کد خبر: ۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶ 17 January 2015
در حالیکه از مشکلات زیست محیطی همیشه بعنوان چالش پیش روی استان سر سبز مازندران یاد می شود، تلاش مسوولان و دست اندرکاران استان برای رفع این معضل به همکاری و یاری مردم در بهره گیری از زیرساختهای فراهم شده ، نیازمند است .

به گزارش ایرنا، حفر چاه بعنوان شیوه سنتی و متداول دفع فاضلاب آب منازل مازندرانی از دیرباز دراین استان رواج داشته است و مردم این استان همچنان بر شیوه و رویه گذشته ، این روند را ادامه می دهند.

براساس اظهارنظر کارشناسان زیست محیطی ، این چاههای سنتی خطری برای سفره های آب زیر زمینی و محیط زیست به شمار می روند ، به همین منظور طرح جمع آوری، تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب در استان مازندران از سال 1375 با هدف جلوگیری از آلودگی محیط زیست و آب های زیرزمینی و حفظ اکوسیستم دریای خزر آغاز شد.

تاکنون برای اجرای 800 کیلومتر شبکه فاضلاب شهرهای مازندران 230 میلیارد تومان اعتبار دولتی و تسهیلات بانک جهانی هزینه شد.

در حالی که تاکنون 60 هزار انشعاب فاضلاب شهری در مازندران ایجاد شده ولی تنها 25 هزار حق انشعاب توسط مشترکان خریداری و نصب شده است.

خالی ماندن ظرفیت انشعاب های فاضلاب شهری مازندران و اینکه شهروندان مازندرانی تمایلی برای استفاده از فاضلاب شهری ندارند بعنوان مساله ای است که مسوولان ذیربط مطرح می کنند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران هزینه خرید هر انشعاب فاضلاب را 170 تا 250 هزار تومان اعلام کرد و گفت : هزینه تخلیه چاه فاضلاب فراتر از هزینه خرید انشعاب است و شهروندان مجبور به تخلیه چاه و صرف این هزینه هستند.

'ذبیح الله ذاکری'از خالی ماندن ظرفیت انشعاب های فاضلاب های شهری خبر داد و گفت : شهروندان مازندرانی تمایلی برای استفاده از فاضلاب شهری ندارند.

وی افزود : در حالی که تاکنون 60 هزار انشعاب فاضلاب شهری در مازندران ایجاد شده ولی تنها 25 هزار حق انشعاب توسط مشترکان خریداری و نصب شده است.

وی علت استقبال کم از انشعاب های فاضلاب شهری را فراهم نبودن زیرساخت های مورد نیاز در منازل شهروندان برشمرد و گفت : به همین خاطر شهروندان ترجیح می دهند از از چاه جذبی به عنوان اصلی ترین شیوه تخلیه فاضلاب استفاده کنند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران گفت : شهروندان این استان برای فرار از کنده کاری و تخریب موزاییک منازل برای ایجاد بستر لازم سپتینگ فاضلاب ، استفاده و حفر چاه های جذبی را ترجیح می دهند.

وی همچنین از امضای توافقنامه میان شرکت آب و فاضلاب و سازمان نظام مهندسی مازندران برای اجرای سپتینگ فاضلاب در ساخت و سازهای شهرها خبر داد و گفت: بستر مورد نیاز برای اجرای طرح فاضلاب در ساخت و سازهای جدید اعمال شده است.

ذاکری افزود : با اجرای شبکه فاضلاب در شهرها ، ساخت و سازهای جدید در مسیر خط فاضلاب از طریق لوله انتظار نصب شده در ساختمان ها از این طرح بهره مند می شوند.

وی افزود : برای اجرای 800 کیلومتر شبکه فاضلاب شهرهای مازندران 230 میلیارد تومان اعتبار دولتی و تسهیلات بانک جهانی هزینه شد .

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران از طرح فاضلاب شهرها به عنوان فرصت و بستر مناسب برای حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی آب های زیر زمینی نام برد و گفت : بالا بودن سطح آب های زیر زمینی در این استان سبب می شود تا حفر چاه های جذبی برای فاضلاب سبب افزایش آلودگی این آب ها شود.

وی بر ضرورت تسریع در روند اجرای طرح فاضلاب شهرها تاکید کرد و افزود : امسال 545 میلیارد ریال اعتبار دولتی ، اوراق مشارکت و منابع مالی بخش خصوصی برای اجرای این طرح تخصیص یافته است .

ذاکری همچنین از تلاش برای جذب اعتبار بخش خصوصی در قالب تسهیلات بانک توسعه اسلامی برای این منظور خبرداد و گفت : 150 میلیون یورو معادل 600 میلیارد تومان برای این منظور اختصاص خواهد یافت .

به گفته ذاکری مطالعه طرح فاضلاب شهرهای مازندران در 25 شهردر حال انجام است .

رییس اداره امور آزمایشگاه اداره کل محیط زیست مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: براساس آمارهای ارائه شده سال 92 میزان تولید سالانه فاضلاب شهرهای مازندران 73 میلیون متر مکعب اعلام شد.

'نعمت الله قنبری 'ادامه داد : هم اکنون بخش هایی از تصفیه خانه مرکزی شهرهای نوشهر ، چالوس ، بابلسر ، بابل ، جویبار و ساری فعالیت می کنند .

وی میزان تصفیه سالانه فاضلاب های شهری مازندران را 15 میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: با تکمیل طرح هایی فاضلاب مرکزی این شش شهر ، ظرفیت تصفیه فاضلاب افزایش می یابد .

رییس اداره امور آزمایشگاه اداره کل محیط زیست مازندران از سیستم فاضلاب شهری بعنوان راهکاری موثر برای کاهش و خروج از معضلات زیست محیطی هدایت فاضلاب به سمت آبهای سطحی برشمرد .

وی به بالا بودن سطح آبهای زیر زمینی مازندران اشاره و تصریح کرد:حفر چاههای جاذب سنتی و نزدیک شدن فاضلاب ها به آبهای سطحی را فراهم می کند .

قنبری ادامه داد : هدایت مستقیم فاضلاب به منابع آبی اثرات زیست محیطی ناخوشایندی را ایجاد می کند .

وی تاکید کرد شهروندان باید استفاده و بهره گیری از حق انشعاب فاضلاب شهری را مورد توجه و دقت خود قرار دهند .

حدود یک میلیون مشترک زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران قرار دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار