محمود شرفخانی نماینده ی شرکت عصر طلایی هگمتانه دراین پروژه از مطالعه ی چندین ماهه ی این طرح در زمان قبل از اجرای پروژه می گوید این در حالی است بعد از زدن گلنگ به زمین درنحوه ی واگذاری زمین وگیر ودار اداری درنحوه ی این واگذاری شده و باعث شد شروع واقعی پروژه با 14ماه تاخیر باشد .
کد خبر: ۱۴۵۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹ 16 December 2015

محمود شرفخانی نماینده ی شرکت عصر طلایی هگمتانه دراین پروژه از مطالعه ی چندین ماهه ی این طرح در زمان قبل از اجرای پروژه می گوید این در حالی است بعد از زدن گلنگ به زمین درنحوه ی واگذاری زمین وگیر ودار اداری درنحوه ی این واگذاری شده و باعث شد شروع واقعی پروژه با 14ماه تاخیر باشد .

به گزارش تابناک همدان ؛ حال بحثی که مطرح است این نیست که چه کسی مقصر است مسئله اینجا این است که چرا قبل از هرگونه گلنگ زنی تمام مراحل اجرای پروژه کارشناسی نمی شود مگر در فرهنگ کلنگ زنی این نیست که همه ی جوانب سنجیده شده و این کلنگ شروع اجرای پروژه است که به زمین زده می شود.

و سوال دیگر اینکه اگر این شروع پروژه ای باشد ادامه اش چگونه خواهد بود؟

درگفتگوی زیراین ابهامات را از نماینده ی پروژه محمود شرفخانی جویا شده و وی اینگونه به تابناک همدان پاسخ می دهد.


س : باتوجه به اینکه قرار بودساخت مجموعه عصرطلایی هگمتانه پس از کلنگ زنی به سرعت شروع شود این اتفاق نیفتاده است شما در این باره چه پاسخی دارید؟

ج : یعنی چطور اتفاقی نیفتاده؟


با اطلاعاتی که ما داریم بعد ازکلنگ زنی فقط حصاری کشیده شده.

ج: تاریخی که ما برای ساخت اعلام کردیم از زمان تحویل زمین است نه کلنگ زنی.


چه زمانی زمین به شماتحویل شده ؟

امروزدهم آذراست ودقیقا دوماه است که زمین به ما تحویل شده .


س : یعنی زمین پروژه فقط دوماه است که به شما تحویل داده شده؟

بله دوماه است دقیقا ابتدای مهرماه امسال.


قرار بود چه تاریخی به شما تحویل داده شود؟

ج:با توجه به اینکه این اراضی دولتی بود مشکلاتی درخصوص نحوه واگذاری زمین به بخش خصوصی وجود داشت.


این مشکلات از کدام سمت بود دولت یا شرکت؟

این مشکلات از طرف ما نبود چون ما در آنجا به سرعت حضورمان را با حصاری که کشیدیم و کانکسی که قرار دادیم اعلام کردیم یعنی از ابتدای امسال کار خود را شروع کردیم و در حال حاضر هشتاد و سه دستگاه ویلای اقامتی ساختیم که از لحاظ ریالی هم برای ما سود آور نیست.


تاریخ شروع پروژه ازچه زمانی بود؟

در حقیقت ما منتظر نشدیم تا قراردادمان صادر شود و از ابتدای اردیبهشت سال جاری شروع به کار کردیم و اخیرا که من برای بازدید از پروژه به همدان آمدم مشاهده کردم کارگران مشغول نصب سقف ویلاها هستند.

چطور شد که تصمیم به ساخت این مجموعه گرفتید؟

این مجموعه یک مجتمع تجاری است و که اگر خاطرتان باشد شهرداری قصد داشت آنجا را به کمپ تبدیل کند که ما گفتیم کمپ وجهه خوبی ندارد و با تصمیماتی که گرفته شد درسال گذشته کلنگ زنی آنجا صورت گرفت اما به دلایلی یک سری مشکلات قانونی در بستن قرارداد تاخیر بوجود آمد و بالاخره در پاییز امسال قرارداد بسته شد و به همین دلیل این اراضی را به نرخ روز خریداری کردیم.

این کوتاهی و تاخیر از کدام ناحیه بود؟

کوتاهی نبود یک خلا قانونی در خصوص نحوه واگذاری اراضی به بخش خصوصی وجود داشت البته ما ابتدا فکر می کردیم میراث فرهنگی متولی این قضیه است اما بعدا مشخص شد مشکلات مربوط به استانداری است و میراث فرهنگی هم می گفت این اراضی در حیطه اختیارات من نیست و مسکن وشهر سازی مسئولیت آن را دارد و در واقع مالکیت زمین از آن این سازمان هم نبود به این ترتیب یک پروسه خیلی طولانی شکل گرفت تا زمین واگذار شد به مسکن و شهرسازی و در آخرما با کمک تیمی هشت نفره توانستیم مالکیت زمین را به دست بیاوریم و این پروسه را پشت سر بگذاریم.


مسکن و شهرسازی گفت که این اراضی در حیطه اختیارات این سازمان است؟

با مصوبه ای که از طرف تهران ابلاغ شد مالکیت زمین را مسکن و شهرسازی برعهده گرفت


یعنی دولت نمی دانست مالک زمین با کجاست ؟

دولت می دانست اما باید یک راه طولانی طی می شد تا زمین به بخش خصوصی منتقل شود از طرفی هم ما اصرار داشتیم همه چیزبرطبق قانون باشد نه دستوری و جالب اینکه ما مصوبه تهران را هم برای واگذاری داشتیم و از طرفی هم آقای استاندار و آقای رودباری پیگیر این موضوع بودند ودر آن زمان و آقای سروش مقدم هم حضور داشت و همه باهم تلاش کردند برای اینکه ما بتوانیم مالکیت زمین را به دست بیاوریم.


پس نتیجه میگیریم که خود وزارتخانه هم وارد کار شد درسته؟

بله درست است و چون ممکن است سال آینده مسئولین جابه جا شوند ترجیح دادیم که همه چیز درست و اصولی باشد.


قیمت زمین چقدر است؟

از طرف ما مشکلی برای اعلام قیمت زمین وجود ندارد اما ممکن است مسکن و شهرسازی راضی نباشد در کل می توانم بگویم نحوه پرداخت دوازده ماهه است.

با توجه به اینکه زمین به شما دیر تحویل داده شده چقدر زمان میبرد تا کار شما به بهره برداری برسید؟

فاز اول پروژه حداقل تا تابستان سال آینده قابل بهره برداری است این فاز شامل ویلاهای اقامتی و رستوران است که در پایان سال 95 کامل می شود.

پارک ملل هم که ما سازنده آن هستیم را فازاول آن تابستان سال آینده قابل استفاده است وسال 95 کاملا به بهره برداری می رسد.


مساحت پارک چه مقدار است؟

حدودا دو نیم هکتار


هایپرها چه زمان ساخته می شوند؟

کل پروژه شش هکتار و دارای سه فاز است .قسمت اول آن که قرار است هایپردر آن ساخته شود دوساله قسمت بعدی سه ساله و آخرین قسمت چهل و هشت ماهه به پایان می رسد.


در حال حاظر قصد شروع ساخت هایپر را دارید؟

بله


شایعه شده پیمانکاری که طرح ساخت هایپر را ارائه کرده به دلیل تاخیر در ساخت پروژه شاکی است و می خواهد خودش را از پروژه کناربکشد این موضوع صحت دارد؟

ایشان پیمانکار خاک بردار بود و شش ما پیش که فاز اول مجتمع خاک برداری شد اصرار داشت که کل پروژه را خاک برداری کند البته از طرفی هم حق داشت اما چون هنوز قرارداد نبسته بودیم و زمین امانت بود قبول نکردیم که لکه های دوم و سوم را گود برداری کند بنابراین دست نگه داشتیم ودر حال حاضر که قرارداد بسته شده است ما به کار خودمان با ایشان ادامه می دهیم.


این پیمانکار درادامه پروژه هم به شما همکاری خواهند داشت ؟

ایشان فقط پیمانکار گود بردار و خاک بردار بودند و برای بقیه کارها از پیمانکاران بزرگ کشوری استفاده خواهیم کرد با کمک پرسنل بومی


این پیمانکار بومی است؟

ایشان وهمه پیمانکارهایی که در دو ونیم هکتار کار می کند به همراه صد و چهل کارگر همه بومی هستند اما برای ساخت هایپر چون تخصصی است شاید مجبور شویم از تهران، مشهد یا هر شهر دیگری پیمانکاران بزرگتری بیاوریم ولی در قراردادها قید می کنیم که پرسنل حتما از افراد بومی باشند.

از طرفی فرهنگ همدان به گونه ای است که نمی تواند پرسنل غیر بومی را بپذیرد.


تاخیر درتحویل زمین باعث شد پروژه با تاخیرشروع کنید این موضوع چه تاثیری برکار شما داشت؟

با وجود اینکه معاون رئیس جمهورآقای سلطانی کلنگ زنی این مجموعه را انجام داده اند و پیگیر بودند بازهم نمی توانستند زمین را به ما واگذار کنند چون مالک زمین استانداری بود و آنجا هم باید زمین را به مسکن و شهرسازی واگذار می کرد و از آنها هم به ما منتقل می شد که این خودش زمان بر بود.

ودر خصوص تاخیر در ساخت پروژه اسنادی موجود است که من میتوانم حداقل قسمتی از قرارداد را که تاریخ دارد را کپی کرده و برای شما ارسال کنم.

ما در تاریخ 7/7/ 94 با مسکن و شهرسازی وبه امضای آقای رودباری قرارداد بستیم البته ایشان هم بی تقصیر بودند وبه دنبال یک راهکار قانونی برای انتقال زمین بودند.

با همه این ما قسمتی از پروژه را با مسئولیت خودمان از ابتدای امسال بدون اینکه قراردادی بسته باشیم شروع کردیم.


در حال حاضر شما چه مقدار زمین خریداری کردید؟

یک زمین به مساحت دو ونیم هکتار و یکی هم به مساحت شش هکتار


غیر از این اراضی شما زمین های دیگری هم دارید؟

نداریم اما زمینی به مساحت 25 هکتار وجود دارد که مالک آن شهرداری است و ما به صورت امانت روی آن زمین برای ساخت پارک ملل فعالیت می کنیم.


دراصل شما مالک سوئیت های اقامتی و سیتی سنتر یا همان هایپر و هتل پنج ستاره و مجموعه اقامتی هستید درست است؟

بله در کل هشت و نیم هکتار زمین است که ما باید پول آن را بپردازیم.


با توجه به اینکه مجموعه نزدیک به فرودگاه است فکر نمی کنید که مشکلی پیش بیاید؟

ما فقط محدودیت ارتفاع داریم اگر شما در اینترنت سرچ کنید می بینید که بهترین هتل های دنیا در کنار فرودگاه ها ساخته شده و در حال حاضر هم یک هتل کنار فرودگاه بین المللی تهران توسط شرکت بین المللی فرانسوی بنا نهاده شده است.

مالکین اصلی شرکت تمام تلاش خود را برای ساخت این مجموعه کرده اند با تمام مشکلات اداری که وجود داشت ما ماندیم و جا نزدیم تا به هدف هایمان که اول اشتغال زایی برای شهرهمدان و دوم هم اقتصاد و منافع شرکت است برسیم.


یعنی فعلا شما هیچ مانع قانونی ندارید؟

نخیر اصلا


شهرداری توانسته زیر ساخت ها را برای شما فراهم کند؟

در بحث آب و برق و گاز زیرساختی وجود ندارد نه تنها برای پروژه ما بلکه در کل منطقه البته ما زیر ساخت ها را با هزینه خودمان فراهم می کنیم و در حال حاضر هم با کمک مسئولین شهر لوله کشی کردیم و برق را بصورت ابتدایی راه اندازی کردیم؛ اما در کل برای ادامه مسیر مستقل عمل می کنیم.


درخصوص آب و بقیه زیرساخت ها خودتان همه را فراهم می کنید؟

تنها بحث چاه نیست در آنجا ژنراتورهایی پر قدرتی راه اندازی کردیم و برای کل پروژه از آن استفاده می کنیم و درآینده قرار است ازبرق chp استفاده کنیم تا بتوانیم برق کل مجموعه و آن قسمت از شهر را خودمان تامین کنیم. من از شما دعوت می کنم شما هر زمان فرصت کردید باهم قراربرای بازدید از پروژه برویم.


می شود توضیحاتی در خصوص برقchp بدهید؟

با chp می توان یک نیروگاه مستقل زود بازده کوچک ایجاد کرد حدود 20مگابایت برق می تواند تولید کند که ما با شرکت های داخلی و خارجی در این باره صحبت هایی کرده ایم واگر زیر ساخت هایش در همدان وجود داشته باشد خودمان برق تولید می کنیم.


شروع کار هایپر از چه زمانی است؟

آن چیزی که مد نظر شما است یعنی هشتصد نفرنیرو در حال کار روی پروژه انشاءالله بعد از فصل سرما و حدودا برج دوازده مشاهده می کنید. البته در حال حاضر 28 کارمند خانم و آقا در تهران فقط مشغول کار برای این مجموعه هستند که حدودا پانزده نفرشان همدانی هستند.


شما غیر از خودتان آماده ی جذب سرمایه گذاری دیگری را دارید؟

پیشنهاداتی در این خصوص شده اما ما قبول نکردیم چون با توانایی شرکت پیش می رویم و فعلا قصد استفاده از سرمایه گذار غیر خودی نداریم.

سرمایه گذاران ما یا خارجی هستند و یا ایرانی های مقیم خارج از کشور در سفری که آقای روحانی به همدان داشتند سرمایه گذاران هم حضور داشتند و از مجموعه بازدید کردند تا با این کار بتوانند استارت سیاسی بزنند و بحث هایی انجام دهند تا سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج بتوانند سرمایه هایشان را به کشور و همدان بازگردانند.

کل هزینه ساخت پروژه ششصد میلیارد تومان است که در اصل ارزش ساخت خود پروژه نیست وفقط هزینه های ساخت است.

یک نکته خیلی مهم این است که پیمانکاران پروژه عصر طلایی جز هستند و در اصل خود ما مالکان سازنده پروژه هستیم چون پیمانکارانی که برای ساخت می آیند مانور تبلیغاتی می دهند که ما سازنده پروژه عصر طلایی هستیم که این موضوع صحت ندارد چون ما با پیمانکارهایمان قرارداد قسمت به قسمت می بندیم یعنی با یکی قرارداد می بندیم فقط برای گود برداری تمام می شود با نفر بعدی قرارداد می بندیم وهمینطور ادامه می دهیم.

مثل پیمانکاری که شما به آن اشاره کردید ما با ایشان فقط برای خاک برداری قرارداد بستیم و برای بقیه مراحل با ایشان کار نمی کنیم و قراردادی نداریم.





منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار