مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با اشاره به تهیه پرونده حریم 157 مکان تاریخی در استان، گفت: سهم پایتخت از این تعداد 121 پرونده است.
کد خبر: ۱۳۵۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۶ 25 November 2015
رجبعلی خسروآبادی عصر چهارشنبه در نخستین نشست انجمن میراث فرهنگی استان تهران که در استانداری برگزار شد افزود: تاکنون حریم 32 مکان از اماکن تاریخی به تصویب رسیده که 23 حریم مصوب مربوط به شهر تهران، پنج حریم مربوط به شهرستان ری و چهار مورد آن نیز سهم شهرستان شمیرانات بوده است.
 
وی با اشاره به اینکه 717 اثر تاریخی و فرهنگی استان تهران در فهرست میراث ملی ثبت شده اظهار کرد: از جمله این آثار ثبت شده می توان به 210 محوطه باستانی، 181 مسجد، امامزاده ها و بقعه متبرکه و 79 خانه و بنای تاریخی اشاره کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران به بافت های تاریخی ثبت شده استان تهران اشاره کرد و گفت: این بافت ها در محله عودلاجان، بازار و محور فرهنگی تاریخی ولی عصر(عج) پایتخت قرار دارند.

وی شمار آثار واجد شرایط تاریخی و فرهنگی استان تهران برای ثبت در میراث ملی را سه هزار و 458 مورد ذکر کرد و افزود: دو هزار و 300 مورد از این آثار مربوط به شهر تهران است.

خسروآبادی با بیان اینکه ثبت ملی این آثار از جمله دغدغه ها و چالش های اصلی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران است، تاکید کرد: این آثار باید هرچه زودتر در فهرست میراث ملی کشور ثبت شوند تا از پشتوانه قانونی برای حفاظت از آنها برخوردار شویم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با اشاره به اینکه تشکیل انجمن میراث فرهنگی نقش مهمی در ایجاد حساسیت برای حفظ بناهای تاریخی و آثار فرهنگی استان دارد، گفت: فعالیت این انجمن موجب هم افزایی و هماهنگی بیشتر برای استفاده از ظرفیت دستگاههای دولتی و بخش خصوصی در حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی و فرهنگی می شود.

وی تاکید کرد: این انجمن قرار است حمایت راهبردی حوزه میراث فرهنگی استان تهران را بر عهده گیرد.

خسروآبادی، حفظ، آموزش، آگاه سازی و فرهنگ سازی در حوزه میراث فرهنگی را مهمترین وظیفه این انجمن ذکر کرد و افزود: باتوجه به آماده بودن بستر سازمانی امیدواریم با فعال شدن این انجمن شاهد تحول ملموس در حوزه میراث فرهنگی باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران به حمایت شهرداری پایتخت در تملک، حفظ و نگهداری از آثار تاریخی و فرهنگی شهر تهران اشاره و اظهار کرد: در این راستا مشارکت بیشتر شهرداری در مرمت و احیای باغ های تاریخی در شهر تهران را خواستاریم.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته بیشتر آثار تاریخی تهران توسط شهرداری بازسازی و مرمت شده خاطر نشان کرد: آثار تاریخی همچون از موزه علی اکبرخان صنعتی، قزاق خانه و ساختمان بلدیه سابق با اعتبار یک هزار و 400 میلیارد ریالی شهرداری تهران در منطقه 12 پایتخت درحال مرمت هستند.

خسروآبادی افزود: این در حالیست که مجموع اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در سال جاری حدود 20 میلیارد ریال است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در ادامه بر ایجاد شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات حوزه میراث فرهنگی در استان تاکید کرد و افزود: امیدواریم با تشکیل این شعبه شاهد کاهش تخلفات قاچاق و تخریب میراث فرهنگی و تاریخی استان تهران باشیم.

انجمن میراث فرهنگی استان تهران، بیست و ششمین انجمن میراث فرهنگی استانی است که در کشور تشکیل شده است.

گفتنی است این نشست با حضور جمعی از فعالان و اساتید باسابقه میراث فرهنگی به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران برگزار شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار