رئیس شورای حل اختلاف کرمانشاه خبر داد‌؛
رئیس شورای حل اختلاف استان کرمانشاه گفت: ٣۴ درصد پرونده‌های ورودی استان کرمانشاه به صلح و سازش ختم شدند.
کد خبر: ۱۱۴۹۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳ 15 January 2024

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، یزدان فلاحی ظهر امروز دوشنبه (۲۵ دی‌ماه) در نشست خبری با حضور جمعی از خبرنگاران، مطالبه‌گران و راویان پیشرفت استان کرمانشاه که به همت بسیج رسانه ناحیه کرمانشاه در سالن جلسات این معاونت برگزار شد، اظهار کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب ماموریت‌هایی برای قوه قضائیه در قالب سند تحول قضایی تعریف شده است.

وی افزود: ریاست وقت قوه قضائیه سند تحول قضایی را تدوین کردند و بازنگری و به روزرسانی شد و به تایید و امضای مقام معظم رهبری رسید.

رئیس شورای حل اختلاف استان کرمانشاه تصریح کرد: قانون شورای حل اختلاف فعلی  که قسمتی از آن در حال اجرا است و قسمت دیگری از آن باید ظرف یک‌ سال اجرا شود شهریورماه سال جاری مصوب شده و از آذر ماه لازم‌الاجرا شده است.

وی عنوان کرد: برابر قانون جدید مأموریت‌های شورای حل اختلاف به ۲ دسته تقسیم شده و در حال حاضر در شورای حل اختلاف ۲ شعبه حکمی و صلحی وجود دارد.

این مقام مسئول گفت: شعب حکمی ما برابر صلاحیت‌هایی که در قانون ۱۳۹۴ پیش بینی شده است مبادرت به صدور حکم می‌کنند که متشکل از یک رئیس، ۲ عضو و یک قاضی است و اعضای شورای حل اختلاف بعد از تشکیل جلسات رسیدگی نهایتاً یک نظریه مشورتی به قاضی شورا می‌دهند و در نهایت قاضی شورا مبادرت به صدور حکم می‌کند.

فلاحی بیان کرد: در قانون جدید شعبه حکمی نخواهیم داشت و شعب حکمی ما تبدیل به دادگاه‌های صلح خواهند شد که صلاحیت آن‌ها در قانون جدید افزایش پیدا کرده و قرار است زیر نظر محاکم عمومی فعالیت کنند.

وی تشریح کرد: آرای صادره در دادگاه‌های صلح قابل تجدید نظرخواهی در محاکم تجدید نظر استان خواهد بود و بنابراین در مأموریت جدیدی که در شورای حل اختلاف برابر قانون تعریف شده است تمرکز ما بر صلح و سازش خواهد بود.

رئیس شورای حل اختلاف استان کرمانشاه اذعان کرد: برنامه بعدی که در شورای حل اختلاف داریم توسعه موسسات داوری و میانجی‌گری است که در قانون جدید تلاش ما بر صلح و سازش، قضازدایی و کاهش ورود پرونده‌ها به دادگستری است که نهایتاً منتهی به کاهش جمعیت کیفری به زندان می‌شود.

وی ادامه داد: موسسات میانجی‌گری در واقع درباره پرونده‌های کیفری مطروحه بین افراد ورود خواهند کرد و ما پرونده‌های کیفری مطبوعه بین افراد را با تشکیل موسسات میانجی‌گری ارجاع خواهیم کرد و تحت یک شرایطی مورد بررسی قرار خواهند گرفت و در نهایت موسسات میانجی‌گری به هر نتیجه‌ای که برسند برای طرفین لازم‌الاجرا خواهد بود.

فلاحی بیان کرد: پرونده‌های حقوقی مطروحه بین افراد هم به موسسات داوری ارجاع داده می‌شوند و موسسات داوری که از شورای حل اختلاف مجوزی ندارد باید اقدام به صدور مجوز کنند و دادن پروانه، لغو پروانه و جابه جایی ابطال برابر شیوه‌نامه‌ها در صلاحیت شورای حل اختلاف قرار گرفته است.

 

فعالیت ۶٩ قاضی در حوزه شعب حل اختلاف کرمانشاه

 

رئیس شورای حل اختلاف استان کرمانشاه تصریح کرد: در سراسر استان کرمانشاه ۸۸ شعبه رای، چهار شعبه در زندان‌ها، ۲۴ شعبه اجرای احکام، ۲۵ شعبه صلحی و ۲۸ شعبه روستایی داریم که شعبات استان کرمانشاه ١۶٩ مورد است.

وی ادامه داد: در شهرستان کرمانشاه ۴۳ شعبه رای، پنج شعبه صلحی، یک شعبه در زندان، ۶ شعبه اجرای احکام و چهار شعبه روستایی که در مجموع شامل ۵۹ شعبه می‌شود.

این مقام مسئول گفت: ۶۹ نفر قاضی در کل استان در امر شورای حل اختلاف با ما همکاری دارند که ۲۷ نفر از آن‌ها در شهرستان کرمانشاه هستند.

وی افزود: در کل استان کرمانشاه تا ابتدای سال جاری پنج هزار و ۲۶۲ پرونده نزد ما بوده است و از ابتدای سال جاری تا کنون ۹۴ هزار و ۱۸۲ پرونده وارد شورای حل اختلاف شده است.

فلاحی تشریح کرد: در شهرستان کرمانشاه موجودی ابتدای سال جاری ۲ هزار و ۵۴۵ پرونده بوده است که ۴۴ هزار و ۲۵۲ پرونده وارد شورای حل اختلاف شده و تقریبا ۵۰ درصد پرونده‌ها در شهرستان کرمانشاه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی افزود: در سراسر استان کرمانشاه تا کنون ۹۰ هزار و ۵۸۸ پرونده مختومه شده است و در شهرستان کرمانشاه ۴۳ هزار و ۵۵۲ پرونده مختومه شده است.

این مقام مسئول بیان کرد: در کل استان کرمانشاه ۳۴.۹۷ درصد پرونده‌ها صلح و سازش شده است و در شهرستان کرمانشاه ۳۵.۳۸ درصد پرونده‌ها صلح و سازش شده است و هدف گذاری ما برای سال آینده ۴۰ درصد است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تعداد اعضای شورای حل اختلاف که شامل رئیس و اعضای شورا می‌شود در کل استان ۴۸۳ نفر است و ۱۲۰ نفر دبیر و ۷۵ نفر در ستاد استان کرمانشاه در حال فعالیت هستند.

وی عنوان کرد: در شهرستان کرمانشاه ۱۷۳ نفر رئیس و اعضا شورای حل اختلاف، ۵۵ نفر دبیر و ۴۵ نفر در ستاد شورای حل اختلاف در حال فعالیت هستند.

 

فعالیت ١٧۴٢ صلح‌یار در استان کرمانشاه

 

فلاحی بیان کرد: در کل استان کرمانشاه ۶۷۸ نفر پرسنل در شورای حل اختلاف فعال هستند  که از این تعداد ۵۹۷ نفر آن‌ها در شعبه‌های شهرستان‌ها و ۸۱ نفر هم در شعبه‌های روستاها در حال فعالیت هستند که در شهرستان کرمانشاه ۲۷۷ پرسنل داریم.

وی گفت: در کل استان یک هزار و ۷۴۲ نفر تحت عنوان صلح‌یار در حال فعالیت هستند و پیش بینی می‌کنیم که تا پایان سال تعداد قابل توجهی به ما اضافه شوند.

پنج داور حرفه‌ای داریم که فراخوان برای آزمون‌ها تابحال ۶ فراخوان داشته‌ایم که ۵۹ نفر در آزمون میانجی‌گری و ۶ نفر برای داوری قبول شده‌اند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار