رئیس دفتر شورای نگهبان کرمانشاه خبر داد؛
رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه با بیان بررسی دقیق صلاحیت‌های داوطلبان حضور در عرصه انتخابات گفت: رویکرد بررسی صلاحیت داوطلبان مجرمانه و قضایی نبوده، بلکه حقوقی است.
کد خبر: ۱۱۵۶۲۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۶ 28 February 2024

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، محسن مفید شامگاه روز گذشته (هشتم اسفندماه) در نشست با اساتید دانشگاه‌های استان کرمانشاه که در آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: یکی از ماموریت‌های خطیر شورای نگهبان نظارت بر انتخابات و بررسی صلاحیت‌ها است.

وی افزود: رویکرد بررسی صلاحیت رویکرد قضایی نبوده و حقوقی است که این ۲ حوزه با یکدیگر متفاوت هستند، ما هرگز نگاه مجرمانه به فردی که پرونده او بررسی می‌شود نداریم و اصل را بر عدم صلاحیت می‌گذاریم.

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه تصریح کرد: به همین دلیل مولفه‌هایی برای مجوز افراد برای حضور در صحنه رقابت وجود دارد، یکی از این مؤلفه‌ها استعلام از مراجع پنجگانه شامل وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دادستانی کل و قوه قضاییه، فراجا، فرماندهی انتظامی و ثبت احوال است.

وی اضافه کرد: مولفه دوم شامل تحقیقات است که در یک فرآیند کاملاً علمی صورت می‌پذیرد و توسط افرادی تحت عنوان شورای تحقیق انجام می‌شود؛ در حوزه تحقیقات هرگز زندگی شخصی افراد مورد تحقیق نبوده و زندگی آشکار افراد مدنظر است.

مفید خاطرنشان کرد: گاهی در آراء شورای نگهبان بحث عدم احراز صلاحیت مطرح می‌شود که این امر توسط برخی مورد خدشه معنایی قرار گرفته است، عدم احراز صلاحیت به معنای عدم شناخت نبوده و به معنی وجود ابهام در صلاحیت افراد است.

وی ادامه داد: گاهی داوطلبان مستندات متضادی را در زمان ارسال سندهای خود ارائه می‌کنند که قابل بررسی نبوده و مواردی نیز مانند پرونده مفتوح قضایی وجود دارد.

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه بیان کرد: اگر احزاب را با ساختار درست در جامعه می‌داشتیم چه بسا شورای نگهبان مجبور به بررسی دقیق صلاحیت‌ها نبود و احزاب این امر را پیش می‌بردند و همه چیز متوجه شورای نگهبان نمی‌شد.

وی در پایان در خصوص حضور قشر جوان در صحنه انتخابات گفت: شرایط امروز در انتخابات به گونه‌ای است که نسل جوان خود را در معرض آرای مردم قرار داده و منعی نیز برای آنان وجود ندارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار