح اخیر آن توسط رئیس جمهور نفس تازه‌ای گرفته است، دوباره نوشتن از حمل و نقل به نفس افتاده کرمانشاه بهانه شد.
کد خبر: ۱۱۳۷۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱ 15 November 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از فارس رضوان شاه‌آبادی، از آغاز خلقت تا همین‌لحظه؛ هجرت، کوچ، سفر و آنچه که صدایش بزنیم بخش جدانشدی از زندگی آدمی بوده و انسان همیشه به فکر آسوده‌بودن و کمتر کردن زحمت خود بوده و هست. اما این موضوع در کرمانشاه نیست و تهیه یک بلیت ساده در تاریخ مورد نظر و حتی مدت‌ها بعد بسیارسخت است.

سال‌هاست، اما در کرمانشاه شهری که تنها نام کلان‌شهر را یدک می‌کشد عزم سفر کردن با هواپیما و قطار اصلا ساده نیست و درنهایت دست به دامان ترمینال شهید کاویانی خواهیم شد که خود داستان دارد و مفصل و جداگانه باید به آن پرداخت؛ به بحث خودمان برگردیم اکثر مواقع گرفتن بلیت برای تاریخ موردنظر چندان ممکن نیست، حتی اگر از یک‌ماه قبل اقدام کنید تقربیاً هر زمانی که مبدأ و مقصد را در سایت‌های بلیت‌فروشی جست‌وجو کنید با ظرفیت تکمیل روبه‌رو خواهید شد و باید به شانس اعتماد کنید که شاید چند ساعت مانده به حرکت ظرفیت کم از تعداد انگشت‌های یک دست باز شود بتوانید بلیت تهیه کنید.

درحالی‌که مسوولان چشم‌انداز تبدیل شدن کرمانشاه به یکی از مراکز اساسی توریست درمانی را دارند، اما حمل و نقل ما لنگ می‌زند. این موضوع در حالی است که ایامی خاص مثل اربعین این ظرفیت تا حدودی بهبود پیدا می‌کند و این نشان می‌دهد ظرفیت واقعی استان خیلی فراتر از شرایط عادی و کنونی است.

با توجه به همسایگی ما با کشور عراق نه‌تن‌ها درموضوع توریست و توریست درمانی بلکه موقعیت فوق‌العاده‌ای برای امور تجاری نیز داریم. همانطور که بهره‌برداری از فرودگاه سقز و راه‌آهن سنندج به علاوه بازگشای بازارچه سیف سقز در راستای تبادلات اقتصادی و اختصاص و اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی برای بهبود زیرساخت‌های این بازارچه به وضعیت تجاری و اقتصادی استان کردستان نفس تازه‌ای می‌دهد و نهایتا منجر به تقویت مسائل تجاری این استان خواهد شد، تقویت کریدور‌های هوایی و ریلی کرمانشاه ما نیز تاثیر مثبتی بر اقتصاد استان خواهد داشت.

سال‌هاست که عناوین مختلف در جشنواره‌ها را تقدیم استان کردستان می‌کنیم هر چقدر ما سر راه توریست و صنعتگر و معدن‌دار و جوانان نخبه و هنرمند مانع می‌گذاریم کردستان با تمرکز بسیار بالا به تقویت و رشد و استفاده منابع مادی و معنوی خود می‌پردازد.

*ضرورت احداث فرودگاه در قصرشیرین

همچنین جدای از تقویت فرودگاه اشرفی اصفهانی می‌توانیم به یادداشت کیوان کاشفی عضو هیأت رئیسه اتاق ایران اشاره که کنیم به ضرورت احداث یک فرودگاه در قصرشیرین با توجه به ایجاد منطقه آزاد در این شهرستان مرزی و رونق گرفتن مرز خسروی در ایام اربعین پرداخته است.

بررسی‌های نشان از این مسئله دارد که تأسیس فرودگاه قصرشیرین می‌تواند سهم بسزایی در توسعه این منطقه داشته باشد و این فرودگاه از یک سو به عنوان شتاب دهنده توسعه منطقه آزاد قصرشیرین خواهد بود و از سوی دیگر در امر ترانسفر زائران عتبات به اقصی نقاط ایران نقش بسزایی خواهد داشت. این موضوع می‌تواند بابررسی و طرح‌های توجهی‌پذیر از مطالبات جدی استان در سطح ملی باشد.

*بسیار کند در مسیر پیشرفت هستیم

با بررسی اخبار چند ماه اخیر متوجه خواهیم شد هر چند با سرعت بسیار کند، اما وضعیت نسبت به سال گذشته بهبود یافته است.

محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه در حال پیگیری امور مربوط به راه آهن اسلام آبادغرب هستند در نشستی که با معتمدان، متنفذین و بزرگان این شهرستان داشت اتمام پروژه راه آهن کرمانشاه- اسلام آبادغرب را یکی از اولویت‌های استان دانست و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته دستور اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان به این پروژه صادر شده است.

شواهد حاکی از این است بهسازی فرودگاه اشرفی به دست فراموشی سپرده نشده است. حدودا هفته پیش خبر پایان فاز اول بهسازی فرودگاه اشرفی اصفهانی در حالی که نایب رئیس مجلس اعلام نارضایتی از روند بهسازی دارند منتشر شد.

عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس شورای در بازدیدی از این پروژه پیشرفت آن را مورد بررسی قرار دارد و در نهایت پیشرفت آن را رضایت‌بخش ندانست.

 

 

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در حاشیه این بازدید، اظهار کرد: قبل از انتخابات ریاست جمهوری در دولت قبل ۸۰ میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته شد، اما استاندار وقت طی نامه‌ای تقاضا داشتند که اجرای این پروژه به بعد موکول شود و ما بعد‌ها که متوجه این موضوع شدیم دلخور شدیم. اکنون اعتبار این پروژه ۴۶۰ میلیارد تومان است که از محل سفر ریاست جمهوری به استان و شرکت فوردگاه‌های کشور تأمین شده است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: این پروژه حدود ۲۰۴ هزار مترمربع وسعت دارد و از نظر مشخصات فنی با آزادراه، بزرگراه و اتوبان بسیار متفاوت است و در جلسات متعدد با رئیس فرودگاه‌های کشور درخواست داشتیم که کیفیت را فدای سرعت نکنند. رضایتی از پیشرفت کار نداریم و پیمانکار برابر قرارداد عمل نکرده و امید داریم در باقی‌مانده زمان جبران شود. به طور مجدد از مردم کرمانشاه عذرخواهی می‌کنیم و امید داریم بعد‌ها با انجام هفت تا ۱۰ پرواز در روز جبران شود.

مجتبی بیاتی مدیرکل فرودگاه کرمانشاه با بیان اینکه پروژه فرودگاه در ۲ فاز انجام شده است، گفت: فاز نخست این پروژه به اتمام رسیده و در فاز دوم آن بیش از ۲۵ درصد پیشرفت مشاهده می‌شود که در مجموع این پروژه تاکنون بیش از ۷۵ درصد پیشرفت دارد.

محمدجواد خجسته مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری کرمانشاه نیز، اعلام کرد: پروژه فرودگاه با اعتبار ۴۶۰ میلیارد تومانی آغاز به کار کرده که ۹ میلیارد آن مربوط به اعتبارات سفر ریاست جمهوری و مابقی مربوط به محل تأمین اعتبارات شرکت فرودگاه‌ها است که از اردیبهشت‌ماه امسال به مدت یک‌سال قرارداد آن انعقاد شده است.

وی افزود: طبق انعقاد قرار داد یک‌ساله در اصل پروژه بهسازی باند فرودگاه باید در اواخر فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ به اتمام برسد، اما به دلیل شرایط ویژه و رایزنی‌ها و عدم محاسبه دقیق‌تر پیمانکار پروژه وعده ۶ ماهه برای پایان کار بهسازی باند فرودگاه داده شد.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری کرمانشاه ادامه داد: عملیات بهسازی باند فرودگاه یک عملیاتی پیچیده بود که پیمانکار آگاهانه قول تکمیل در پاییز را نداده بود، البته بروز برخی مشکلات دیگر در تأمین مصالح درجه یک و تعویض آن‌ها مسائل دیگری بود که سبب شد این پروژه به پاییز نرسد.

هرچند این پروژه‌ها همگی هر چقدر که با سرعت بیشتری پیش بروند به توسعه استان کمک خواهند کرد امیدواریم همین حرکت‌های بسیار کند به سرنوشت دیگر پروژه‌های نیمه‌کاره‌ی استان دچار و پس از مدتی به دست فراموشی سپرده نشوند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار