سفر به دنیای گوناگون با «بسته ویژه گوناگون تابناک ایلام»
بسته "گوناگون " عنوان بسته ای جذاب ومتنوع درسایت خبری تابناک ایلام است.دراین بسته ازخبرهای مختلف علمی وورزشی گرفته تا حوادث اجتماعی وتاریخی یافت می شود
کد خبر: ۱۲۸۳۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۱ 14 November 2015
بسته "گوناگون " عنوان بسته ای جذاب ومتنوع درسایت خبری تابناک ایلام است.دراین بسته ازخبرهای مختلف علمی وورزشی گرفته تا حوادث اجتماعی وتاریخی یافت می شود.سعی شده است درمحتوی این بسته مطالبی گذاشته شود که بیشتر مورد توجه مخاطبین بوده وجنبه علمی وکاربردی هم داشته باشند.دربسته گوناگون امروز این مطالب را می خوانید:
از کراوات کی روش تا خالکوبی دژاگه/نبرد کارلوس با اسدی ادامه دارد
سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران در بازی مقابل تیم ملی ترکمنستان باردیگر باکراوات کنار زمین آمد. پوششی که هرچند ممنوعه نیست اما به صورت معمول توسط سرمربیان خارجی در ایران استفاده نمی شود . استفاده کی روش از کراوات اما نشان می دهد او دوباره با دبیرکل و شاید در نتیجه وزارت ورزش به مشکل خورده است. مردپرتغالی پیش از این در بازی مقابل سوئد هم با کراوات به کنار زمین آمده بود.

کی روش دران دوره تصمیم داشت از تیم ملی ایران جدا شود و این جدایی حاصل اختلاف نظر فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش در مورد سرمربی تیم ملی بود. تغییرات در فدراسیون فوتبال و اضافه شدن اسدی به کادر مدیریتی فدراسیون نشاندهنده پیشرفت وزارت ورزش در تصمیم گیری در فدراسیون فوتبال بود و به نظر می رسید مقدمات جدایی کی روش فراهم باشد . سرمربی تیم ملی درآن بازی با کراواتی قرمز به کنار زمین آمد . این اقدام هرچند غیر قانونی نیست اما به ساز جدایی سرمربی تعبیر می شد. زیرا مردپرتغالی در سال های اخیر به عنوان  سرمربی تیم ملی ایران کمتر کراوات داشته و می شود مدعی بود که در اکثربازی ها از این پوشش استفاده نکرده است. 


دلیل این امر قانون نانوشته در مورد مردان خارجی حاضر در ورزش ایران است که عموما به آنها توصیه می شود به خاطر رعایت کردن رسم و رسوم دولتی از پوشیدن کراوات خود داری کنند. با این همه پس از جلسه ای که کی روش با اسدی  در اسفند ماه سال گذشته داشت تصمیم گرفت در بازی فروردین ماه مقابل سوئد از کراوات استفاده کند. ماجرایی که نشان می داد کی روش درحال دور شدن از تیم ملی ایران است. او البته پیش از این پوشش در مصاحبه گفته بود که از تیم ملی ایران اخراجم کنید. 

پس از این ماجرا و البته پس از پادرمیانی هایی که انجام شد کارلوس کی روش در بازی خرداد ماه مقابل گوام در تهران دوباره بدون کراوات کتار زمین حاضر شده بود.
اما پس از درگیری های انجام شده در بیانیه ها و مصاحبه ها دوباره کی روش لباس جنگ را به تن کرد. هرچند هنوز مشخص نیست که این مدل پوشش چطور به دبیرکل ضربه می زند اما کی روش از علی کفاشیان هم به خاطر ممنوع المصاحبه بودن ناراحت است و در مصاحبه قبل و بعد از بازی به این مساله اشاره کرده است.

البته این ماجرا فقط به کی روش محدود نمی شود که کاپیتان تیم ملی هم در پوشش خود تجدید نظر کرده است. اشکان دژاگه که پیش از این با پوشیدن آستینک زیر لباس خالکوبی های خود را پنهان می کرد و حتی در تمرینات تیم ملی هم حواس اش به این مساله بود در روز بازی بدون آستینک ها در زمین حاضر شده بود. پیش از این کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال و اعضای مستعفی اش خواهان حضور بازیکنانی چون دژاگه در فدراسیون و توضیح در مورد خالکوبی ها شده بود که جلوگیری کفاشیان از برخورد کمیته اخلاق سبب شد آنها استعفا دهند. کی روش در آخرین برنامه نودی که روی انتن آمد اشاره کرد که فشارهای کمیته اخلاق به بازیکنان تیم ملی به خاطر دبیرکل فدراسیون ، اسدی بوده است.
*****************************************************************
چربی سوزهای پاییزی

با فرا رسیدن پاییز می‌توان با مصرف میوه و سبزیجات فصل به حفظ وزن مناسب کمک کرد.
 
دکتر شیر آلی متخصص پوست و زیبایی و تناسب اندام گفت: میوه ها و سبزیجات شامل مواد غذایی هستند که میزان کالری کمی دارند و با خوردن آن فرد احساس سیری می کند و همین عامل مانع از پرخوری می‌شود به خصوص مصرف میوه ها و سبزیجات پاییزی با توجه به این فصل که در آن هستیم به تناسب و حفظ اندام بسیار می‌تواند کمک کند.
 
از آنجایی که یک سوم مردم جهان با چاقی و مشکلات آن روبه رو هستند مصرف مداوم و روزانه سبزیجات و میوه‌ها برای پیشگیری از چاقی ضروری و اثربخش است. طبق برخی آمار نیمی از ایرانیان نیز دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

وی افزود: باید روزانه حدود ۵ تا ۷ واحد میوه و سبزی مصرف شود زیرا چربی سبزیجات نیز بسیار پایین و یا فاقد کلسترول است از این رو مصرف سبزیجات می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی در افراد نیز جلوگیری کند. میوه های پاییزی مثل توت فرنگی پاییزی، سیب، گلابی، کیوی و سبزیجات و صیفی جات مثل کلم بروکلی، کاهو، چغندر، بلال ،قارچ، کدو تنبل، کرفس و .. مواد غذایی پرطرفداری هستند که از اضافه وزن جلوگیری کرده و حتی باعث لاغری می‌شود.

این متخصص تناسب اندام اظهار داشت: افرادی که قصد لاغری دارند کرفس زیادی می‌خورند؛ به خاطر این که این سبزی کم کالری است. ساقه‌های کرفس سرشار از آب است. کرفس سرشار از فیبر است و همین فیبرها یک ماده مغذی سالم ساخته است. قارچ اشتها برانگیز و مغذی و در عین حال کم کالری است. هر نصف فنجان قارچ حاوی ۱۰ کالری انرژی است.

این ماده غذایی پرطرفدار کم و بیش فاقد چربی است و دارای فیبر، پتاسیم، سلنیوم، ریبوفلاوین، تیامین، اسیدفولیک، ویتامین ب6 و زینک (روی) است. باید بدانید دو هفته مصرف منظم قارچ خام باعث کاهش وزن خواهد شد.

وی در خصوص گلابی و کیوی و سیب که در کاهش وزن نقش دارند، بیان کرد: گلابی سرشار از فیبر است و به کنترل دستگاه گوارش کمک می‌کند. این ماده غذایی حاوی فیبری به نام پکتین است که احساس سیری طولانی مدت ایجاد می‌کند و جلوی پرخوری را می‌گیرد.

همچنین یک عدد سیب یک میان وعده ایده آل، خوش طعم و کم کالری محسوب می‌شود‌. هر 100 گرم کیوی به زحمت 60 کالری وارد بدن می‌کند. همین میوه‌ی کم کالری حاوی میزان زیادی پتاسیم، کلسیم و به ویژه ویتامین C است همچنین سرشار از آب است که باعث تامین آب کافی برای سلول‌های بدن می‌شود. بنابراین به هدف لاغری نزدیک تان می‌کند.

دکتر شیرآلی خاطرنشان کرد‌: بی تردید با خوردن هیچ میوه‌ای نمی‌شود در عرض یک شب لاغر و خوش اندام شد و اصلا هیچ ماده‌ی غذایی معجزه آسایی برای لاغری وجود ندارد در واقع این اراده و تلاش شماست که معجزه می‌کند. اما با این حال می‌توانید در چهارچوب یک رژیم غذایی سالم با کمک برخی از میوه‌ها سریع‌تر به هدف تان برسید.
***************************************************************
توصیه های مهم سلامتی برای زنان
خانم ها به دلیل شرایط جسمی و روحی متفاوت، مشکلات خاص خودشان را دارند. لازم است هر زنی برای حل بهتر مشکلات خود نسبت به بعضی موضوعات آگاهی صحیح پیدا کند.
 
1-بازوهایتان نیاز به کربوهیدرات دارند

 
هرچند که می دانیم ما به عنوان یک زن همیشه بر ای خوردن و یا نخوردن مواد قندی تردید داریم اما باید بدانید که بدن از جمله بازوهایتان روزانه به حجم خاصی از کربوهیدرات ها نیازمند است.

در واقع کربوهیدرات ها علاوه بر افزایش زور بازوها سبب لاغر شدن این ناحیه از بدن هم می شود. مواد غذایی نظیر ماکارونی، برنج و سیب زمینی که دارای حجم زیادی از نشاسته (نوعی کربوهیدرات) هستند باید تا حدی محدود شوند اما نباید آن ها را به طور کلی از رژیم غذایی تان حذف نمایید.
 
2- ورزش بیش از حد و بی نظمی پریود

 
ورزش منظم می تواند به ارتقا سطح سلامت بدن کمک شایانی نماید اما ورزش و دویدن بیش از حد باعث بر هم خوردن تعادل هورمونی و لکه بینی و خونریزی های خارج از چرخه ی قاعدگی می شود. این به این معنا نیست که ورزش را به طور کلی کنار گذاشته و یا زمان آن را بسیار محدود کنید، بهتر است طوری برنامه ریزی کنید که هر روز نیم ساعت ورزش کرده و در همین نیم ساعت نیز زمان های استراحت زیادی را تعبیه نمایید.
 
3-تحمل فشار در ناحیه لگنی

 
این فشارها که می تواند به علت نشستن زیاد و یا ...باشد علاوه بر این که سبب بی اختیاری در دفع ادرار می گردد باعث ابتلا به کمردردهای دردناک نیز می شود.علاوه بر کاهش فشار بر این ناحیه سعی کنید با انجام تمرینات ورزشی خاص عضلات این قسمت را قوی تر نمایید.
 
4-چشم ها یک نشانگر هستند

 
احساس سوزش چشم ها و حساسیت بیش از حد در برابر نور حتی با وجود بسته بودن چشم ها مشکلی است که می تواند نشان از وجود یک مشکل بزرگ تر التهابی به نام آرتریت باشد.اگر شما هم چنین مشکلی را دارید حتما نزد یک چشم پزشک مراجعه نمایید.
 
5-قطع مصرف قرص های ضد بارداری و تآثیر بر قاعدگی

 
این نکته را باید بدانید که به محض قطع مصرف قرص های ضد بارداری که به مدت طولانی مصرف می کردید هورمون ها به حالت عادی بر نمی گردند و مدت زیادی طول می کشد تا دوباره پریودی آغاز شود.
 
6- گاهی فرار از ورزش خوب است

 
گاهی کنار گذاشتن تمرینات ورزشی روتین مانند وزنه برداری و ورزش های سنگین برای یک مدت کوتاه به نفع بدن تان است. زیرا بدن نیاز به زمانی برای بازیابی و تنظیم اوضاع خود پیدا می کند.
 
7- وضعیت ناحیه سینه و ارتباط با بیماری ها

 
تغییرات هر چند کوچک در این قسمت از بدن می تواند علامت نوعی بیماری و یا مشکل خاص باشد در صورت مشاهده ی تغییرات غیرعادی حتما باید نزد پزشک متخصص بروید.
 
8- روده مراقب سرما خوردگی

 
علاوه بر این که مصرف برخی ویتامین ها مانند ویتامین سی می تواند از شما در برابر سرما خوردگی محافظت کند، باکتری های مفید روده نیز با تقویت سیستم ایمنی از شما مراقبت خواهند کرد.
 
9- تغییرات رنگ در ناحیه تناسلی طبیعی است

 
به علت بارداری و یا رابطه جنسی جریان خون به ناحیه ی واژن افزایش می یابد و سبب تغییر رنگ در این ناحیه می گردد. بنابراین تیره شدن این قسمت امری طبیعی است.
 
10- درد ساق پا جدی ست

 
گاهی به نظر میرسد یک فشار عضلانی کوچک سبب درد ساق پا شده است اما تورم در این قسمت ممکن است نشان دهنده ترومبوز وریدی عمقی (DVT) باشد.
 
11-وزن نشان دهنده سطح سلامت نیست

 
رژیم غذایی مناسب و ورزش کافی که علاوه بر ارتقاء سلامت سبب کاهش تناسب وزن نیز می شوند تنها معیار سالم بودن نیستند، و افرادی که وزن شان متعادل است نباید از سلامت خود مطمئن باشند زیرا فاکتورهای دیگری مانند خواب کافی، داشتن روابط اجتماعی قوی و غیره در این مسئله دخیل اند.
 
12- استرس متابولیسم بدن را دچار اختلال می کند

 
استرس می تواند سوخت و ساز بدن را تحت تأثیر قرار داده و سوختن چربی ها را با سرعت بسیار کند پیش ببرد. اگر می توانید راه هایی که برای کنترل استرس پیشنهاد می شود را امتحان کنید.
 
13- پریدن پلک به چه معناست

 
خشکی چشم، فشار چشم، حساسیت به نور، و حتی مصرف بیش از حد کافئین یا الکل می توانند از علل پریدن پلک باشند.می توانید با نوشیدن یک لیوان آب مشکل را حل کنید.
 
14- آنتی بیوتیک ممکن است آلرژن باشد

 
ممکن است همه مردم در سراسر دنیا دچار آلرژی شوند. مطالعات زیادی در این رابطه انجام شده و محققین بر این باورند که تحریک میکروب ها در دستگاه گوارش و مجاری تنفسی در برابر مواد غذایی و آنتی بیوتیکها می توانند علت بروزبرخی از انواع آسم و آلرژی ها باشد. بنابراین بهتر است تنها در مواقع ضروری و اورژانس از آنتی بیوتیکها استفاد کنیم.
 
15- صحبت زیاد با تلفن برای پوست مضر است

 
صحبت کردن زیاد با تلفن همراه به عنوان یک عادت بسیار بد نه تنها باعث درد فک و چانه هایتان می شود، بلکه سبب نفوذ باکتری های آلوده کننده به منافذ پوست تان خواهد شد، حال هرچه قدر هم که تلفن تان را تمیز کرده باشید.
 
16- ترشحات واژینال 9 نوع هستند

 
ترشحات واژینال می توانند چند نوع باشند. برای مثال اگر ترشحات شفاف است احتمالا خروج شان به دلیل شروع زمان تخمک گذاری خواهد بود، ترشحات زرد و یا سبز رنگ نشان از نوعی عفونت توسط "گونوره آ" و یا تریکومونیازیس می باشد. در این صورت بهتر است حتما به پزشک جهت درمان مراجعه کنید.
 
17- ژیلت های تک لبه

 
بزرگترین ایراد این نوع ابزارها از بین بردن بیش از حد رطوبت پوست است و خشک شدن آزارهنده پوست را به دنبال دارد. از این نوع تیغ ها می توان تنها یک بار در هفته استفاده کرد. اما اگر میخواهید برای صاف تر شدن پوست بیش از یک بار در هفته از این وسیله استفاده کنید بهتر است از انواع تیغ های سه لبه استفاده کنید.
 
18- چرخه قاعدگی تان می تواند با چرخه قاعدگی دوستتان مرتبط شود

 
با به تأخیر افتادن قاعدگی همه ی زنان بارداری را پیش بینی میکنند اما دلایل زیادی برای تأخیر و جابه جایی زمان پریودی وجود دارد.برای مثال اگر شما به همراه دوستتان به سفر بروید و او در حال سپری کردن دوران قاعدگی خود باشد ممکن است شما نیز تحت تأثیر او قرار بگیرید و یا حتی به قاعدگی او پایان دهید. هنوز هیچ علتی برای این اتفاق کشف نشده است.
 
19- دوش گرفتن زیاد سبب خشکی پوست می شود

 
اگر به دفعات زیاد با آب داغ دوش بگیرید آن هم به مدت طولانی، پوستتان به شدت خشک و شکننده خواهد شد. بهتر است از آب ولرم برای دوش گرفتن استفاد کنید و زمان این عمل را نیز کوتاه نمایید.
 
20- خواب برای ناحیه شکمی مهم است

 
برای کاهش توده چربی ناحیه شکمی علاوه بر رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم نیاز است خواب کافی داشته باشید.
 
21- بوی بد ادرار نشانه بدی است

 
هرگز نباید بوی بد ادرار را نادیده بگیرید. بوی طبیعی ادرار بوی آمونیاک است و مشکلی ندارد اما بوی غیر طبیعی می تواند نشان از یک عفونت در دستگاه ادراری باشد. گاهی مصرف ماده غذایی خاص مانند مارچوبه هم می تواند باعث ایجاد بوی بد ادرار شود.
 
22- پوست اشتیاق زیادی به کلروفیل دارد

 
اگر پوستتان مانند سابق درخشان نیست می توانید از ماسک های حاوی رنگدانه های سبز (کلروفیل) استفاده نمایید.
 
23- خشکی زیاد واژن همیشه نشانه بدی نیست

 
اگر واژن دچار خشکی شده می توانید با استفاده از کرم های مخصوص این مشکل را رفع کنید.گاهی بر هم خوردن کوتاه مدت تعادل هورمونی سبب این مشکل کوچک می شود.
 
24- بی رنگ شدن لب ها خبر از یک مشکل کبدی می دهد

 
گاهی تغییر رنگ لب ها کاملا طبیعی است اما اگر این رنگ پریدگی ها ادامه پیدا کرد احتمالا کبدتان با یک مشکل برخورد کرده است. در این صورت جهت بررسی علت از پزشکتان کمک بگیرید.
 
25- بوی بد دهان هم یک نشان گر است

 
بوی بد دهان می تواند به علت مصرف غذاهایی مانند سیر و یا نوشیدنی الکلی ،مسواک نزدن و یا عفونت سینوس ها باشد. در موارد نادر عفونت گوش، گلو و سرطان نیز از علل بوی بد دهان هستند. به هر حال اگر مشکل با مسواک زدن و نخ دندان حل نشد نزد پزشک بروید.
 
26- همه زنان در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند

 
ایا تا به حال درباره ژن BRCA شنیده اید؟ ژنی که می تواند با جهش سبب ابتلای زنان به سرطان پستان و تخمدان شود. ابتلا به این بیماری تنها به سابقه خانوادگی مربوط نمی شوید و در حدود 80 درصد افراد مبتلا تا به حال سابقه ابتلا به این مشکل در نزدیکانشان دیده نشده است. بهتر است زنان در فواصل زمانی مشخص برای بررسی این مسئله آزمایشات پزشکی را انجام دهند.
 
27- دوچرخه سواری مانع پیری زودرس می شود

 
ورزش هایی نظیر دوچرخه سواری سبب آزاد سازی موادی در بدن می شوند که جلوی چین و چروک شدن پوست را می گیرد.
 
28- رابطه افزایش سن و کمتر بیمار شدن

 
قطعا با افزایش سن تغییرات ظاهری و فیزیکی و روحی متفاوت ایجاد می شود اما یکی از مزایای پیری این است که به دلیل افزایش ذخیره آنتی بادی انسان کمتر دچار بیماری هایی نظیر سرماخوردگی و آنفولانزا می شود.
***************************************************************
بخور نخورهای ترک سیگار
صرف سیگار و بدتر از آن، قلیان در جامعه ما رو به افزایش است و بسیاری از جوانان و حتی برخی کودکان به مصرف این ماده دخانی اعتیاد دارند و از همه بدتر آن که مضرات سیگار و قلیان، علاوه بر آن که تهدیدکننده سلامت ریه‌هاست، می‌تواند باعث ایجاد کمبودهای تغذیه‏ای در بدن شود و اغلب افرادی که سیگار می‌کشند یا در حال ترک سیگار هستند، باید بدانند از چه غذاها یا موادی بیشتر استفاده کنند تا دچار کمبود تغذیه‌ای نشوند.
 
ابتدا لازم است بدانید بر اثر مصرف سیگار، نیاز بدن به مواد مغذی بیشتر می‌شود و اگر این مواد به میزان کافی تامین نشود، به تدریج مشکلات و اختلالات تغذیه‌ای بروز خواهد کرد. اگر دقت کرده باشید، بیشتر افراد سیگاری لاغر اندام هستند.
 
سیگار میل و اشتهای به خوردن را کور می‌کند و اغلب سیگاری‌ها مایلند به جای خوردن غذا هر چه سریع‌تر سیگارشان را روشن کنند. در این صورت بدن پس از مدتی، بیشتر حجم عضلانی و نه بافت چربی را از دست می‌دهد و کاهش وزن و به دنبال آن تضعیف سیستم ایمنی و ابتلا به بیماری‌ها رخ خواهد داد.
 
همچنین سیگار از میزان اکسیژن رسانی به بدن می‌کاهد و می‌تواند در هضم و جذب اختلالاتی ایجاد کند. در نتیجه این که می‌گویند، کشیدن سیگار و قلیان پس از غذا به هضم کمک می‌‏کند پایه علمی ندارد.
 
بیشترین نیاز افراد سیگاری به انواع ویتامین‏ها به‌خصوص ویتامین D و C است. از آنجا که وجود ویتامین D در بدن برای جذب کلسیم ضروری است، استعداد این افراد به پوکی استخوان بسیار بالاست ضمن این که سیگار و بیش از آن، قلیان مقدار زیادی از ویتامین C موجود در بدن را از بین می‏برد. در نتیجه افراد سیگاری باید دو برابر بیش از افراد غیرسیگاری، میوه و سبزی مصرف کنند.
 
اگر در حال ترک سیگار هستید...

 
با ترک سیگار فرد اندکی چاق می‌شود چون به ریزه‌خواری می‌افتد و تنقلات چرب و شور و شیرین را جایگزین سیگار می‌کند. حال اگر فرد همزمان با رعایت برنامه غذایی تنظیم‏ شده‏، به تدریج تعداد نخ‏های سیگار را کم و در نهایت اقدام به ترک کامل سیگار کند دچار پرخوری و اضافه وزن نخواهد شد.
 
در مرحله ترک، افراد باید به جای تنقلات بی ارزش یا مغزهای آجیلی پرکالری، در میان وعده‌ها یا در هر وعده غذایی نصف بشقاب غذا را میوه و سبزی بخورند تا بیش از حد کالری دریافت نکنند و از مصرف زیاد قهوه و چای بپرهیزند.
 
در ساعاتی که نیاز به مصرف سیگار احساس می‌شود، با انجام ورزش، گفت‌وگو، پیاده‌روی، بازی فکری، حل جدول و جویدن آدامس به‌راحتی می‌توان حواس را پرت کرد. افراد سیگاری و در حال ترک در برنامه غذایی روزانه بیشتر باید از ویتامین A که در جگر، هویج، گوجه‏فرنگی و جعفری موجود است و از ویتامین C که در انواع مرکبات، فلفل‏ و کلم بروکلی یافت می‌شود، استفاده کنند و چون با کشیدن هر نخ سیگار، آسیب زیادی به سلول‏های ریوی وارد می‌شود، باید از ویتامین E که در روغن‏های مایع گیاهی، سبزیجات با برگ سبز، غلات کامل، ماهی، جوانه گندم و زرده تخم‏مرغ و از سلنیوم که در سیر و پیاز و گوشت است، استفاده کنند. برای تامین کلسیم، لبنیات، کلم بروکلی و مصرف ماهی ریز به همراه استخوان توصیه می‌شود
****************************************************************
اول صبح هرگز ایمیل خود را چک نکنید!
قتی صحبت از ایمیل باشد، اهمیت ندادن باعث بازده بیشتر می‌شود. اگر کار مهمی دارید که می‌خواهید

اهمیت ندادن به نفعتان است… بازدهی را افزایش می‌دهد

با خودتان قرار بگذارید وقتی تازه از خواب بیدار می‌شوید، در حدود 30 تا 45 دقیقه کارهای مهم خود را که دیشب با خود قرار گذاشته‌اید انجام دهید و بعد ایمیل را چک کنید، اگر تحمل داشتید حتی دیرتر. برخی افراد در بعضی روزها حتی تا بعد از ناهار هم ایمیل‌شان را چک نمی‌کنند. بدانید تا وقتی‌که به اتفاقات بیرون اهمیت نمی‌دهید و فقط روی کارتان تمرکز می‌کنید، پیشرفت خواهید کرد.

بهتر است ندانید که چه کارهایی لازم است انجام شود، ندانید کدام سایت امروز تخفیف می‌دهد و حتی از ویدیوی خنده‌داری که دوستتان برایتان فرستاده خبر نداشته باشید! اتفاقی نخواهد افتاد! ان چیزی که اهمیت دارد کاریست که برایتان اهمیت داشته و ضرورت داشته تا آن روز صبح انجام دهید.

هر چیز تازه‌ای که دریافت کنید، باعث پرت شدن حواستان خواهد شد. اگر کمی سخت بگیریم حتی می‌توان صبح به اخبار گوش نداد، تلویزیون روشن نکرد و در مسیر محل کار در ماشین به‌جای رادیو، به کتاب‌های صوتی و پادکست‌های آموزشی گوش داد. به خاطر داشته باشید، شما نمی‌توانید همه‌چیز را کنترل کنید، اما می‌توانید حواس‌پرتی‌های مخصوص به خود را ایجاد کنید.

این برنامه شما نیست

آیا می‌دانید مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید چیست؟ آیا می‌دانید صبح امروز می‌خواهید چه کاری انجام دهید؟ پس دست‌به‌کار شده و انجامش دهید! از طرف دیگر با چک کردن ایمیل، شاید به انجام دادن کاری بپردازید که برای دیگری است نه خودتان. هر بار که ایمیل جدیدی را باز کنید با خود فکر می‌کنید آیا این ایمیل واجب‌تر است یا کارهای عقب‌مانده‌ی خودم؟ اما در واقعیت چند نفر از ما واقعاً این کار را انجام می‌دهیم؟

و اگر هم انجام ندهید، چیزهایی که رویشان کار می‌کنید (حتی اگر فقط جواب و اطلاعات دادن باشد) برای دیگران است نه خودتان. به بیانی دقیق‌تر وقتی ایمیلی دریافت می‌کنید، در حقیقت یک لیست از کارهایی که باید برای دیگران انجام دهید است. چه کسی مسئول وقت شماست؟ خودتان یا کسی که برایتان ایمیل فرستاده؟

بهانه‌ای برای بی‌هدفی

به این سؤال جواب دهید: اصلاً چرا برای اولین کار در صبح، ابتدا ایمیلتان را چک می‌کنید؟ معمولاً به خاطر این است که هرروز صبح، نمی‌دانیم باید چه کاری را شروع کنیم.

به طور خلاصه، صبح که تازه بیدار می‌شوید: ایمیلتان را چک نکنید میزتان را مرتب نکنید و برنامه‌ریزی‌های غیرضروری انجام ندهید تا بتوانید روی کارهای مهم تمرکز کنید. اگر هر صبح کورکورانه ایمیل خود را چک می‌کنید، مشکل این نیست که وقتتان را با این کار هدر می‌دهید، مشکل این است که هنوز تصمیم نگرفته‌اید محدوده مهم شامل چه کارهایی می‌شود. هنگامی‌که لیستی از کارهای مهم ندارید، چک کردن ایمیل جای امور مهم را می‌گیرد.

واکنش و کارهای فعالانه

وقتی ایمیلتان را چک می‌کنید، بهترین سناریو این است که در بهترین زمان ممکن چک کرده باشید، یعنی وقتی تازه یک ایمیل مهم به شما رسیده و شما می‌توانید همان لحظه کاری در مورد آن انجام دهید؛ اما چند وقت یک‌بار این اتفاق می‌افتد؟ به ندرت. بیشتر وقت‌ها یکی از این دو حالت رخ می‌دهد: در حالت نسبتاً خوب ایمیل جدیدی ندارید که در این حالت فقط وقتتان را هدر داده‌اید و باید کمتر آن را چک کنید.

در حالت دوم معمولاً این‌طور نیست نه؟ گاهی با باز کردن ایمیل کارهای بیشتری را باید انجام دهید و چون در حال و هوای صندوق ایمیلتان هستید، به جای رسیدن به کار اصلی‌ می‌خواهید همه را جواب بدهید. به‌غیراز تعیین کردن دستور کار، ایمیل فرد را وادار می‌کند بدون توجه به اهمیت واقعی کارها، سریعاً به انجام آن‌ها بپردازد.

بهتر است کارها را فعالانه و بر اساس اهمیت انجام داد، نه صرفاً به خاطر اینکه در بالای صندوق ایمیلتان قرارگرفته‌اند. کارهای بیهوده را کنار بگذارید و به کارهای پربازده بپردازید.

جست‌و‌جو برای بهانه

وقتی کورکورانه ایمیل، حساب توییتر یا فیس‌بوک خود را چک می‌کنیم (به‌طورکلی زمانی را که در اینترنت هدر می‌دهیم) در حقیقت به دنبال چیز خاصی نمی‌‌گردیم، فقط دنبال بهانه‌ای هستیم تا کاری را که می‌دانیم باید انجام بدهیم عقب بیندازیم.

به دنبال بهانه‌ای می‌گردیم تا بعداً بتوانیم به خود بگوییم: اگر کار مهم خودم را انجام ندادم، چون باید به دوستم برای نوشتن گزارش کمک می‌کردم یا باید برای دوستم تحقیق می‌کردم.

به این دام گرفتار نشوید، خودتان را گول نزنید و از ایمیل به عنوان بهانه‌ای برای شکست خوردن استفاده نکنید. برای فرار کردن از کاری که باید انجام دهید، ایمیل خود را چک نکنید. کاری که در دست دارید را درک کرده و انجامش دهید، چراکه قرار نیست جایی برود.

محدودیت زمان وجود ندارد

جلسات به هدر دادن وقت افراد مشهور شده‌اند، اما معمولاً می‌دانیم که چقدر طول می‌کشند. اگر از شما بپرسم که بعد از باز کردن صندوق ایمیل می‌خواهید چه قدر زمان برایش اختصاص دهید، احتمالاً نمی‌دانید و یا زمان لازم را دست‌کم می‌گیرید.

مشکل اینجاست که فقط چک کردن صندوق ایمیل یک دقیقه زمان می‌خواهد، اما می‌توانید در دریای کارهایی که بعد از باز کردن هر ایمیل به وجود می‌آید غرق شوید و نمی‌توان زمان لازم برای انجام این کارها را حدس زد.

بعضی روز‌ها بعد از چک کردن ایمیل به‌قدری درگیر می‌شوید که تا بعد از ناهار هم نمی‌توانید سراغ کارهای دیگر بروید. هر شخص در طول روز ساعات پربازده مشخصی دارد، نگذارید که با ایمیل‌ها سرتان شلوغ شود و زمان خاصی را برایش در نظر بگیرید.

باعث به وجود آمدن توقعات می‌شود

دیده شده که بسیاری مردم می‌گویند ولی من باید ایمیل‌هایم را جواب بدهم! از من انتظار دارند که اول صبح جوابشان را بدهم!

اول از همه این گفته زیاد باورپذیر نیست. تعدادی ایمیل وجود دارند که پاسخی سریع و کوتاه می‌طلبند، اما تعدادشان بسیار کمتر از آن است که فکر می‌کنید؛ و دوم اینکه بیایید به سادگی قبول نکنیم که انتظار جواب داشتن، تنها گزینه‌ی موجود است. به نظرتان چرا این‌طور است؟

آیا می‌دانید چرا مردم انتظار جواب دادن ایمیل از شما در صبح را دارند؟ احتمالاً به خاطر اینکه هر صبح جوابشان را داده‌اید و این توقع را در آن‌ها به وجود آورده‌اید. هرچه بیشتر ایمیلتان را چک کنید و زود پاسخ بدهید، مردم بیشتر از شما انتظار خواهند داشت. فقط دست از این کار بردارید و دیگر انتظاری وجود نخواهد داشت. نگران حرف‌های مردم نباشید، بعد از یکی دو هفته کسی توجه نخواهد کرد.

شاید برخی از شما بگویید اما من این‌گونه با اعضای تیمم در ارتباط هستم! یا باید جوابی بگیرم تا بتوانم کار بعدی را شروع کنم! و این قابل‌درک است. اگر باید محتوای صندوق ایمیلتان را چک کنید بهتر است خودتان را محدود کنید. پیشنهاد می‌شود که قوانین زیر را دنبال کنید:

  • فقط به دنبال چیزی که منتظرش بودید بگردید. در ایمیل به دنبال موضوعی خاص، از شخصی خاص باشید. به دنبال مهم‌ترین باشید.
  • ایمیل‌های کم‌اهمیت را جدا کنید. از طریق فیلترها و قوانین در Outlook یا کلاً استفاده از آدرس‌های ایمیل متفاوت. با این روش حتی به صندوق ایمیل‌تان وارد نخواهند شد.
  • محدودیت زمان تعیین کنید. با خود قرار بگذارید که مثلاً هر 5 دقیقه یک‌بار به دنبال ایمیل موردنظر بگردید و از قبل تصمیم بگیرید که اگر ایمیل موردنظر در هرکدام از شرایط موجود بودن، نبودن یا ناقص بودن قرار داشت، چه کاری را انجام خواهید داد.
در آن پیشرفت کنید به این نکته توجه کنید: ایمیل خود را چک نکنید. برای این حرف دلایلی داریم! با ما همراه باشید تا سراغ این دلایل برویم!

***************************************************************
پس از هک شدن حساب های شخصی چه باید کرد؟
بسیاری تصور می کنند هک سیستم های رایانه ای و سرقت اطلاعات تنها به شرکت ها و سرویس های بزرگ محدود می شود و اشخاص حقیقی نیاز مبرمی برای حفاظت از رایانه یا دستگاه های دیجتالی خود در مقابله با نفوذ هکرها احساس نمی کنند اما باید گفت در مواردی اشخاص حقیقی نسبت به شرکت های بزرگ، از هک سیستم های رایانه ای و حساب های خود آسیب بیشتری می بینند.



وجود یک حفره امنیتی در نرم افزارهای نصب شده روی رایانه یا تلفن همراه، وجود برنامه های Keylogger و انواع و اقسام روش های دیگر می تواند به نفوذ هکرها به حریم خصوصی کاربران و به خطر افتادن تمامی حساب های شخصی از جمله حساب های بانکی منتهی شود.

با رعایت تمام اصول امنیتی، احتمال نفوذ هکرها کمتر خواهد شد اما هرگز از بین نمی رود. از سوی دیگر، پروسه حفاظت از حساب های شخصی تنها به کاربران محدود نمی شود و تا به امروز بارها خبرهایی از افشا شدن اطلاعات و کلمه های عبور کاربران سرویس های بزرگ با هک شدن سرورهای آنها شنیده ایم. با این وجود در صورت هک شدن حساب های شخصی چه باید کرد و راه های جلوگیری از تبعات آن چیست؟

واکنش سریع با استفاده از پست الکترونیکی

اگر برخی از حساب های اینترنتی شما هک شده و با تغییر کلمه عبور توسط هکر، امکان ورود به آنها وجود ندارد، امید خود را از دست ندهید؛ زیرا در صورت واکنش سریع احتمال بازگرداندن حساب های از دست رفته همچنان وجود دارد.

در هنگام ثبت نام در سرویس های اینترنتی، آدرس پست الکترونیکی خود را ثبت کرده اید و در صورتی که این آدرس از دسترس هکرها در آمان مانده باشد، می توان از آن برای بازگرداندن کلمه عبور استفاده کرد.

این اقدام نخستین گام در مقابله با نفوذ هکرها و بازیابی حساب های از دست رفته محسوب شده و توصیه می شود هر چه زودتر به استفاده از آن اقدام کنید. 

در زمان ثبت نام سرویس های ایمیل نیز از شما درخواست می شود به شکل دلخواه آدرس دیگری را به عنوان پست الکترونیکی پشتیبانی معرفی کنید. همواره از این پیشنهاد برای مقابله با هک شدن ایمیل خود و بازیابی کلمه عبور در آینده، بهره بگیرید.



اسکن کامل رایانه

دومین گام، جلوگیری از دسترسی های بعدی و نفوذ مجدد هکرها به اطلاعات شخصی خواهد بود که برای انجام این کار ابتدا باید حرفه امنیتی یا راه نفوذ هکرها را پیدا کنید. برای انجام این کار باید از یک نرم افزار آنتی ویروس و ضد بدافزار برای اسکن کامل رایانه یا تلفن همراه استفاده کنید.

در این مرحله باید از ضد بدافزار و آنتی ویروس هایی کمک بگیرید که مورد تایید کارشناسان بوده و از اعتبار و قدرت کافی در زمینه کاری خود برخوردار باشند. ورود یک تروجان یا نصب Keylogger روی رایانه می تواند به ثبت اطلاعات ورودی و ارسال آنها به هکرها منجر شود و آنتی ویروس های قدرتمند قادر به تشخیص بدافزارها و حذف آنها خواهند بود. 

اطلاع از مسیر بدافزارها و ویروس های پیدا شده می تواند به یافتن ریشه آلودگی و رفع آن نیز کمک کند. یک فایل دانلود شده، داده های آپلود شده توسط سایت یا نرم افزارهای بی نام و نشان، همه به نوبه خود می توانند منشأ آلودگی و راه نفوذ هکرها باشند.



نفوذ هکرها به منبع اطلاعات

همان طور که گفته شد، نفوذ هکرها به حساب های شخصی افراد تنها به بی احتیاطی اشخاص حقیقی و کاربران اینترنت مربوط نمی شود. در مواردی هکرها به سرورهای سرویس های بزرگ نظیر یاهو یا جی میل نفوذ می کنند و حجم انبوهی از اطلاعات محرمانه و شخصی افراد را به سرقت می برند. 

حتی اگر تمام نکات امنیتی را رعایت کنید، ممکن است سرویس مورد استفاده شما در ابعاد بزرگ مورد دستبرد هکرها قرار بگیرد و در این حالت هیچ کاری از دست کاربران معمولی برنخواهد آمد. برای اطلاع از این گونه اتفاقات باید روی اینترنت نام سرویس خود را با عبارت Password Leak جستجو کنید و با پیگیری اخبار مرتبط مطلع شوید آیا واقعا سرویس مورد استفاده شما با سرقت اطلاعات محرمانه توسط هکرها مواجه شده است یا خیر.

برای نمونه در جولای سال 2012 سرویس پست الکترونیکی یاهو، هک و میلیون ها کلمه عبور کاربران این سرویس جهانی در فضای اینترنت پخش شد. با این اتفاق سایر حساب های افراد مانند حساب فیس بوک یا توییتر آنها نیز با خطر مواجه شد و مقابله با این مشکل کاملا خارج از قدرت کاربران بود.

اوضاع زمانی بدتر می شود که از یک کلمه عبور یکسان برای تمامی حساب های خود استفاده کرده باشید و با فاش شدن آن، تمامی حساب های تان به راحتی در دسترس هکرها قرار بگیرند.
برای مقابله با این مشکل توصیه می شود از کلمه های عبور مختلف برای حساب های اینترنتی متفاوت خود بهره بگیرید و به منظور مقابله با فراموش کردن آنها از برنامه های مدیریت کلمه عبور استفاده کنید.
*****************************************************************



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار