میانگین سرانه مصرف «شیر» در کشور 102 کیلوگرم است در حالی که در استان همدان به 85 کیلوگرم می‌رسد.
کد خبر: ۲۳۹۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳ 01 June 2016
میانگین سرانه مصرف «شیر» در کشور 102 کیلوگرم است در حالی که در استان همدان به 85 کیلوگرم می‌رسد.

به گزارش  فارس، در سال 2001 میلادی برابر با سال  1380 هجری شمسی، اول ماه ژوئن به عنوان روز جهانی شیر تعیین و جشن گرفته شد.

اما با این وجود نسبت به مصرف شیر در جامعه بی‌توجهی می‌شود در حالی که زمان در حال گذر بوده و به تبع آن سلامتی، به عنوان نعمت و موهبت خدادادی، برگشت‌ناپذیر است.

متخصصان علوم تغذیه معتقدند شیر یعنی زندگی و نباید خودمان و فرزندانمان را از  زندگی سالم محروم کنیم.

همه به خوبی می‌دانیم که زندگی با شیر آغاز می‌شود و تنها غذایی که تا واپسین لحظات عمر مصرف مستمر آن توصیه می‌شود، شیر است.

در خصوص این ماده غذایی مطالعات گسترده‌ای توسط مراکز عملی، دانشگاهی و پژوهشی انجام شده است و به این نتیجه رسیدند که ارتباط مستقیمی بین طول عمر و از کارافتادگی با مصرف شیر وجود دارد. به عبارت دیگر هرچه مصرف شیر بالاتر باشد، سن از کار افتادگی کاهش می‌یابد.

اهمیت شیر برای بدن زمانی مشخص می‌شود که درمی‌یابیم نیاز کلسیم بدن تنها از طریق شیر و فرآورده‌های آن قابل تأمین است. چراکه کلسیم حتی در خواب نیز توسط بدن مصرف می‌شود و یکی از نیازهای جدی انسان به حساب می‌آید.

مغز ابتدا کلسیم مورد نیاز خود را از خون تأمین و خون نیز نیاز خود را از غذا تأمین می‌کند و اگر این نیاز از غذا تأمین نشود، مغز، کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان‌ها تأمین می‌کند، که در نهایت فرد دچار پوکی استخوان می‌شود.


نسبت به مصرف شیر در جامعه بی‌توجهی می‌شود

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در گفت‌و‎گو با خبرنگار فارس با تأکید بر روز جهانی شیر، اظهار کرد: شیر مایه حیاتی است و این نامگذاری به این دلیل است که دولت‌ها به شیر بیندیشند و امکان استفاده آن را برای مردم فراهم کند.

محمد نظرپور با بیان اینکه شیر غذایی بدون جایگزین است، افزود: اما متأسفانه نسبت به مصرف آن بی‌توجهی می‌کنیم و زمان در حال گذر است و سلامتی برگشت ناپذیر است.

وی با بیان اینکه شیر، سرور نوشیدنی‌ها است، تصریح کرد: شیر باید به صورت مستمر توسط افراد مصرف شود زیرا بهترین عامل پیشگیری برای بسیاری از بیماری‌ها و تضمین کننده طول عمر و عامل سلامتی است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه شیر و فرآورده‌های آن به عنوان ماده حیاتی و ارزشمند همواره از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است، ادامه داد: در علوم تغذیه شیر به عنوان کاملترین ماده غذایی شناخته شده و حاوی مواد مغذی گوناگون است که می‌تواند تمام وظایف غذا را در بدن انجام دهد.

 وی با بیان اینکه شیر 9 ماده مقوی که برای بدن لازم است در درون خود دارد، تصریح کرد: ارزش و اهمیت مصرف مستمر و کافی شیر و فرآوردهای آن منجر به افزایش طول عمر، بازده فکری و جسمی، تولید انرژی، رشد مطلوب بدن، سلامتی بافت‌های عصبی، افزایش قد، تنظیم فشار خون، ارتقای هوش و قدرت یادگیری، سلامت لثه و دندان، استحکام استخوان، افزایش قدرت بینایی و افزایش قدرت کاری را موجب می‌شود.

نظرپور ادامه داد: کمبود مصرف شیر علاوه بر کمبود رشد، همواره با سوء تغذیه سلولی، کم خونی، افزایش فشار خون، افزایش تحریک پذیری، بی اشتهایی، خرابی و فساد دندان، تحلیل عضلات، نرمی استخوان، کوتاهی قد، پوکی استخوان در سنین بالا و سایر عوارض به خاطر تغذیه نامناسبی است که در جامعه وجود دارد.

پوکی استخوان شایع در جامعه، در اثر عدم مصرف شیر است

وی با بیان اینکه میانگین مصرف شیر در جامعه ما بسیار پایین است، خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود 90 درصد مردم کشور دچار کمبود کلسیم هستند و به همین خاطر پوکی استخوان از بیماری‎های شایع در جامعه به حساب می‌آید.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه اقدام مناسبی هم برای افزایش سرانه مصرف شیر صورت نمی‌گیرد، گفت: کلسیم به همراه فسفر اجزای تشکیل دهنده دندان‌ها و اسکلت انسان است و مغز برای انتقال پیام به سلول‌های عصبی  نیازمند کلسیم است.

وی با بیان اینکه فرآورده‌های شیری، منبع غنی از کلسیم هستند و غذاهای دیگر از کلسیم کمتری برخوردار هستند، اظهار کرد: برای تأمین کلسیم حاصله از یک لیوان شیر باید تا هشت برابر آن اسفناج، پنج برابر کلم و یا هفت برابر لوبیا قرمز مصرف کرد.

نظرپور با اشاره به اینکه بیشترین میزان جذب کلسیم برای ساخت استخوان است، افزود: رشد استخوان در سنین هشت تا 13 سالگی رخ می‌دهد و به همین دلیل تأکیدات بسیاری بر مصرف شیر در دوران کودکی داریم تا این فرصت طلایی از دست نرود.

وی با بیان اینکه پس از 30 سالگی جذب کلسیم توسط استخوان‌ها روند کاهشی پیدا می‌کند، تصریح کرد: چنانچه فرد تا سن 30 سالگی میزان مناسبی کلسیم را دریافت و ذخیره کند در سنین میانسالی و سالمندی دچار عارضه پوکی استخوان نخواهد شد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه متخصصان علوم تغذیه مصرف روزانه دو تا چهار واحد، شیر یا فراورده‌های آن را توصیه می‌کنند، ادامه داد: بهترین ترکیب روزانه برای مصرف، دو لیوان شیر، یک لیوان ماست و 45 گرم پنیر است.

کاهش مصرف شیر، هزینه بسیاری به کشور تحمیل می‌کند

وی با بیان اینکه سرانه مصرف پنیر در ایران 5.5 کیلوگرم، اروپا 12 کیلوگرم، یونان 29 کیلوگرم، فرانسه 25 و آلمان 24 کیلوگرم است، خاطرنشان کرد: مصرف شیر به عنوان غذای کامل فواید زیادی برای سلامت دارد.

نظرپور با بیان اینکه شیر سرشار از موادی است که همه افراد جامعه به آن نیاز دارند، گفت: یک کشور برای ساخت آینده روشن نیازمند نیروی انسانی و خوش‌فکر است که بدون تغذیه مناسب و کافی برای افراد جامعه  نمی‌توان انتظار داشت که جوانان آن جامعه سازنده بوده و کشور پیشرفت کند.

وی با تأکید بر اینکه کاهش مصرف شیر تأثیر منفی فراوانی بر سلامت افراد دارد، اظهار کرد: این کاهش مصرف هزینه‌های بسیاری را به کشور تحمیل می‌کند.

این مقام مسؤول با بیان اینکه تأمین سلامت جامعه در گرو بازنگری در مصرف شیر است، افزود: بر اساس استانداردی که وزارت بهداشت تعیین کرده، مصرف شیر باید به 160 کیلوگرم در سال برای هر فرد برسد تا سلامت خانوار ایرانی تأمین شود که در حال حاضر به نصف این عدد می‌رسد.

شیر ارزان‌تر از نوشابه و تنقلات است

وی با اشاره به اینکه برخی از مردم کاهش مصرف شیر را ناشی از قیمت بالای آن مطرح می‌کنند، تصریح کرد: برای افزایش مصرف بر لزوم کاهش قیمت شیر اصرار دارند در حالی که مقایسه قیمت این ماده مغذی و حیاتی با انواع نوشابه‌ها، آب معدنی یا تنقلات بی‌ارزشی که در سبد خانواده قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد قیمت این ماده با ارزش پایین‌تر از سایر محصولات دیگر است.

نظرپور ادامه داد: باید هر چه سریعتر برای تأمین سلامت خانواده ایرانی باید اقدامات اساسی انجام شود.

وی با بیان اینکه ما برای بچه‌ها روزانه مقدار قابل توجهی تنقلات  تهیه می‌کنیم، خاطرنشان کرد: بچه‌ها را باید از دوران طفولیت به مصرف شیر عادت داد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه هر تغییر الگویی نیازمند، فرهنگسازی در جامعه است، گفت: بخش خصوصی و بخش دولتی برای فرهنگسازی باید در کنار هم قرار گیرند و کودکان را در خانواده‌ها به مصرف شیر عادت کنند که در این صورت می‌تواند سلامت آینده آنان را تضمین کند.


370 هزار رأس گاو و گوساله در همدان وجود دارد

وی با اشاره به اینکه در استان همدان 370 هزار رأس گاو و گوساله وجود دارد، اظهار کرد: یک‌میلیون و 700 هزار رأس دام سبک، 348 واحد پرورش گاو شیری صنعتی با ظرفیت 25 هزار رأس دام مولد که منابع تولید شیر هستند.

نظرپور با بیان اینکه زیرساخت‌های مناسبی در راستای تولید شیر خام سالم و بهداشتی در استان داریم، افزود: سیاست ما در استان این است که فعالیت پرورش گاو شیری را به سمت صنعتی شدن با هدف بهبود کیفیت تولید شیر سوق دهیم.

370 تن تولید شیر در استان همدان

وی با بیان اینکه میزان تولید شیر در استان 370 هزار تن است که 4.3 درصد سهم کشور را شامل می‌شود، تصریح کرد: رتبه نهم تولید شیر در کشور در اختیار استان همدان است و 97 درصد از شیر تولیدی در استان از دام سنگین و سه درصد آن از دام‌های سبک حاصل می‌شود.

معاون بهبود امور دامی جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه میزان مصرف شیر خام در استان روزانه 500 تن و سالیانه 184 هزار تن است، ادامه داد: شیر مازاد بر مصرف سالیانه در استان 190 هزار تن است.

سرانه مصرف شیر در استان همدان 85 کیلوگرم در سال است

وی با بیان اینکه میانگین سرانه مصرف  شیر در کشور 102 کیلوگرم است، ادامه داد: سرانه مصرف شیر در استان همدان 85 کیلوگرم است که آمار چندان خوشایندی نیست.

نظرپور با بیان اینکه سرانه مصرف شیر در کشورهای توسعه یافته بالای 300 کیلو گرم برای هر فرد در سال است، خاطرنشان کرد: میانگین سرانه مصرف شیر در دنیا 150 تا 160 کیلو‌گرم است که سرانه مصرف ما یک سوم سرانه مصرف کشورهای توسعه یافته است.

وی گفت: خطر بیماری پوکی استخوان و ناهنجارهای مرتبط با کمبود کلسیم در کشور مشخص شده و همه باید در راستای توسعه مصرف شیر توسعه دهیم.

معاون بهبود امور دامی جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه شیری که در دامداری تولید می‌شود 3.4 درصد چربی دارد، گفت: تولیدات واحدها مستقیم یا از طریق جمع‌آوری کردن ذخیره می‌‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار