بر اساس برنامه توسعه سرانه فضای ورزشی به ازای هر دانش‌آموز ۱٫۲ مترمربع است که این میزان در استان همدان ۴۷ صدم مترمربع به ازای هر دانش‌آموز می‌باشد، سهم بسیار پایین دانش آموزان همدانی از ورزش زنگ هشداری برای آینده استان است.
کد خبر: ۱۹۹۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۰ 20 March 2016

بر اساس برنامه توسعه سرانه فضای ورزشی به ازای هر دانش‌آموز ۱٫۲ مترمربع است که این میزان در استان همدان ۴۷ صدم مترمربع به ازای هر دانش‌آموز می‌باشد، سهم بسیار پایین دانش آموزان همدانی از ورزش زنگ هشداری برای آینده استان است.

به گزارش تابناک همدان؛ هفده صدم مترمربع، سهم هر دانش‌آموز ایرانی از فضای ورزشی مدارس کشور است. این خبری است که معاون عمرانی وزارت آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس اعلام کرده است. این در حالی است که تمام کارشناسان از تأثیرات ورزش در نشاط، رشد، شکوفایی و خلاقیت دانش‌آموزان سخن می‌گویند.

همین امر نشان می‌دهد که وزارت آموزش‌وپرورش طی سال‌های گذشته به‌عنوان وزارتخانه‌ای که دربرگیرنده بخش عظیمی از جامعه است، نتوانسته فعالیت‌های مناسبی را در این راستا انجام دهد. درواقع هیچ‌کس به فعالیت بدنی دانش‌آموزان آن‌گونه که باید باشد اهمیت نمی‌دهد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش استان همدان گفت: بر اساس برنامه توسعه باید سرانه فضای ورزشی در استان همدان به ازای هر دانش‌آموز به ۱٫۲ مترمربع برسد درحالی‌که هم‌اکنون این میزان ۴۷ صدم مترمربع به ازای هر دانش‌آموز است.

عبدالله جعفری بابیان اینکه دانش‌آموزان از پایه اول ابتدایی تا پایان ۱۲ سال دوران مدرسه در هفته دو ساعت درس تربیت‌بدنی دارند که این میزان بسیارکم است، ادامه داد: ۶٫۸ درصد کل دروس دوران مدرسه به ورزش اختصاص داده‌شده است.

وی با اشاره به اینکه کیفیت‌بخشی به درس تربیت‌بدنی نیاز به شاخص‌های خود دارد و باید عدالت اجتماعی را در فعالیت‌ها رعایت کرد، ادامه داد: ۱۰ درصد دانش‌آموزان استان مشکل خاصی ندارد اما جامعه اکثریت محروم هستند و این مسئله جای نگرانی دارد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش استان همدان بابیان اینکه ساخت چند استخر ورزشی در حال انجام است که در صورت اتمام این پروژه‌ها میزان سرانه ورزشی برای هر دانش‌آموز در استان افزایش پیدا خواهد کرد، افزود: با توجه به شرایط جوی استان می‌طلبد فضاهای ورزشی سرپوشیده تکمیل شوند.

جعفری بابیان اینکه امسال کاهش اعتبارات در بخش ورزش وجود داشت، ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون ۳ میلیارد ریال از اعتبارات استان و ملی به موضوع ورزش تزریق‌شده است.

در حال حاضر ۳٬۲۰۰ سالن ورزشی سرپوشیده در مدارس کشور وجود دارد که این تعداد در استان همدان ۱۰۳ فضای ورزشی شامل ۹۳ واحد سرپوشیده و ۱۰ واحد فضای باز است.

آنچه واقعیت سیستم آموزشی کشور ماست، پایین بودن سرانه ورزشی مدارس است. تفاوت این میزان فضای ورزشی مدارس ایران با استانداردهای جهانی بیش از هشت متر است و این مسئله‌ای نیست که بتوان به‌راحتی از کنار آن گذشت.

استانداردهای جهانی فضای آموزشی بالای ۱۰ متر را برای دانش‌آموزان در نظر گرفته اما این میزان در ایران کمتر از دو متر است. پایین بودن فضای ورزشی به‌خصوص در مدارس دخترانه و اینکه دختران به دلیل نیازهای فیزیولوژیک باید بیش از پسران ورزش کنند بسیار مسئله‌ساز است.

در شیوه‌نامه ایمن‌سازی فضا و تجهیزات ورزشی مدارس کشور ایجاد زیرساخت‌های ورزشی برای مدارس را گام مؤثری در جهت پویایی، نشاط و سلامت دانش‌آموزان دانسته است.

در این شیوه‌نامه هدف از تجهیز و نوسازی فضای ورزشی مدارس ارتقای سطح سلامت دانش‌آموزان ازنظر جسمی و روانی، ایجاد نشاط در آنها، استانداردسازی فضای ورزشی و بالا بردن کیفیت آموزشی مدارس عنوان‌شده است.

اینکه تا چه میزان این شیوه‌نامه به اجرا درخواهد آمد و تا چه میزان به اهداف ذکرشده خواهید رسید نیازمند انجام کار کارشناسانه و برنامه‌ریزی‌های دقیق و به‌موقع و همچنین همکاری بین دستگاه‌های ذی‌ربط به‌منظور تأمین اعتبارات لازم است. ایجاد نشاط و شادابی در دانش‌آموزان و تأمین سلامت جسمی و روانی آنها چیزی نیست که بتوان به‌راحتی از کنار آن گذشت.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار