پیروز حناچی درباره پیشنهاد خروج ایستگاه راهآهن از شهر و انتقال آن به حومه تهران، گفت: مسئلهای که در دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری و وزارت راه و شهرسازی پیگیری میشود و پیش از این نیز در مطالعات مجموعه شهری تهران به آن اشاره شده برخورداری از یک سیستم یکپارچه حمل و نقل در حوزه نفوذ کلانشهرها است تا حمل و نقل درون شهر، حومه و برون کلانشهر با هم هماهنگ باشد.
وی ادامه داد: وقتی از محدوده کلانشهر تهران صحبت می کنیم به معنای آن است که حوزه نفوذ کلانشهری از سمت شرق تا نزدیکی فیروزکوه و دماوند، غرب تا محدوده هشتگرد و قزوین و جنوب تا حسنآباد را زیر پوشش خود قرارمی دهد . بنابراین برای این منطقه شهری به حمل و نقل ترکیبی و هماهنگ نیاز داریم که محدوده قانونی حریم شهری را با حمل و نقل حومهای که اقمار کلانشهر را به مرکز شهر متصل میکند، مرتبط و حتی فراتر از آن، مراکز کلانشهرها را به یکدیگر متصل کند.
وی با بیان اینکه کارکرد و استفاده از مترو برای درون شهر تعریف شده است نه بیرون شهر ، اضافه کرد: شورای شهر و شهرداری تهران برای مترو تأمین اعتبار میکند و قاعدتا باید مترو برای محدوده درون شهری به مسافران خدمات بدهد و در خارج از شهرها وظیفهای ندارد، هرچند که امروز در تهران مترو تا نزدیک هشتگرد هم پیش رفته است.
دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی یادآور شد: امروز میتوان برای ورامین هم که خطآهن از آنجا عبور میکند یا برای هشتگرد و قزوین مترو ساخت و خطوط مترو را تا آنجا کشید ولی با منابع محدودی که وجود دارد این قبیل اقدامات عاقلانه نیست. از سوی دیگر راهآهن در گذشته برای حمل و نقل بین شهری و باری تعریف شده بود اما در حال حاضر راهآهن اعلام آمادگی کرده است که در حوزه حمل و نقل حومهای کلانشهرها ورود کند؛ در نتیجه این بدین معنا است که ما باید برای شیوه های حمل و نقلی کلانشهرها نقاط اتصال مشترکی داشته باشیم و جایی برای اتصال مترو به راهآهن وجود داشته باشد.
حناچی گفت : با این نگاه راهآهن نه تنها نباید از شهر خارج شود بلکه باید اتصالش به مرکز شهر نیز تقویت شود.
وی اضافه کرد: اگر صرفا راهآهن بخواهد حمل و نقل مسافری بین شهری و بار را عهدهدار باشد شاید ایده خروج راهآهن از شهر پذیرفتنی باشد اما زمانی که مأموریت حمل و نقل حومه به تهران به آن سپرده میشود باید ایستگاهها خیلی راحتتر برای مردم قابل دسترس باشد تا در نهایت رضایتمندی و آسایش شهروندان را فراهم آورد.
حناچی تصریح کرد : قانون میگوید هزینهکرد شورای شهر تهران خارج از محدوده شهری برای هر مورد غیرقانونی است و این موضوع نه فقط برای تهران بلکه برای تمام کلانشهرها صدق میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد : در واقع رویکردی که وزارت راه و شهرسازی آن را پیگیری میکند، اتفاقی است که در تمام دنیا در حال رخ دادن است و موضوع مهم برای ما این است که الگوی حمل و نقل ریلی، شامل درون شهری، برون شهری و حومهای، در کنار اتوبوس BRT، حتی LRT و تاکسی در مجموعه کلانشهری یکپارچه عمل کنند.
وی درباره اینکه شورایعالی شهرسازی و معماری در خصوص تقویت و توسعه ایستگاه های چندوجهی راهآهن چه گامهایی را در دستور کار دارد، گفت: تقویت و توسعه ایستگاه های چندوجهی راهآهن سیاستی است که مدنظر دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی قرار دارد به عنوان مثال مصوب شد در شهر همدان که ایستگاه راهآهن که در فاصله 15 کیلومتری شهر واقع شده بود با هماهنگی مسئولان استانی و شهرداری به دل شهر منتقل شود و این اقدام دقیقا منطبق بر همین نگاه بود.
حناچی درباره ساخت ایستگاه جدید راهآهن در کلانشهر تهران ، گفت: موضوع هایی از قبیل ساخت ایستگاه راهآهن در پایانه مسافربری بیهقی یا محدوده شرق تهران در دست مطالعه است که خروجی آن در دستور کار شورایعالی معماری شهرسازی قرار خواهد گرفت.