استاندار قزوین گفت: ثبات در رشد اقتصادی، افزایش بهره وری، کارآمدی نیروی انسانی و مهار تورم مهمترین عوامل در پویایی صنعت و رشد تولید در بخش های مختلف است.
کد خبر: ۱۱۳۸۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۲ 19 November 2023

به گزارش تابناک قزوین، محمدمهدی اعلایی در مراسم تجلیل از صنعتگران و معدن کاران نمونه استان قزوین که ظهر امروز با حضور فرشاد مقیمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، با اشاره به اینکه رشد اقتصادی در صنعت دارای اهمیت است و در کشور ما ویژگی‌های منحصر به فردی دارد، اظهار کرد: رشد اقتصادی نبض تولید است و باید اذعان کرد نبض اقتصادی ما در ۵۰ سال اخیر ضعیف بوده و در کنار آن پرنوسان بودن رشد اقتصادی هم از منفی ۶.۸ تا ۱۴ درصد از چالش‌های مهم این بخش بوده است.

وی افزود: اگر ثبات اقتصادی داشتیم و رشد اقتصادی از وضعیت ممتدی پیروی می‌کرد اثرات این رشد اقتصادی در همه حوزه‌ها به خصوص تولید بیشتر از همیشه خود را نشان می‌داد.

استاندار قزوین تاکید کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های خاص رشد اقتصادی در کشورمان، وابستگی شدید رشد اقتصادی به جریان موجودی سرمایه است؛ اقتصاد ما با موجودی سرمایه رشد می‌کند و عوامل مهم دیگری مانند بهره وری و عامل انسانی نقش جدی در این زمینه ندارند.

این مسوول ادامه داد: اگر می‌خواهیم از این نبض پرتلاطم خارج شویم باید خلا موجود را پر کنیم و وابستگی رشد اقتصادی به سایر عوامل تولید مانند بهره‌وری و ایجاد رشد از طریق منابع انسانی را جدی‌تر از همیشه دنبال کنیم.

اعلایی بیان کرد: به همین دلیل است که ما بر بهره‌وری تأکید داریم و معتقد هستیم که باید در همین زمینه دانش‌بنیان‌ها تقویت شوند، ما باید رشد اقتصادی را به نیروی انسانی گره بزنیم و توجه داشته باشیم که رشد نیروی انسانی از طریق دانش‎بنیان‌ها اتفاق می‌افتد، این‌ها عواملی است که باید در آن برنامه‌ریزی داشته باشیم و در این سمت و سو‌ها حرکت کنیم.

وی افزود: در کشور ما بخش عمده‌ای از سرمایه‌ای که رشد اقتصادی ایجاد می‌کند حاصل از درآمد نفتی بوده و خود یک متغیر بیرونی در کشور ما محسوب می‌شود. قیمت نفت با عرضه و تقاضای بین‌المللی و مناسبات اقتصادی و سیاسی در دنیا تعریف می‌شود و ما باید برای رهایی از این مشکلات و وابستگی‌ها برنامه ریزی داشته باشیم.

استاندار قزین با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از بخش خصوصی و همچنین حرکت به سمت استفاده از ظرفیت دانش بنیان‌ها اظهار کرد: یکی از مشکلات این است که بسیاری از بنگاه‌های بزرگ عمدتاً دولتی یا شبه دولتی هستند و باید به سمت واگذاری‌های اصولی و حمایت از حضور مردم و بخش خصوصی حرکت کنیم.

اعلایی یادآور شد: ما برای تغییر در این رویه‌ها نیاز به تصمیمات جدی و کلان داریم که این تغییرات باید توسط نهاد‌های حاکمیتی، سیاستگذاران، قانونگذاران و مجریان در فضای میدان نیز به عرصه اجرا برسد. در حال حاضر این اتفاق شروع شده است و فضای سیاستگذاری دولت با این استراتژی کلان در حمایت از بخش خصوصی قرابت دارد.

وی با بیان اینکه در فضای میدانی و استانی، باید دو اقدام انجام دهیم، بیان کرد: اقدام اول این است که خودمان در عرصه تولید تسهیل گری کنیم. در خیلی از صنعت‌ها رتبه اول کشور هستیم، اقتصاد استان قزوین اگر از نظر تولید ناخالص بخش خصوصی بررسی شود جزو استان‌های اول یا دوم کشور خواهد بود چرا که اکثر سرمایه‌گذاری‌ها در استان توسط بخش خصوصی انجام شده و وظیفه داریم در همه زمینه‌ها برای مشارکت بیشتر بخش خصوصی در تولید، تسهیل گری کنیم تا تولیدکننده مشکل کمتری داشته باشد.

استاندار قزوین تصریح کرد: پررنگ بودن بخش خصوصی در اقتصاد استان وظیفه دومی را برای ما ایجاد می‌کند، آن هم تولید ایده، تولید پیشنهاد، تولید فکر و راهکار برای حل مسئله است که اهمیت بالایی دارد. باید در استان قزوین افراد در مجموعه‌های صنفی، اتاق بازرگانی، تشکل‌ها و انجمن‌ها مداخله جدی برای تولید ایده و راهکار داشته باشند تا این ایده‌های نو به مدیریت‌های بالا دستی منتقل شود.

وی بیان کرد: با انجمن‌های صنفی، صاحب نظر، صاحب تجربه، صاحب بازار و صاحب فن جلسات مختلفی برگزار و مسائل را جمع‌بندی و به فضای ملی ارائه می‌کنیم تا با نقش آفرینی در سیاست گذاری‌ها مسائل و مشکلات به مرور حل شود.



اعلایی اظهار کرد: توفیقاتی که طی دو سال گذشته در حوزه اقتصاد در کشور به دست آمده توفیقات بزرگی است. در حالی که برخی پیش بینی می‌کردند ایران با اقتصاد ونزوئلایی رو به رو خواهد شد، اما امروز بینیم رشد تورم متوقف شده و شاهد رشد اقتصادی خوبی هستیم. البته نباید موفقیت‌های خود و ناکامی‌های دشمنان را فراموش کنیم و باید به توان داخلی باور داشته باشیم.

این مسوول افزود: این موفقیت‌ها به خاطر داشته‌ها، توان اقتصادی و دانش اقتصادی و مدیریت کشور است که توانسته مسیر درستی را سیاست گذاری کرده و همه ظرفیت‌ها را برای حصول این موفقیت‌ها به کار بگیرد.

استاندار قزوین در پایان گفت: از تلاشگران بخش صنعت که به عنوان پیش قراولان توسعه و تعالی استان هستند قدردانی می‌کنیم. قطعا مجموعه مدیریتی استان در کنار فعالین این بخش است و تسهیل گری در همه امور را با تمام قوا پیگیری خواهد کرد.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار