مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه از سال 74 تاکنون هزار و 285 پرونده تغییر کاربری غیرمجاز در استان همدان به مراجع قضایی معرفی شده است، گفت: از 364 پرونده دارای حکم قلع و قمع 107 مورد اجرا شده است.
کد خبر: ۱۴۰۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲ 06 December 2015

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه از سال 74 تاکنون هزار و 285 پرونده تغییر کاربری غیرمجاز در استان همدان به مراجع قضایی معرفی شده است، گفت: از 364 پرونده دارای حکم قلع و قمع 107 مورد اجرا شده است.

به گزارش فارس ، رحیم برقی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه سال گذشته مجلس قانونی تصویب کرد که نقشه کاداس کشور باید در مدت پنج سال تهیه شود، اظهار داشت: تهیه نقشه کاداس در سال 38 تصیوب شده بود اما در این راستا هیچ اقدامی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه تهیه نقشه کاداس در دهه 40 و 70 نیز مصوب شد اما اجرا نشد، بیان کرد: تهیه نقشه کاداس در سال گذشته مجدد مصوب شد و تمام ارگان‌ها و سازمان‌ها که املاکی دارند باید در نقشه یک دو هزارم آن مشخص کنند تا در اختیار اداره ثبت قرار گیرد و نقشه کاداس تهیه شود.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان تهیه نقشه کاداس را مهم و ضروری دانست و با تأکید بر اینکه بیشترین پرونده‌ها و اختلافات در حد و حدود اراضی است، ادامه داد: در نقشه کاداس حدود اراضی کشاورزان و مساحت زمین مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: در نقشه کاداس یک شناسنامه‌ای برای هر کشاورز تهیه می‌شود که در آن میزان زمین، قطعات زمین، نوع زمین و .. مشخص خواهد شد و هر کشاورزی نقل و انتقال و تغییر کاربری را به صورت رسمی آنلاین ثبت می‌شود.

برقی تأکید کرد: برای اجرای کاداس استان همدان تفاهمنامه‌ای بین استانداری و ریاست سازمان امور اراضی کشور منعقد و مقرر شد اعتبارات این طرح، 70 درصد از محل اعتبارات ملی و 30 درصد استانی تخصیص یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه در فاز نخست اجرای طرح کاداس در همدان یک میلیارد اختصاص داد شده و در صورت اینکه استان 30 درصد سهم خود را تأمین کند حدود یک و نیم میلیارد تومان برای فاز نخست اختصاص داده خواهد شد، افزود: باید طرح کاداس فرهنگ‌سازی شود و کشاورز بداند اجرای این طرح چه مزیتی دارد.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه 13 روستای بخش بهار برای اجرای طرح کاداس در نظر گرفته شده است چراکه کشاورزان این منطقه تمایل به سنددار شدن زمین‌های خود دارند، ادامه داد: تهیه نقشه کاداس به عهده سازمان نظام مهندسی کشاورزی است.

وی بیان کرد: اطلاعاتی که در تهیه نقشه کاداس پر می‌شود نام شهرستان، بخش دهستان، مرکز خدمات، آبادی، شماره قطعه، کاربری قطعه و ... را در بر می‌گیرد.

برقی افزود: در این طرح مشخصات بهره‌برداری شامل شراکتی یا استیجاری بودن زمین، تعداد شرکا، جنسیت، وضعیت مالکیت و ... مشخص می‌شود.

وی استان همدان را یکی از مشکل‌ترین استان‌ها برای تهیه نقشه کاداس دانست و افزود: در استان همدان 54 درصد اراضی زراعی و 46 درصد منابع ملی است که این مسئله کار را در کاداس مشکل کرده است.

وی بیان کرد: در استان همدان 648 هزار هکتار اراضی زراعی و 64 هزار اراضی باغی وجود دارد.

برقی در ادامه با بیان اینکه برای تغییر کاربری‌های غیر مجاز مشکلاتی وجود دارد چراکه سازمان جهاد کشاورزی به تنهایی نمی‌تواند از تغییر کاربری جلوگیری کند، اظهار کرد: در حریم شهر‌ها سازمان جهاد کشاورزی و شهرداری و در خارج از شهر سازمان و بخشداری یا دهیاری نظارت دارند.

وی گفت: اگر دهیاری، شهرداری برای جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیر مجاز کمک نکنند سازمان جهاد کشاورزی با مشکل روبرو می‌شود.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان از راه‌اندازی سامانه 131 در استان همدان خبر داد و با بیان اینکه 6 خودرو سهمیه استان همدان و از این تعداد دو خودرو تهیه شده است، ادامه داد: سامانه 131 در استان همدان از روز پنج‌شنبه هفته گذشته با 30 ورودی به صورت 24 ساعته آغاز به کار کرد.

وی با تأکید بر اینکه سامانه 131 باید به مردم معرفی شود و مانند 110 برای مردم آشنا باشد، ادامه داد: مردم باید اطلاع داشته باشند که سامانه 131 وجود دارد و وظیفه آن فقط درخصوص تغییر کاربری‌ها نیست بلکه هر نوع اطلاعاتی که در مورد زمین بخواهند می‌تواند از طریق 131 دریافت کنند.

برقی در ادامه در خصوص تغییر کاربری‌های غیر مجاز، اظهار کرد: در سال 74 که قانون حفظ اراضی زراعی و باغ‌ها تصویب شد و تا سال 85 فقط جریمه انجام می‌شد و جریمه را کمیسیون تعیین ارزیابی مشخص می‌کرد.

وی با تأکید بر اینکه جریمه برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی به صورت غیر مجاز کافی نبود، ادامه داد: از سال 85 مصوب شد که علاوه بر جریمه حکم قلع و قمع نیز باید اجرا شود.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه اگر فرد متخلف برای بار دوم تغییر کاربری غیر مجاز انجام دهد و به دادگاه معرفی شود علاوه بر جریمه، به 6 ماه حبس نیز محکوم می‌شود، ادامه داد: از سال 74 تا سال جاری هزار و 285 پرونده تغییر کاربری غیر مجاز در استان همدان به مراجع قضایی معرفی شده که از این تعداد برای 371 پرونده حکم برائت، 364 پرونده حکم قلع و قمع و 400 پرونده حکم جزای نقدی صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه از 364 پرونده دارای حکم قلع و قمه 107 مورد اجرا شده است، بیان کرد: 40 مورد نیز وجود دارد که تغییر کاربری در حد خاکبرداری بود اما حکم قلع و قمع صادر شده است و چیزی برای اجرای حکم وجود ندارد.

برقی با بیان اینکه اگر کسی بدون موافقت اصولی تغییر کاربری دهد قطعا تغییر کاربری غیر مجاز است، ادامه داد: از زمان تصویب قانون برخورد با تغییر کاربری غیر مجاز تاکنون هشت هزار 357 پرونده به دبیرخانه کمیسیون تبصره یک ارسال شده که درخواست تغییر کاربری داده‌اند.

وی افزود: از هشت هزار و 357 درخواست تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان همدان پنج هزار و 19پرونده تکمیل و در کمیسیون مطرح شده است.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان مساحت تغییر کاربری استان همدان را چهار هزار و 603 هکتار در قالب سه هزار و 94 پرونده اعلام کرد و افزود: از این تعداد هزار و 684 پرونده به مساحت 930 هکتار طرح‌های مرتبط با بخش کشاورزی بوده که مورد موافقت قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون تبصره یک با تغییر کاربری 241 پرونده به مساحت 39 هکتار مخالفت کرده است، بیان کرد: مجوز‌های صادره برای تغییر کاربری دو سال اعتبار دارد و اگر در مدت دو سال تغییر کاربری انجام نشود مجوز ابطلال می‌شود.

برقی از جعل دو مورد مجوز تغییر کاربری در استان همدان خبر داد و با بیان اینکه جاعلان شناسایی و روانه زندان شدند، بیان کرد: مجوزهای تغییر کاربری به صورت آنلاین در سازمان امور اراضی کشور ثبت می‌شود و مزایایی از جمله داشتن چند نکته امنیتی برای جلوگیری از جعل در مجوزها وجود دارد.

وی در سه سال گذشته در تبصره هزار و 387 مورد بازدید به مساحت 19 هزار و 405 هکتار انجام شده است، بیان کرد: چیزی به اسم خانه باغی وجود ندارد و در قانون اسم خانه کارگری آمده است.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه پیش از مرداد ماه سال گذشته برای ساخت خانه کارگری سند مالکیت عرصه لازم نبود و عوارض نیز دریافت نمی‌شد، ادامه داد: از مرداد ماه سال گذشته دستورالعملی ابلاغ و خانه کارگری و دیوار در تبصره یک قرار گرفت و داشتن سند مالکیت عرصه و پرداخت عوارض ضروری شد.

وی با اشاره به اینکه تا سال گذشته برای زمین‌هایی به مساحت هزار متر مربع و دو هزار متر مربع مجوز ساخت 30 متر و برای زمین‌های بالای 2 هزار متر مربع 50 متر مجوز ساخت خانه کارگری داده می‌شد، ادامه داد: اکنون برای زمین‌های کمتر از یک هزار و 500 متر هیچگونه مجوز ساخت خانه کارگری صادر نمی‌شود.

برقی افزود: برای زمین‌هایی به مساحت یک هزار و 500 تا دو هزار و 500 متر مجوز ساخت حداکثر 20 متر مربع خانه کارگری، زمین‌های 2 هزار و 500 تا 4 هزار و 500 متر مجوز 40 متر مربع خانه کارگری صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه زمین‌های بین 4 هزار تا 10 هزار متر حداکثر 60 متر مربع، زمین‌های یک هکتار تا 5 هکتار 80 متر مربع مجوز صادر می‌شود، بیان کرد: برای زمین‌های 5 هکتار تا 10 هکتار حداکثر 120 متر و زمین‌های 10 هکتار به بالا به پیشنهاد رئیس جهاد کشاورزی و تأیید امور اراضی کشور مجوز صادر می‌شود.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: شرکت‌های خدمات‌رسان، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و... حق صدور مجوز ساخت ندارند مگر اینکه فرد متقاضی ساخت مجوز تبصره یک را گرفته باشد.

وی در ادامه درخصوص دیوارکشی اراضی تصریح کرد: تا سال گذشته دیوار کسی نیازی به سند مالکیت عرصه و پرداخت عوارض نداشت اما اکنون به هر دو مورد نیاز است.

برقی با تأکید بر اینکه دیوارکشی برای اراضی کمتر از هزار و 500 متر ممنوع است و فقط باید فنس‌کشی انجام شود، خاطرنشان کرد: برای اراضی بالای هزار و 500 متر نیز مجوز ساخت دیوار به ارتفاع یک متر و 20 سانتیمتر صادر می‌شود و باقی باید از نرده یا فنس استفاده شود.

وی با بیان اینکه یکی از شرایط صدور مجوز دیوارکشی عرف بودن دیوارکشی در منطقه است، افزود: دیوارکشی بین باغ‌ها نیز ممنوع است.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه برای مجوز دیوار کشی سند مالکیت عرصه الزامی است، اظهار کرد: برای دیوار کشی نیز باید از شهرداری یا دهیاری مجوز احداث بنا گرفته شود.

وی ادامه داد: افرادی که مجوز کمیسیون تبصره یک یا چهار را می‌گیرند بلافاصله دیوار کشی می‌کنند در صورتی که در قانون آمده پس از اجرای کامل، طرح باید محصور باشد.

برقی در ادامه از 13 مورد قلع و قمع ساخت و ساز غیر مجاز در حیدره خبر داد و با بیان اینکه 6 مورد مربوط به تبصره دو بود که با اجازه دادستان دیوارکشی آنها قلع و قمع شد، ادامه داد: حکم باقی موارد قطعی بود.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه سازمان امور اراضی کشور چند تفاهمنامه با کمیته امداد امام خمینی و پایانه‌ها منعقد کرده است، افزود: به مدد جویان کمیته امداد زمین واگذار می‌شود.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه سالانه 10 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی در کشور از چرخه تولید خارج می‌شود، اظهار کرد: طبق آمار سال گذشته، یک میلیون هکتار زمین‌های کشاورزی کشور کم شده که این موضوع یک زنگ خطر است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 4 هزار و 900 هکتار در قالب 702 طرح برای طرح‌های کشاورزی واگذار شده است، تأکید کرد: پنج هزار و 879 هکتار برای تعداد 321 طرح غیر کشاورزی واگذار شده است.

برقی ادامه داد: تاکنون 267 طرح به مساحت هزار و 885 هکتار فسخ قرار داد شده چراکه زمین منابع ملی را گرفتند اما طرح را اجرا نکردند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار