دامنه های بکر ، سرسبز و پرشکوه الوند همه ساله در فصل زیبای بهار تفرجگاه مردم در روز طبیعت (سیزده بدر) است.
کد خبر: ۱۸۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸ 03 April 2015

دامنه های بکر ، سرسبز و پرشکوه الوند همه ساله در فصل زیبای بهار تفرجگاه مردم در روز طبیعت (سیزده بدر) است.

 به گزارش ایرنا ؛شکوه، سرسبزی و طراوت دامنه های الوند با حضور مشتاق مردم در آخرین روز تعطیلات نوروز به اوج خود رسیده است.

دامنه های زیبای الوند در روز طبیعت (سیزده بدر) میزبان شمار زیادی از مردم کهن شهر همدان است که از اولین ساعات این روز از منازل خود بیرون آمده و به این دامنه های زیبا آمده اند.

کهن شهر همدان علاوه بر این طبیعت زیبا و بکر مناطق خوش آب و هوای دیگری از جمله گنجنامه، منطقه تفریحی و توریستی عباس آباد، پارک مردم و کودک ، بوستان ارم ، میدان قائم و سایر فضاهای سبز دارد که مردم برای گذراندن سیزده نوروز (روز طبیعت) آن را انتخاب کردند.

مردم همدان و سایر نقاط شهرستان های استان به همراه خانواده های خود در روز پنجشنبه که روز طبیعت نامگذاری شده است به دامن طبیعت آمدند تا آخرین روز از ایام نوروز را با سرسبزی و خوشی سپری کنند.

مردم نقاط مختلف استان همدان از اولین ساعات صبح به صورت گروهی به دامن طبیعت آمدند تا بار دیگر از جاذبه های طبیعی این استان به نحو مطلوب استفاده کنند و این در حالی است که هنوز بیشتر مسافران و گردشگران نوروزی همچنان در مناطق تفریحی همدان حضور دارند.

هوای آفتابی روز پنجشنبه در شهر همدان نیز موجب شده که مردم استقبال بیشتری از فضاهای تفریحی داشته باشند چنانچه از اولین ساعات صبح با قرار دادن سبزه های عید بر روی ماشین ها به مناطق سرسبز و خوش آب و هوا آمدند.

سیزده بدر جشن طبیعت ایران باستان است که قدمت آن حداقل به چهار هزار سال قبل برمی گردد و بیانگر آخرین روز از جشن سال نو ایرانی است.

سیزده بدر روز طبیعت است که در این روز مردم نقاط مختلف کشور با جشن گرفتن و صرف غذاهای سنتی، خوردن آجیل و انجام بازی های گروهی این روز را سپری می کنند.

مردم با حضور در دامان طبیعت به تفریح ، بازی و استراحت می پردازند و با برگزاری آیین های مختلف و آداب و رسوم خاص، نوروز را به خوبی بدرقه می کنند و آماده می شوند تا سالی پر از موفقیت را آغاز کنند.

مردم استان همدان نیز همانند هموطنان خود در اقصی نقاط کشور ایران اسلامی در روز سیزده بدر آداب و رسوم خاصی دارند که معتقد هستند اگر این آداب به خوبی رعایت شود سالی خوب و مبارک برای آن شخص به ارمغان می آید.

گره زدن سبزه و آرزو کردن به ویژه برای دختران و پسران دم بخت از جمله آداب مردم در روز سیزده است که زمانی که سبزه گره زده می شود آن را به داخل آب می اندازند و اعتقاد بر این دارند که اگر گره بازشود بخت با شخص یار شده و آرزوهای وی برآورده می شود.

در همدان رسم بر این است که در بیشتر خانواده ها مادربزرگ ها اغلب بر اساس تعداد اعضای خانواده کوفته طبخ می کنند که داخل یکی از کوفته ها ، یک سکه طلایی رنگ قرار می دهند و معتقدند که این سکه قسمت هرکسی شود به طور یقین سال خوبی را پیش رو خواهد داشت.

یکی دیگر از آداب و رسوم مردم همدان این است که در روز سیزده بدر موقع بازگشت از صحرا هر زن و دختری سیزده سنگریزه برمی دارد و به پشت سر خود می اندازد تا نحسی سیزده را از خود دور کند.

به آب انداختن سبزه یکی دیگر از دیگر آداب مردم همدان است که خانواده های همدانی همانند هموطنان خود در اقصی نقاط ایران سبزه های سفره هفت سین را با نهایت دقت تا سیزده نوروز نگهداری می کنند و روز سیزده بدر سبزه را به آب روان می سپارند.

همدانی ها معتقد هستند به آب انداختن سبزه به داخل آب روان موجب برکت و باروری کشتزارها می شود.

حضور کودکان، نوجوانان و جوانان در کنار خانواده هایشان و دوستی و صمیمیت بین اعضای فامیل و رفع کدورت ها نشان از طراوت و سرزندگی مردم در این روز است.

روز سیزده بدر که به نام طبیعت نامگذاری شد یادآور این نکته مهم است که حضور مردم در دامان طبیعت منجر به نابودی محیط زیست نشود لذا بزرگترها در این روز به کودکان خود حفظ محیط زیست و نگهداری از آن را نیز آموزش می دهند.

سیزده بدر روز پیوند دوستی مردم با طبیعت است روزی است که همه متعهد می شوند که برای حفظ و حراست از منابع طبیعی و سپردن این امانت الهی به نسل های آینده بیشتر از گذشته تلاش کنند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست همدان نیز در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه 13 فروردین روز انس با طبیعت زمینه ای برای پاسداشت و پی بردن به اهمیت این نعمت خدادادی، دوستی و مهربانی با طبیعت است گفت: حفظ و نگهداری از محیط زیست تنها وظیفه کارکنان این سازمان نیست و همه در قبال این موهبت الهی مسوول هستند.

سید عادل عربی از شهروندان خواست: در روز طبیعت از برافروختن آتش و کندن بوته ها و شکستن نهال و شاخه درختان، همچنین ریختن زباله در دامن طبیعت دوری کنند و از آسیب زدن به گیاهان، آلوده کردن آب و دام گذاری برای حیات وحش خودداری کنند.

به گفته وی به منظور حفظ پاکیزگی طبیعت و حفاظت از محیط زیست علاوه بر پیام های هشداری، هفت هزار کیسه زباله در روز طبیعت بین شهروندان این استان توزیع شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار