محسن رضایی را ما یا فردی نظامی با همۀ ویژگی‌هایش می شناسیم یا چهره‌ای سیاسی که در قامت دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ظاهر می‌شود یا در چهرۀ استاد دانشگاه و اقتصاددان. اما او ظاهراً دارای وجه دیگری هم هست که تاکنون از دیده‌ها پنهان مانده است...
کد خبر: ۱۶۶۶۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲ 20 January 2016

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در جمع هنرمندان کشورمان، به دور از زبان سیاسی و نظامی و با ادبیاتی شاعرانه سخن گفت و تأکید کرد: «هنرمند شهید از نمایشگاه خود خارج می‌شود و در گالری هستی می‌نشیند و تحسین همگان را برمی‌انگیزد و در کنار جان جانان به ارتزاق می‌نشیند». او در این جمع، آن چهرۀ دیگر خود را نشان داد؛ مردی بسیار احساساتی و عاطفی!

به گزارش «تابناک»، دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در بزرگداشت ۸۸۲ شهید هنرهای تجسمی با عنوان «مشق شیدایی» همچون شاعران سخن گفت و بر خلاف معمول به جای استفاده از اصلاحات سیاسی و نظامی و نشان دادن صلابت نظامی در کلام که از فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس سراغ داریم، این بار باز زبانی شاعرانه سخن گفت و تصویری متفاوت از دفاع ملت ایران و رزمندگانش را پیش روی حاضران قرار داد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که در جمع هنرمندان و در خانه هنرمندان ایران حضور یافته بود، گفت: دو هزار شهید هنرمند عجب تابلو زیبایی و عجب نمایشگاهی از اوج انسان هاست. بعید است، در حادثه‌ای از عالم، دو هزار هنرمند جانشان را فدای خوبی‌ها کرده باشند و یک ملتی با هنرنمایی بی‌سابقه خود و ایثار دو هزار هنرمند را در دفاع از ناموس و شرف خود تقدیم کرده باشد. در ایران که همه پلیدی در مقابل پاکی و عدالت صف آرایی کرد، هنرمندان ما قلم را به نقاش عالم سپردند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: هنرمند وظیفه‌اش بازتاب خوبی‌ها و حرکت به سوی خوبی ها و کارش بازتاب حقیقت و زیبایی هاست، ولی هنرمند شهید کارش بالا‌تر است و خود جلوه و اثر می‌شود. آنچه را به دیگران می‌خواست بگوید، به خود گفت و خودش می‌شود. ایده و معنا و مفهوم را در تابلوی خود جای می‌دهد.

زبان هنر کمتر از دیپلماسی نیست

وی افزود: هنرمند شهید از نمایشگاه خود خارج می‌شود و در گالری هستی می‌نشیند و تحسین همگان را بر می‌انگیزد و در کنار جان جانان به ارتزاق می‌نشیند. هنرمند انقلابی پلیدی‌ها را برمی دارد و دشت آزادی را به تصویر می‌کشد. قلم و تفنگ یکی می‌شود و خون و جوهر همراه می‌شود. عجب نمایشگاهی در ایران پدید آمده است. هنرمندی مردان و زنان فرهنگ ساز ایران را خریداری جز خدا نیست.

دکتر محسن رضایی گفت: امروز باز می‌بینیم که صحنه دیگری از این هنرمندی هنرمندان فداکار در حال ایجاد است؛ از سوریه و عراق تا کنار خانه خدا صحنه‌ای از پلیدی‌ها و زشتی‌ها به وجود آمده که همه انسان‌ها را تهدید می‌کند از تکفیری‌ها و تروریسم تا صهیونیست‌ها تا مدعیان آزادی که از دیکتاتورهایی حمایت می‌کنند که حمله به مردم بی‌پناه یمن را شجاعت خود تصویر می‌کنند. انسان‌ها را در قفس آتش و اسرا را گردن می‌زنند و افتخار می‌کنند. در کنار گوش ایران، این وقایع رخ می‌دهد و جز با فداکاری و ایثار و موقع‌شناسی نمی‌توان با این فتنه بزرگ مقابله کرد. امروز هم نیاز هست هنرمندان به صحنه بیایند و این موضوعات را به تصویر می‌کشند.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: ما تفنگداران و تکاوران آمریکا را آزاد می‌کنیم و وزیر خارجه آمریکا در کنار وزیر خارجه عربستان می‌نشیند و می‌گوید ما با شما هستیم! بیش از بیست میلیون نفر در منطقه آواره شده‌اند و تروریست‌ها از جایی نفت می‌فروشند که مدعیان آزادی هستند. آیا جز از طریق هنر راهی هست؟ امروز هنرمند متعهد و مسئول باید این زشتی‌ها و فریبکاری‌ها را ترسیم کند. زبان هنر کمتر از دیپلماسی نیست. هنرمندان ایران، هنرمندان منطقه و جهان را برای مبارزه با تروریسم جمع کنید. هنرمندان ایران و جهان پرچمداری نمایش این زشتی‌ها را بر عهده بگیرند.

استاد دانشگاه امام حسین (ع) گفت: به سهم خودم درود می‌فرستم به روح شهدای هنرمند و افتخار می‌کنم به ملتم که در یک جنگ نابرابر، دو هزار شهید را تقدیم کرده است. برای خانواده‌های محترم آن‌ها آرزوی صبر و اجر می‌نمایم. دست هنرمندان را می‌بوسم. امیدوارم بتوانیم یک بار دیگر فریاد رسای آزادی خواهی ایران را در دنیا بلند آوازه سازیم و این رسالت را به انجام رسانیم و امیدوارم بتوانیم موزه‌ای را خاص آثار هنرمندان شهید بسازیم و این سرمایه را برای هنر و هنرمندان کشور حفظ کنیم.

در این کنگره از ۹ شهید هنرمند در عرصه تجسمی تجلیل شد. شهیدان ‌ سعید جان‌بزرگی (عکاس)، داریوش گودرزی‌کیا (عکاس)، ‌ غلامرضا نامدار محمدی (عکاس)، حمید پورجبار (عکاس)، امیر محمدیان (عکاس)، احمد اسماعیلی (نقاش)، سیدعلی محمودیان (خوشنویس)، مجید غلامی (نقاش) و ابوالفضل ماهرخ (خوشنویس) ۹ شهید هنرمندی بودند که در این مراسم از آن‌ها تجلیل‌ شد.

در ابتدای این مراسم، دکتر رجبی، معمار مدیرعامل خانه هنرمندان و فرزند شهید حلم‌زاده و استاد امیرخانی و استاد محمد سریر و استاد ابراهیم حقیقی با ایراد سخنرانی به مقام شامخ شهدای هنرمند ادای احترام کردند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار