رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه کار رفع تداخلات اراضی در استان خوب پیش می‌رود، گفت: مصمم هستیم که تا پایان سال رفع تداخلات را در استان تمام کنیم.
کد خبر: ۱۱۴۵۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۰ 27 December 2023

به گزارش تابناک لرستان، سید عماد شاهرخی عصر امروز در اولین نشست هیئت اندیشه ورز نخبگان کشاورزی لرستان که در سالن جهاد کشاورزی برگزار شد، علم و آموزش و تحقیقات و ترویج را ۲ بال توسعه بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: با انتقال یافته‌های تحقیقاتی به مزارع کشاورزی ضریب دانش فنی در بخش کشاورزی افزایش پیدا می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: نخبگان و اساتید فرهیخته می‌توانند چالش‌ها و آسیب‌های بخش کشاورزی را شناسایی و برای رفع آن‌ها راهکار ارائه دهند.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان هدفمند کردن پایان نامه‌های دانشجویان در حوزه آسیب شناسی می‌تواند تحولی در بخش کشاورزی ایجاد کند.

شاهرخی افزایش تولید محصولات کشاورزی از ابتدای انقلاب تاکنون مطلوب ارزیابی کرد و گفت: هر چند افزایش تولید از ۲۵ میلیون تن به ۱۲۵ میلیون تن روند خوبی بوده، اما همچنان جای کار داریم.

وی خاطر نشان کرد: فاصله میانگین با رکورد‌ها در بخش کشاورزی نشان می‌دهد که باید تلاش بیشتری داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه اگر بتوانیم انتقال یافته‌ها و ترویج را تقویت کنیم شاهد افزایش تولید در بخش کشاورزی خواهیم بود، گفت: مهمترین وظیفه جهاد کشاورزی آموزش و ترویج است.

شاهرخی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه کار رفع تداخلات اراضی در استان خوب پیش می‌رود، افزود: مصمم هستیم که تا پایان سال رفع تداخلات را در استان تمام کنیم، چون رفع تداخلات زمینه صدور سند است.

به گفته وی از ۵۵۰ هزار هکتاری که در سامانه سانکا و حد نگاری ثبت شده است، برای ۲۶۰ هزار هکتار آن سند صادر کردیم یعنی ۷ هزار و ۱۰۰ سند تک برگ به کشاورزان تحویل داده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان همچنین به معرفی ۲۸ سامانه یکپارچه سازی اراضی در شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: البته برای یکپارچه سازی اراضی باید منابع مورد نیاز تعریف و پیش بینی شود.

شاهرخی به طرح جهش تولید در دیمزار‌ها هم اشاره کرد و افزود: امسال در طرح جهش تولید هدف‌گذاری ما تامین ۶۰۰ دستگاه است که در مرحله اول ۹۰ معرفی به بانک داشته‌ایم.

به گفته وی در طرح جهش تولید شاهد افزایش ۱۱ درصدی تولید گندم و جو، رشد ۲۴ درصدی دانه‌های روغنی و رشد ۵۰ درصدی نباتات علوفه‌ای بوده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان رعایت تناوب، تامین رایگان اسید‌های آمینه بر اساس آزمایش خاک، بذر مال و حضور کارشناسان طرح از صفر تا صد در کشاورزان را از دلایل افزایش تولید در طرح جهش عنوان کرد.

شاهرخی با اشاره به ظرفیت پرورش ماهیان خاویار گفت: مزرعه ۳ هزار تنی سپیددشت به سرمایه گذار واگذار شده است، همچنین مزرعه ۵۰۰ تنی درب گنبد آماده واگذاری است، مجتمع رنگین بان هم ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی خاطر نشان کرد: در صورت تکمیل این چند مزرعه لرستان به قطب ماهیان خاویاری تبدیل می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: همچنین ایجاد زیر ساخت ۱۰ مجتمع ماهیان خاویاری توسط قرارگاه خاتم از دیگر اقداماتی است که در دستورکار قرار دارد.

شاهرخی بیان کرد: با تکمیل و بهره‌برداری از این مجتمع‌ها باید صنایع بسته‌بندی، تکمیلی و زنجیره را داشته باشیم تا ارزش افزوده و اشتغال آن برای استان باشد.

وی با بیان اینکه نگران جوجه ریزی نیستم، گفت: ماه گذشته ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی داشتیم، ازابتدای دی ماه تاکنون هم ۷۰۰ قطعه جوجه ریزی داشته‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد: تولید دان کامل در استان که به صورت پایلوت انجام می‌شود دغدغه مرغداران را در خصوص جوجه ریزی کاهش داده است.

شاهرخی افق بخش کشاورزی را روشن ارزیابی کرد و گفت: نگاه به امنیت غذایی است، زیرا استقلال دفاعی و نظامی منوط به استقلال غذایی است.

برچسب ها: لرستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار