نمایش«دیوار برلین» با برگزاری یک کارگاه آموزشی یک ماهه بازیگران خود را از میان علاقه‌مندان به تئاتر،هنرجویان و دانشجویان این رشته انتخاب کرد. این نمایش پس از دو سال از شرکت در جشنواره تئاتر فجر این روزها در تالار محراب در حالی اجرا مي‌شود که برای نخستین بار در ایران آهنگ‌های محبوب آلبوم «دِ وال» پینک فلوید را با ویدئو آرت، پرفورمنس و حرکات موزون اجرا مي‌کند.
کد خبر: ۲۳۹۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱ 01 June 2016
نمایش«دیوار برلین» با برگزاری یک کارگاه آموزشی یک ماهه بازیگران خود را از میان علاقه‌مندان به تئاتر،هنرجویان و دانشجویان این رشته انتخاب کرد. این نمایش پس از دو سال از شرکت در جشنواره تئاتر فجر این روزها در تالار محراب در حالی اجرا مي‌شود که برای نخستین بار در ایران آهنگ‌های محبوب آلبوم «دِ وال» پینک فلوید را با ویدئو آرت، پرفورمنس و حرکات موزون اجرا مي‌کند. با شایان افکاری، کارگردان این نمایش به گفت‌وگو پرداختیم تا از جزيیات این اجرا بیشتر بدانیم. 

  چرا «دیوار برلین» را در تالار محراب اجرا می‌کنید ؟

مديريت «تالار محراب» خیلی پشت این اجرا ایستاد درحالی که مدیران سالن‌هاي ديگر فكر مي‌كردندبا اجراي اين اثر فعالیت‌هایشان زیرسوال می‌رود. 

  چرا؟ 

چون نمایشی به شکل پرفورمنس و راک تاکنون در ایران اجرا نشده است اما با حمایت مدير تالار محراب  از این گروه باعث شد این نمایش در تالار محراب روی صحنه برود.

  پس بدون مراجعه قضاوت کردید؟

نه. ما برای اجرای این اثر از حضور هنرجویان، دانشجویان تئاتر و علاقه‌مندان به این حرفه استفاده کردیم بنابراين نیاز به فضایی مانند یک پلاتو داشتیم تا بتوانیم کارگاه برگزار کنیم و حداقل چهار ماه فضايي  برای تمرین داشته باشیم. 

  همان‌طور که اشاره داشتید برای اجرای این نمایش بازیگران را با برگزاری یک کارگاه آموزشی که طی فراخوانی برگزار شد انتخاب کردید. کار با افرادی که سابقه بازی در تئاتر نداشتند، کار شما را سخت نمي‌کرد؟  

تقریبا تمامي‌بازیگران این نمایش از طریق کارگاه آموزشی که برگزار کردیم انتخاب شدند. بعضی از آنها حتی تاکنون کار تئاتر هم انجام نداده اند. گاهی در طول تمرین به 33 بازیگرپيشنهادي براي نقش‌ها مي‌رسیدیم اما در طول تمرین ریزش داشتیم تا در نهایت به 21 بازیگر حاضر رسیدیم.ازهر قشری در این اجرا بازی دارند، برایم اهمیتی نداشت گروهی که با آنها فعالیت مي‌کنم حتما سابقه بازی  تئاتر داشته باشند زیرا هر کسی که در روزهای کارگاه مي‌توانست با خواست ما پیش برود و خودش را به اصطلاح برساند را برای بازی انتخاب می‌کردیم .در این نمایش نقش به آن معنا وجود ندارد و بیشتر ما نیاز به افرادی داشتیم كه اجراگردان باشند.

  برای آموزش و هدایت این هنرجویان از وجود دو طراح حرکت هم استفاده کردید؟

بله، با علیرضا و محمدرضا شریفی در اجرای فجر آشنا شدم و با هم فعالیت‌هایي نیز داشتیم. خوشبختانه ذهن ما خیلی به‌هم نزدیک است و به تجربه‌های نویی با هم رسیدیم. در اجرای فجر چون با سه هفته تمرین بازبینی شدیم و کار آماده نبود کار رد شد اما در ادامه با اشتراکاتی که در موسیقی،رقص استکاتو و خیابانی با شریفی‌ها داشتم با هم به توافق رسیدیم. ما در این اجرا به دنبال ریتم‌های دولاچنگ بودیم تا ریتم‌هاي سفید یا چهارضرب. همه این موضوعات باعث شد تا با هم همسو شویم و کار کنیم. این همکاری در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

  شیوه تبلیغات این نمایش جالب و متنوع است؟ 

ما شب‌ها پس از اجرا، برخی از تراک‌ها را در کافه‌های موسیقی اجرا مي‌کنیم.پیش از اجرا نیز در تئاتر شهر و محوطه سایر تالارها پرفورمنس اجرا می‌کنیم.  

  از کدام آلبوم پینک فلوید بیشتر در این اجرا استفاده کردید؟

از تراک‌های آلبوم دوال و یک تراک ازآلبوم دیگر این گروه استفاده کردیم.  تاتلیس راجرز واکرز نیز در آخر همه کنسرت‌هایش این آهنگ را مي‌خواند چون نگاه امیدوارانه ای به زندگی دارد. نقد‌هایي که در این دو آلبوم مي‌شود مربوط به دوره بعد از جنگ جهانی است و همزمان با شروع دوره پست مدرن است. ما نیز در این اجرا همین کار را کردیم و 12 تراک معروف به همراه یک تراک محبوب این گروه را پخش مي‌کنیم. 

  با توجه به تاثیر موسیقی در اجرای این اثر و امکانات ضعیف تالار محراب در زمینه سیستم صوتی، اجرا کمي‌افت پیدا کرده است. 

متاسفانه مدیریت از بالا ایراد دارد و گله دارزاده با ریسک مدیریت این سالن را برعهده گرفت زیرا دیگر کسی توانایی جمع کردن این تالار را نداشت. امکانات،بودجه و نیروی انسانی این تالار افتضاح است. اين تالار  بیشتر جنبه آموزشی دارد تا اجرایی. کثیفی سالن، نداشتن امکانات رفاهی، محدودیت‌های نور و سیستم صوتی ضعیف همه روی اجراهای این تالار تاثیر منفی دارند. 

  تالار محراب  یک سالن دولتی است آیا کمک هزینه‌ای برای اجرای این اثر دریافت کردید؟

متاسفانه فعلا هیچ کمک هزینه‌ای دریافت نکردیم. تنها مدیریت این سالن خواسته تا فرم‌های درخواست کمک هزینه را پر کنم اما واقعا برای اجرای این اثر از مرکز هنرهای نمایشی توقع دریافت کمک هزینه دارم زیرا بسیاری از گروه‌های نمایشی که در سالن‌های حتی نیمه‌خصوصی با امکانات و فروش بالا اجرا مي‌روند نیز کمک هزینه دریافت مي‌کنند این حق گروه جوان و با انگیزه من است تا حمایت مادی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار