شهر آبدانان مرکز شهرستانی به همین نام در شرق استان ایلام با مشکلات متعددی رو به رو است که ضرورت دارد مسئولان و دولت مردان در زمینه رفع آنها بیشتر توجه و تلاش کنند.
کد خبر: ۱۱۸۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸ 26 October 2015

به گزارش تابناک ایلام، شهر آبدانان مرکز شهرستانی به همین نام در شرق استان ایلام با مشکلات متعددی رو به رو است که ضرورت دارد مسئولان و دولت مردان در زمینه رفع آنها بیشتر توجه و تلاش کنند.

واژه شهر در مقابل روستا قرار دارد و به مکان هایی اطلاق می شود که جمعی از مردم برای گذران زندگی دسته جمعی در آنجا تجمع می کنند.
حیات و حرکت هر شهری به دو مقوله مهم و ماندگار مردم و مدیران وابسته است، این دو پایه اساسی زندگی اجتماعی برای ادامه روند و روال زندگی عادی در یک نقطه شهری، هر کدام مسئولیت های متوازنی را پذیرفته و به انجام می رسانند.
بستر سازی، مکان یابی، تهیه نقشه های اصلی، اجرای مختصات فنی، طراحی ساختارهای کلی شهر، تهیه و تعیین معابر عمومی، میادین، خیابان ها، کوچه ها، گذربندی معابر، پیش بینی اماکن عمومی، بوستان ها، مدارس، مساجد، سالن ها و فضاهای ورزشی، سرسراهای فرهنگی و هنری، مهیا سازی آب، برق، تلفن، مراکز بهداشتی و درمانی، نهادهای امنیتی و رفاهی، تفریحی و دینی، فکری، علمی و آموزشی، تعبیه محل های تجارت و کسب و کار و... را می توان از وظایف و تعهدات ذاتی مدیران شهری و متولیان حاکمیتی یک منطقه مسکونی و اجتماعی نام برد.
در مقابل، مردم و شهروندان نیز موظفند که با طیب خاطر و رضایت، نسبت به پرداخت حق و حقوق قانونی، همانند مالیات، هزینه احداث اماکن تجاری و مسکونی، هزینه های راه اندازی تجارت خانه، تماشاخانه، استفاده از پارک ها، هزینه تنظیف و نگهداری محل های عمومی، آب بها، هزینه قبوض برق، تلفن، گاز و دیگر خدمات اجتماعی، قانون گرایی، مشارکت شهروندی، ارائه راهکارهای مفید و احساس مسئولیت در مقابل تاسیسات و بناهای زیرساختی، زمینه یک زندگی سالم و مفرح و شاداب را برای خود فراهم کنند.
در مکان های شهری، شهروندان و متولیان در مقابل یکدیگر مسئولند و باید بدون هرگونه اهمال کاری، به وظیفه قانونی و مدون خود عمل کنند تا خللی در روند جاری امور شهر به وجود نیاید.
در آبدانان نیز با پیروی از این قاعده کلی، شهری 33 هزار نفری بنا شده که مردم و شهروندانش در مقابل تعهدات خود، به درستی عمل می کنند و به کلیات آنچه که بر عهده دارند متعهدند و چنانچه قصورکنند، جریمه می شوند؛ اما متاسفانه در مقابل این اقدام و ادای وظیفه، مدیران شهری به هیچ کدام از تعهدهای خویش عمل نکرده و چون خود را حاکم و مسلط بر مردم می دانند و قانون نیز در این زمینه سازگاری برای تعقیب مدیران متخلف توسط مردم پیش بینی نکرده است، حاضر به تمکین در برابر حقوق شهروندان نیستند.
شهردار و شورای شهر آبدانان بیش از دو سال است که براحتی و با تکرار این دیالوگ مخدوش و مضر (بودجه نداریم) به وظیفه شرعی و شهروندی خود بی تفاوتند و عمل نمی کنند.
بوی تعفن خیابان ها و معابر عمومی، کنده کاری و دست اندازهای متعدد سطح خیان های شهر، کوچه های بعضا خاکی و بی قد و قواره، بوستان های ژولیده و بی روح، طرح های عمران شهری خفته و خوابیده، فضای شهری کسل و بی تحرک، فقدان محض فعالیت های فرهنگی، بی تفاوتی در مقابل اوقات فراغت شهروندان، معابر عمومی کثیف، زباله ها ی دپو شده، رژه انواع مگس های مضر، معابر و انسداد خیابان های اصلی توسط مغازه دارا ن، نبود برنامه ای مدون برای آینده شهر، بی تفاوتی در مقابل رای و نظر مردم و نخبگان، نبود ارتباط و مشارکت با کارشناسان و متولیان نهادهای مردمی، پاسخگو نبودن مدیران خدمات شهری و ده ها مورد و مشکل دیگر، از مهم ترین مشکلات و معضلات مردم شهر آبدانان است که تاکنون باعث رنج و تلخ کامی مردمان این شهر شده است.
عذر شهرداری آبدانان در مقابل این همه کاستی و ناکارآمدی های مزمن سال های گذشته این است که درآمد نداریم و دولت حق و حقوق صدور پروانه های ساخت و ساز اماکن مسکونی ناشی از حادثه زلزله را پرداخت نکرده که همین امر باعث رکود امور عمرانی در شهرداری شده است.،
البته گرچه این بهانه را نمی توان جواب قانع کننده ای برای نارضایتی و گله مندی مردم آبدانان تلقی کرد، اما گفته می شود به تازگی دولت 120 میلیارد ریال کمک به شهرداری های آبدانان، دره شهر و دهلران پرداخت کرده و تقریبا بهانه اصلی را از دست متولیان و مدیران خدمات شهری گرفته تا از این تاریخ به بعد، حربه نداریم و پول ما را نداده اند و... از دست این دوستان سلب شود و باید برای پاسخگو بودن در مقابل مردم خود را آماده کنند.
شهروندانی آبدانان، تاکنون در مقابل پاسخ های شهردار و شوراهای شهر، خویشتن داری کرده و با آنان مدارا کرده اند، اما اکنون که دولت تدبیر و امید کلیه مطالبات و یا بخش زیادی از آن را یک جا به این عزیزان پرداخت کرده و بهانه فقدان بودجه را از درجه اعتبار ساقط کرده است، شهروندان آبدانان انتظار دارند حال که به لطف خدا و توجه دولت کریمه، فرجی در روند اعتبارهای عمرانی شهر ایجاد شده و اعتباری به دست شهرداری رسیده است، در روزها و ماه های آینده شاهد تغییر و تحول و بهبود شاخص های خدمات شهری و رفع مشکلات و معضلات شهری باشند.
به اعتقاد مردم و همه کارشناسان عمران شهری، نفس های شهر آبدانان به کندی می زند به طوری که به تیک تاک افتاده و تقریبا به صورت ناتمام می زند، چنانچه به داد این شهر زیبا نرسند، به زودی از نفس کشیدن می افتد و تسلیم مرگ می شود.
امیدواریم که هم شورای محترم شهر و هم شهردار زحمت کش آبدانان با کوشش بسیار و اولویت و احساس مسئولیت بیشتر به دنبال احیای مجدد شهر و تزیین و تلطیف فضای عمومی و رخسار آن باشند و با به کارگیری تدابیر علمی و استفاده از رای و نظر مشاوران فنی و مسئول، بکوشند تا این رکود و رخوت و نازیبایی های شهر را به نشاط و سرور و سر زندگی تبدیل کنند.
گرچه این قلم و این نوشته به هیچ وجه دال بر نفی خدمات و تلاش های دوستان شهرداری و شورای شهر نیست و خدمات و تلاش های آنان در خور قدردانی و تکریم است، اما انصافا این مردم نجیب و شریف، شایسته و لایق خدمات بیشتر و تعظیم و تکریم و خدمات دهی بهتر هستند و این کار برابر قانون بر عهده شورای شهر و شخص شهردار نهاده شده است، پس بنا بر این، همه ما به عنوان شهروندان و اصحاب فکر و اندیشه و رسانه، منتظر اقدام های شایسته و جهادی این عزیزان در سطح شهر آبدانان و ایجاد یک تحول اساسی امیدوار کننده و درخور و شان جامعه شهری هستیم./پ

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار