نشست تخصصی، آموزشی بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان با حضور رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، شهردار منطقه 9، رئیس ستاد راهبری مدیریت محله و مسئولین محیط زیست مناطق، برگزار گردید.
کد خبر: ۲۴۴۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷ 12 June 2016
دکتر گلمکانی رئیس ستاد محیط زیست در این نشست با اشاره به اینکه 40 درصد مصرف انرژی در کشور مربوط به ساختمان ها است گفت : شدت مصرف انرژی در ایران 4 برابر متوسط جهانی است.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت: میزان تولید دی اکسید کربن در ایران یک ونیم برابر متوسط جهان است و با اینکه ایران از لحاظ منابع فسیلی در رده نخست جهان قرار دارد ولی به دلیل بالا بودن شدت انرژی در رده یازدهم مصرف انرژی جهان قرار گرفته است در نتیجه موضوع بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی به خصوص در ساختمان ها که سهم زیادی را در مصرف انرژی دارند حائز اهمیت است.

رئیس ستاد محیط زیست در ادامه با تاکید بر اینکه همه باید جایگاه محیط زیست را به خوبی درک کنیم و بدانیم تاثیراتش بر روی زندگی مان چیست و در زمان تخریب آن چه بر سر ما و زندگی مان خواهد آمد گفت: در بحث محیط زیست زمانی برای سخن گفتن نیست و باید هر چه بیشتر به سوی عمل کردن پیش برویم.

دکتر گلمکانی گفت: اگر مفهوم محیط زیست به درستی در بدنه مدیریت محله شکل بگیرد دغدغه هایمان بسیار کاهش خواهد یافت. بحث حق و تکلیف مطرح است که حق متوجه ما و شهروندان و تکلیف متوجه حکومت است. ولی متاسفانه درک عمیقی نسبت به موضوع محیط زیست وجود ندارد و این درک بسیار سطحی و مقدماتی است در نتیجه نمی توانیم به هدف عالی خود برسیم.

وی در ادامه گفت: دو نوع تفکر تحجرگرایانه و تجددگرایانه در اسلام وجود داردو تفکر تحجرگرایانه، اسلام آخرتی است که به تفکر سطحی به محیط زیست و توجه بیشتر به آخرت اشاره دارد که در نهایت باعث تخریب محیط زیست می شود. در تفکر تجددگرایانه، بحث تجارت، سود و سرمایه مطرح است و به واقع اسلام دنیاگرایانه است که انسان ها به نام توسعه، همه گونه کار انجام می دهند و باعث نابودی محیط زیست می شوند. در نتیجه ما باید هم به بحث دنیا و هم به بحث آخرت توجه داشته باشیم و نگذاریم محیط زیست این نعمت الهی از بین برود.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار همچنین افزود: کار اصلی ما باید ارتباط با مردم و فرهنگ سازی باشد و باید بستر لازم را برای حضور هرچه پر رنگ تر مردم در صحنه حفظ محیط زیست فراهم کنیم.

وی با اشاره به موضوع اصلی این نشست خاطر نشان ساخت: باید به شرکت ها و وزارتخانه ها و دیگر اماکن دولتی و غیر دولتی نشان دهیم که با اقدامات کوچک می توانیم میزان مصرف انرژی را به حداقل برسانیم.

در ادامه این نشست مهندس محسنی شهردار منطقه 9 شهرداری تهران طی سخنانی گفت: تمام موجوداتی که خدا آفریده روی نظم زندگی می کنند اما دخالت انسان باعث از بین رفتن این نظم شده است.

وی ادامه داد: در بحث محیط زیست ایده ها بیشتر به صورت یک نظر هستند و در بخش عمل ضعیف هستیم. در قرآن کریم به زیبایی جهان هستی و شکوه و جلال آن بسیار اشاره شده است. پس باید در حفظ و نگهداری این نعمت بزرگ الهی کوشا باشیم.

محسنی همچنین افزود: زیاده خواهی در تمام بخش های زندگی باعث آسیب به شهر، جامعه و محیط زیست شده است

در ادامه دکتر موسوی رئیس ستاد راهبری مدیریت محله نیز اظهار داشت: بحث انرژی که به میان می آید دو موضوع صلح و جنگ را به یادمان می آورد. بسیاری از درگیری ها بر سر انرژی بوده و هست.

موسوی با اشاره به اینکه  بحث انرژی به سبک زندگی افراد برمی گردد و هر انسانی حق داشتن رفاه را دارد که در قانون اساسی هم به آن توجه شده است، افزود: مسئله ای که بسیار حائز اهمیت می باشد آموزش و رسانه ای کردن موضوع بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی است.

لازم به ذکر است در پایان این نشست تقدیر و اهداء لوح به منطقه 21 شهرداری تهران به عنوان منطقه برتر در امر اصلاح الگوی مصرف در ساختمان های تحت پوشش منطقه، تقدیر و اهدای لوح به منطقه 10 به عنوان منطقه برتر در کمپین چالش 18 درجه که منجر به کاهش مصرف در ساختمان های آن منطقه گردیده و همچنین تقدیر و اهدای لوح به مهندس هوایی به عنوان مدیر سرای محلات برتر در حوزه اقدامات داوطلبانه ترویج فرهنگ بهینه مصرف نمودن انرژی در سطح محله نیروی هوایی منطقه 13 به عمل آمد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار