ین روزها فصل زاد و ولد حیوانات است. اگر در طبیعت با نوزادان جانوران روبه‌رو شدید، به آن‌ها دست نزنید؛ آن‌ها در بیشتر موارد تنها نیستند و مادرشان به دلایلی مانند یافتن غذا، برای مدتی لانه را ترک کرده است. هرچه سریع‌تر از آن‌ها فاصله بگیرید تا مادرشان به سراغ‌شان بیاید.
کد خبر: ۱۱۶۳۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۸ 20 April 2024

به گزارش تابناک خراسان شمالی، یکی از اتفاق‌های خوب که در بهار در میان وحوش و طبیعت رخ می‌دهد، زایش و زاد و ولد است که در میان بیشتر حیوانات و گیاهان دیده می‌شود، اردیبهشت ماه گیاهان از خواب زمستانی بیدار می‌شوند و جوانه می‌زنند و اینگونه، زندگی تازه‌ای را شروع می‌کنند. در میان وحوش این اتفاق با تولد و به دنیا آمدن رخ می‌دهد.

یکی از مشکلاتی که در این زمان ممکن است برای توله‌های وحوش به‌وجود آید و نتوانند به‌صورت طبیعی به زندگی ادامه دهند، این است که ممکن است طعمه حیوانات دیگر شوند که این خود قانون طبیعت است یا به‌دست انسان‌ها زنده گیری شوند که این ربطی به طبیعت ندارد و در چرخه طبیعت خلل وارد می‌کند، زیرا توله‌های وحوش بعد از زنده‌گیری دیگر قادر به زندگی نه در اسارت هستند و نه قابل برگشت به طبیعت و به همین دلیل زنده نخواهند ماند.

آغاز فصل زایش وحوش در مناطق حفاظت‌شده و پارک‌های ملی خراسان شمالی

روح‌الله لایق، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، از آغاز فصل زایش گونه‌های مختلف وحوش در مناطق تحت مدیریت استان خبر داد و گفت: محیط بانان پارک‌های ملی سالوک و ساریگل نخستین بره‌های متولدشده امسال را در مناطق تحت مدیریت این اداره کل مشاهده کردند.

وی اظهار کرد: وقوع بارندگی‌های مناسب اسفند و فروردین سبب رشد مناسب پوشش گیاهی و افزایش منابع آبی شده است که این عوامل برای گونه‌های علفخوار مانند قوچ و میش اوریال، آهو و کل و بز بسیار مناسب ارزیابی می‌شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست خراسان شمالی همچنین از طبیعت‌گردان، کوهنوردان و مردم علاقه‌مند درخواست کرد در صورت دیدن نوزادان حیات وحش در طبیعت، از نزدیک شدن و لمس کردن آن‌ها خودداری کنند، زیرا جدا کردن این نوزادان از طبیعت حتی با نیت خیر موجب جدا شدن مادر از بره و در نتیجه جدایی، نوزاد از چرخه طبیعی خواهد شد.

حدود ۸۰ درصد از نوزادان وحش که بوی انسان را گرفته‌اند، تلف می‌شوند

محمد تقدیسی، رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه اردیبهشت ماه فصل زاد و ولد حیات وحش در این استان است، اظهار کرد: در این فصل، گونه‌هایی مانند قوچ و میش زایمان می‌کنند. از سوی دیگر، گونه‌های پرندگان نیز سر از تخم بیرون می‌آورند.

وی تاکید کرد: مردم در این فصل توجه داشته باشند که به لانه پرندگان دست نزنند و اگر در گوشه‌ای از طبیعت نوزاد حیوانی را تنها دیدند به آنها نزدیک نشوند و دست نزنند.

تقدیسی با اشاره به اینکه مردم گاهی تصور می‌کنند آن‌ها گم شده‌اند یا مادرشان آن‌ها را در طبیعت رها کرده است، گفت: بعد از اینکه آهو زایمان می‌کند، نوزاد خود را زیر بوته‌ها قایم می‌کند، قوچ و میش‌ها نیز نوزاد خود را در گوشه‌ای می‌گذارند و برای تغذیه می‌روند و بعد از گذشت چند ساعت نزد نوزاد خود برای شیردهی برمی‌گردند.

وی بیان کرد: اگر نوزاد حیوانی را در طبیعت به تنهایی دیدید، مطمئن باشید مادر آن نوزاد از ترس، کمی دورتر در حال نظاره فرزندش است و برای تغذیه رفته است، بنابراین نباید به آن‌ها نزدیک شویم. اگر به نوزادان حیوانات دست بزنیم یا آن‌ها را در آغوش بگیریم و با خود ببریم، حتی اگر آن‌ها را به مکان اول بازگردانیم، مادر به آن‌ها نزدیک نمی‌شود، چون بوی انسان را گرفته است.

وی افزود: ۸۰ تا ۹۰ درصد نوزادان حیواناتی که در طبیعت به اینگونه گرفته می‌شوند و دوباره به طبیعت بازگردانده می‌شوند، تلف می‌شوند که این امر یکی از چالش‌های ماست.

زیست ۵۱ گونه پستاندار و ۱۸۰ گونه پرنده در خراسان شمالی

رضا شکاریان، مدیرکل محیط زیست خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: از ۱۹۷ گونه پستانداری که در کشور وجود دارد، ۵۱ گونه در خراسان شمالی زیست می‌کنند که حدود ۳۰ درصد از این جمعیت را شامل می‌شود. علاوه بر آن، از ۵۴۰ گونه پرنده موجود در کشور ۱۸۰ گونه در این استان در حال زیست هستند که حدود ۳۳ درصد جمعیت را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: منطقه میاندشت جاجرم به‌عنوان یک منطقه زایا برای یوزپلنگ آسیایی مطرح می‌شود.

وی تاکید کرد: خراسان شمالی با احتساب پارک ملی گلستان، تنها استانی است که چهار پارک ملی دارد و اگر پارک ملی گلستان نیز در نظر گرفته نشود، ۱۰ درصد پارک‌های ملی کشور در این استان قرار دارد. در خراسان شمالی دو ذخیره‌گاه زیستی وجود دارد.

برچسب ها: خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار