مسكن مهر از طرح هاي به جا مانده از دولت قبل در حالي در اختيار شهروندان قمي قرار گرفته است كه بدون زيرساخت هاي لازم، مهري براي مردم نخواهد داشت.
کد خبر: ۲۱۴۵۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱ 18 April 2016
به گزارش تابناک قم، دولت گذشته طرح مسكن مهر را به عنوان طرحي براي مسكن دارشدن اقشار ضعيف و كم تر برخوردار جامعه اجرا كرد و قم نيز از استان هايي بود كه مسكن مهر در آن اجرا شد.

با توجه به تعهدات استاني اداره كل راه و شهرسازي استان قم در راستاي واگذاري بيش از 46 هزار واحد مسكن مهر، تاكنون طي چندين مرحله نزديك به 40 هزار واحد تحويل متقاضيان شده است. 

ساخت و ساز مسكن مهر شهر قم در شهرك پرديسان تمركز يافته است و قشرهاي مختلف مردم با ثبت نام در تعاوني هاي مختلف راهي براي خانه دار شدن خود جستجو كردند ولي به گفته اهالي اين شهرك ساكن در مجتمع هاي مسكوني مهر، اجراي اين طرح هنوز با مشكلاتي همراه است. 

پرديسان در منطقه هشتم شهرداري قم و در جنوب غربي شهر قم واقع شده است، اين منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسكن و شهرسازي وقت تاسيس و در سال 1390 به يكي از مناطق شهرداري قم تبديل شد. 

در اين گزارش ميداني سعي شده است از زبان مردم شهرك پرديسان قم برخي مشكلات مهم مسكن مهر بيان شود تا اميدي براي حل آن ها توسط مسئولان ذيربط باشد. 

يكي از ساكنان مسكن مهر در شهرك پرديسان كمبود نانوايي در همه محله ها را مورد اشاره قرار مي دهد و مي گويد: گاهي براي تهيه نان بايد با پاي پياده مسافتي طولاني را تا يك نانوايي طي كنيم و بعد از پيمودن اين مسافت طولاني مجبور به تهيه ناني با كيفيت پايين هستيم. 

زهرا عزيزي افزود: تعداد نانوايي ها در شهرك پرديسان متناسب با جمعيت آن نيست و در شهركي كه به اندازه يك شهرستان 150 هزار نفري جمعيت تمركز دارد به اندازه يك روستا نيز نانوايي وجود ندارد. 

وي ادامه داد: فروشگاه هاي ديگري همچون ميوه فروشي ها، مركزهاي خريد و برخي صنف هاي خدماتي در شهرك پرديسان كم هستند و بسياري از ساكنان بايد براي تهيه اقلام مورد نياز خود به مركز شهر مراجعه كنند. 

نبود كلانتري، ايستگاه آتش نشاني و مركز درماني در مسكن مهر نقطه ديگر اعتراض مردم است كه به گفته آنان اين امكانات در بافت قديمي شهرك وجود دارد ولي بخش هاي مسكن مهر فاقد اين امكانات مي باشد و اين مساله باعث اعتراض مردم شده است. 

مرتضي حسني در اين زمينه مي گويد: متاسفانه وحدهاي مسكوني مهر در قم بدون توجه به مسائل ايمني ساخته شده اند و يكي از مهم ترين مخاطرات موجود، نبود ايستگاه آتش نشاني در حاشيه ساختمان هاي مسكن مهر است. 

وي افزود: برخي از ورودي هاي مسكن مهر به گونه اي ساخته شده اند و داراي سردرب مي باشند كه حتي در صورت وقوع حادثه هاي خطرناك امكان ورود خودروهاي سنگين آتش نشاني به مجتمع وجود ندارد. 

وي اظهار داشت: با توجه به ساختمان هاي نيمه كاره فراواني در حاشيه بافت مسكن مهر و خلوتي ساعت هاي شب در اين مناطق، نياز به احداث كلانتري جديد در بافت مسكن مهر احساس مي شود. 

مهديه محمدي نيز گفت: با وجود جمعيت بسيار زيادي كه در پرديسان با احداث مسكن هاي مهر وجود دارد متاسفانه اين شهرك فاقد يك بيمارستان مجهز است و بسياري از اهالي براي امور درماني خود بايد فاصله زياد تا مركز شهر را بپيمايند. 

وي ادامه داد: تنها يك درمانگاه شبانه روزي در پرديسان وجود دارد كه به علت ازدحام شديد مردم در آن شاهد پايين بودن كيفيت درمان هستيم و بسياري از مردم با مشاهده جمعيت زياد افراد در صف انتظار در اين درمانگاه ترجيح مي دهند درد خود را با خوردن مُسكن هايي تسكين دهند تا خود را در فرصتي مناسب به مراكز درماني شهر برسانند. 

اين شهروند افزود: متاسفانه همين تك درمانگاه موجود در شهرك پرديسان فاقد امكانات تخصصي پزشكي چون راديولوژي، سونوگرافي يا آندوسكوپي است و اهالي شهرك پرديسان براي دريافت اين امكانات بايد به بيمارستان هاي موجود در مركز شهر مراجعه كنند. 

وي ابراز داشت: دراين شهرك 150 هزار نفري ، تنها يك داروخانه شبانه روزي دارد و دسترسي به آن به خصوص در ساعت هاي نيمه شب براي افرادي كه وسيله نقليه ندارند با توجه به ضعف شبكه حمل و نقل شهرك پرديسان بسيار دشوار است. 

شهروند ديگري نيز گفت: در بسياري از اوقات به خصوص در ساعت هاي شب، سرويس تاكسي و اتوبوس براي دسترسي به واحدهاي مسكن مهر به ميزان كافي وجود ندارد و بايد به ناوگان حمل و نقل عمومي در شهرك پرديسان تقويت شود. 

حجت الاسلام حسن مهدوي اظهار داشت: در ساخت و سازهاي مسكن مهر به امكانات ورزشي توجهي نشده است. 

وي بيان داشت: خوشبختانه در يكي دو سال اخير به همت مسئولان زيرساخت هاي ورزشي شهرك پرديسان فراهم شده است اما هنوز هم با توجه به جمعيت بالاي مردم ساكن در اين منطقه نيازمند اضافه شدن امكانات ورزشي هستيم. 

يكي از ساكنان مسكن مهر از بي توجهي به برخي استانداردهاي ساخت و ساز گلايه دارد و مي گويد: ساختمان هاي ما درب ضد حريق در راه پله هاي اضطراري ندارد و اين مساله در مواقع آتش سوزي و فرار اهالي ساختمان مي تواند مردم را دچار مشكل كند. 

محمود جعفري افزود: آسانسورهاي تعبيه شده در ساختمان نيز از كيفيت مناسب و استاندارد برخوردار نيستند و مدام خراب مي شود. 

وي گفت: خانه هاي مسكن مهر بيشتر به شكل ساختمان هاي خوابگاهي ساخته شده اند و متاسفانه طراحان آن در معماري هيچ گونه خلاقيتي نداشته اند تا بتوانند فضاي دل انگيزي تري را براي ساكنان بوجود آورند. 

شهروند ديگري نيز مي گويد: يكي از مشكلات مسكن مهر عدم تناسب فرهنگي ميان ساكنان هر مجتمع است كه از همه گونه قشر و شغلي و با هر فرهنگي در اين مجتمع ها ساكن هستند و يكي از مهم ترين مشكلات ما زندگي افراد مجرد در واحدهاي مسكوني است.

محسن شريفي افزود: به علت قيمت پايين اجاره بهاي مسكن مهر در پرديسان بسياري از افرادي كه در مركز شهر منزل و سكونتگاهي دارند يك واحد مسكوني مجردي را نيز در پرديسان براي خود مهيا كرده اند. 

وي ادامه داد: وجود خانه هاي پرتعداد مجردي و بعضا دانشجويي باعث بوجود آمدن برخي مشكلات فرهنگي در داخل ساختمان هاي مسكن مهر شده است. 

يكي ديگر از ساكنان مسكن مهر پرديسان، مهم ترين مشكل شهرك را راه دسترسي آن عنوان مي كند و مي گويد: متاسفانه شهركي با اين جمعيت فراوان تنها يك راه ارتباطي دارد و در ساعت هاي خاصي از روز شاهد ترافيك بسيار شديد هستيم. 

عمار حكيمي بيان داشت: شهرداري و اداره كل راه و شهرسازي بايد هر چه سريع تر محورهاي دسترسي بيشتري براي شهرك پرديسان ايجاد كنند. 

وي پيشنهاد كرد: بايد يك راه دسترسي از طريق تقاطع سه سطح پرديسان به سمت بلوار زائر ايجاد شود همچنين هر چه سريع تر بايد عمليات اجرايي بلوار مرجعيت كه شهرك پرديسان را به بلوار جمهوري متصل مي كند به پايان برسد. 

مهدي احمدي نيز مي گويد: متاسفانه براي برخي مشكلات زيرساختي موجود در شهرك پرديسان قم و بافت مسكن مهر هيچ نهادي متولي پاسخگويي نيست. 

وي ادامه داد: برخي معابر موجود در محدوده مسكن مهر هنوز آسفالت نشده اند و زماني كه با شهرداري يا اداره كل راه و شهرسازي تماس مي گيريم مسئولان آن ها عنوان مي كنند كه وظيفه آسفالت معابر با پيمانكار طرح بوده است و پيمانكار نيز هيچ گونه مسئوليتي را قبول نمي كند. 

مشكلات مورد اشاره در حالي در شهرك پرديسان قم ديده مي شود كه سكونت نزديك به 300 هزار نفر از مردم قم در آن پيش بيني شده است ، اين در حالي است كه اكنون با وجود جمعيتي كه تقريبا نيمي از جمعيت پيش بيني شده را شامل مي شوند شاهد كمبود زيرساخت ها و امكانات شهري هستيم. 

بايد در نظر گرفت كه بسياري از مردمي كه مسكن مهر را براي زندگي خود برگزيده اند از قشر متوسط و پايين جامعه هستند كه با هزاران اميد و آرزو براي خانه دار شدن اكنون بايد بار مشكلات پرديسان قم را بر دوش كشند، لذا رسالت دولتمردان و مسئولان شهري قم بايد رسيدگي سريع به مشكلات موجود در آن شهرك باشد. 

به نظر مي رسد مسئولان شهري قم چون مديران شهرداري، دانشگاه علوم پزشكي قم و اداره كل راه و شهرسازي بايد رفع مشكلاتي چون سرويس هاي حمل و نقل، آسفالت معابر خاكي، حل مشكلات درماني، نبود مراكز خريد همچنين رفع برخي مشكل هاي فني در ساختمان ها را مورد نظر خود قرار دهند تا شاهد رفاه حال مردم ساكن در پرديسان قم باشيم. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار