در آستانه فرارسیدن سال جدید، دستگاه‌های اجرایی و خدماتی استان در حال آماده‌باش قرار می‌گیرند تا در قالب ستاد تسهیلات و خدمات سفر، بهترین خدمات را در اختیار زائران و مسافران نوروزی قرار دهند.
کد خبر: ۱۹۴۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶ 08 March 2016
به گزارش تابناک قم، استفاده از ناوگان حمل و نقل جاده‌ای یکی از گزینه‌های پیش روی مردم برای سفر است. در این راستا مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان با اشاره به اینکه در استان قم ۲۹ شرکت مسافربری داخلی و یک شرکت مسافربری بین‌المللی فعالیت دارد، تصریح کرد: هزار و 824 راننده با هزار و 14 دستگاه خودرو کار جابه‌جایی مسافران را در استان بر عهده دارند.

ابوالفضل جمالی با اشاره به اینکه ۲۷۰ تابلوی تبلیغاتی در طول جاده نصب شده است، افزود: نصب این تابلو‌ها منوط به کسب مجوز از اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان  است. این تابلو‌ها سبب عدم یکنواختی محور‌ها می‌شود و مبلمان جاده‌ای را شکیل‌تر می‌کند.

نصب ۳۳ دوربین کنترل سرعت درمحورهای مواصلاتی

وی همچنین از نصب ۱۵ دوربین کنترل سرعت در محورهای مواصلاتی استان خبر داد و عنوان کرد: تا پایان امسال ۱۸ دوربین دیگر نصب می‌شود که این دوربین‌ها به صورت برخط تخلفات رانندگان اعم از سرعت زیاد و نبستن کمربند ایمنی را ثبت می‌کنند.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان ادامه داد: ۶ دوربین پلاک خوان در ورودی‌های شهر نصب شده که ورود و خروج خودرو‌ها به استان را ثبت می‌کنند. بر اساس آن هم میزان تردد و هم میزان ماندگاری مسافران در استان مشخص می‌شود.

جمالی به برنامه ریزی‌هایی که برای ساماندهی امداد خودرو‌ها صورت گرفته، اشاره کرد و اظهار داشت: در استان ۶ شرکت امداد خودرو دارای مجوز فعالیت می‌کنند که پس از بررسی‌های صورت گرفته مشخصات افراد و خودرو‌ها در اختیار پلیس راه قرار می‌گیرد.

به گفته مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان، نرخ‌های خدمات امداد خودرو‌ها به رانندگان که در جاده خودروی آن‌ها دچار مشکل می‌شود به صورت برچسب به شیشه جلوی خودرو نصب و نیز به پلیس راه هم اطلاع داده می‌شود.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته هر محور در اختیار یکی از شرکت‌های امداد خودرو قرار می‌گیرد.

به گفته وی، اگرچه در سال‌های گذشته به دلیل ساماندهی نامناسب امداد خودرو‌ها نارضایتی‌های زیادی وجود داشت و امداد خودروهای غیراستاندارد و متفرقه در جاده‌ها اقدام به فعالیت می‌کردند اما امسال با همکاری پلیس تنها شرکت‌های دارای مجوز می‌توانند در محور‌ها فعالیت داشته باشند و در صورت مشاهده امداد خودروهای فاقد مجوز از فعالیت آن‌ها ممانعت می‌شود.

جمالی ادامه داد: مردم باید برای دریافت خدمات کارت شناسایی را از خودروی مربوطه درخواست و رسید هزینه‌ها را دریافت کنند.

اسکان روزانه 120 هزار نفر

در ایام نوروز به ویژه لحظه تحویل سال نو، استان قم یکی از شهرهایی است که در رأس سفرهای مردم است. در این راستا ارائه خدمات که اسکان از مهم‌ترین آن‌ها است مورد توجه مردم و مسئولان است.

عیسی رضایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به ظرفیت‌های استان در زمینه اسکان مسافران اظهار داشت: استان قم دارای ۱۱۰ هتل، هتل آپارتمان و مهمان پذیر، ۱۵۰ خانه مسافر، ۱۲۸ مجتمع توریستی، پذیرایی، خدماتی و رفاهی است.

وی با بیان اینکه ۶۰ آژانس مسافرتی در سطح استان عهده‌دار ارائه خدمات به مسافران و همشهریان هستند، تصریح کرد: تعدادی کمپ توسط شهرداری برای اقامت و اسکان زائران آماده‌سازی شده است. همچنین تعدادی از اماکن عمومی از جمله حسینیه‌ها، اماکن ورزشی و مدارس برای اسکان مسافران نوروزی آماده سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه در ایام نوروز از تورهای قم‌گردی برای بازدید مردم از اماکن دیدنی داخل و خارج شهر برنامه ریزی شده است، خاطرنشان کرد: مسیرهای تورهای قم گردی با همکاری شهرداری مشخص می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از اماکن تاریخی و موزه‌ها، ۴۴۰ امامزاده سطح استان و طبیعت گردی مراجعه کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان عنوان کرد: با توجه به پیش بینی‌های به عمل آمده و آمادگی‌های استان در راستای ارائه خدمات اسکان به زائران در ایام نوروز استان می‌تواند پذیرای ۱۲۰ هزار زائر در اقامتگاه‌ها باشد.

آغاز خانه‌تکانی ۴۰۰ مدرسه برای پذیرایی از زائران

رئیس ستاد اسکان آموزش و پرورش قم نیز در گفت‌و‌گو با همشهری با اشاره به انجام بیمه متمرکز زائران و مسافران در ایام نوروز که در مدارس استان اسکان داده می‌شوند، اظهار داشت: این بیمه از ۲۶ اسفند‌ ماه تا پایان روز ۱۳ فروردین ماه دایر است.

حسن عبداللهی‌مهر با بیان اینکه در نوروز ۹۴ بیش از ۵۰۰ هزار مسافر در مدارس قم از خدمات اسکان استفاده کردند، گفت: امسال نیز در راستای خدمات رسانی بهتر به فرهنگیان و زائران تعداد ۵۰ مدرسه در رزرو اینترنتی که از ۹ اسفند آغاز شده، قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه امسال بیش از ۴۰۰ مدرسه برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده، عنوان کرد: این تعداد مدرسه بیش از 3 هزار و 500 کلاس درس را شامل می‌شود و کار فضاسازی مدارس از ۲۳ اسفندماه آغاز خواهد شد.

افزایش ۱۵ درصدی ظرفیت ناوگان حمل و نقل ریلی

مدیرعامل راه آهن استان با اشاره به اینکه پیش فروش بلیت‌های قطار نوروزی از ۲۰ روز پیش به صورت اینترنتی آغاز شده است اظهار داشت: در مجموع ۱۵ درصد به ظرفیت صندلی‌های ناوگان حمل و نقل ریلی در ایام نوروز اضافه خواهد شد.

فرشاد زادخور خاطرنشان کرد: ۶ رام قطار در این ایام در مسیر قم - تهران تردد خواهند داشت.

سیدامیرعباس صفوی مدیرکل حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم نیز از افزایش دوربین‌های نظارتی و ترددشمار در هسته مرکزی شهر خبر داد و گفت: ورود و خروج مسافران توسط این دوربین‌ها به صورت لحظه‌ای ثبت و آمار آن هر ۲۴ ساعت ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سطح مناطق ۴، ۷ و ۸ خاطرنشان کرد: در این مناطق تابلوهای هدایت مسیر نصب می‌شود تا مسافران از این طریق در مسیریابی با مشکل مواجه نشوند.

عرضه میوه شب عید در ۳۰ نقطه

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری با اعلام خبر تعیین ۳۰ نقطه از شهر برای ارائه میوه شب عید اظهار داشت: در این ایام ۷۰۰ تن پرتقال و ۳۰۰ تن سیب برای توزیع تهیه و آماده شده که کار توزیع از ۲۶ اسفند تا ۱۳ فروردین انجام می‌شود.

علیرضا مظفری ورودی مسجد جامع، میدان میرزای قمی‌ در بلوار شهید روحانی، مقابل خیابان نوبهار، میدان رسالت، خیابان آذر نبش کوچه ۹۰ و انتهای خیابان بیطرفان را از جمله نقاطی اعلام کرد که غرفه‌های توزیع میوه  در آنها راه‌اندازی می‌شود و ادامه داد: خیابان هنرستان، خیابان جوادالائمه(ع)، بلوار عمار یاسر، میدان امام حسین(ع)، ابتدای خیابان شهید بهشتی و شهرک امام حسن(ع) از دیگر مناطق در سطح شهر برای عرضه میوه است.

به گفته وی، بلوار امام موسی صدر، بلوار نواب، فلکه شهید نبوی و تقاطع خیابان امام(ره) و بلوار آیت‌الله کاشانی نیز از دیگر مکان‌های استقرار غرفه‌های عرضه میوه است.

نهادهای اجرایی و شهری قم در تلاش هستند با وجود محدودیت‌های مالی و امکانات، خاطرات خوشی برای از این شهر در ذهن مسافران نوروزی ماندگار شود.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار