80 هزار تن از محصول کشمش توليدي کشور ترکيه به علت وجود پاره‌اي آفات و استفاده از سموم غيرمجاز از کشورهاي اروپايي برگشت خورده است.
کد خبر: ۲۵۷۹۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱ 10 July 2016
یکی از کارشناسان اتاق بازرگاني استان همدان به مشکلات پيش آمده براي صادرکنندگان کشمش کشور ترکيه اشاره و گفت: 80 هزار تن از محصول کشمش توليدي کشور ترکيه به علت وجود پاره‌اي آفات و استفاده از سموم غيرمجاز از کشورهاي اروپايي برگشت خورده است.

به گزارش ايسنا،  طاهره ایزدی یک‌شنبه 20 تیرماه در جلسه پیگیری تأسیس انجمن ملی کشمش، افزود: اين رخداد زمينه‌ساز اين مهم شد تا اتاق ايران به اين نتيجه مهم دست يابد که کشمش را نيز همچون پسته از ديگر محصولات صادراتي جدا کرده و يک انجمن ملي براي اين محصول مهم کشور ايجاد کند.

وی اظهار کرد: انجمن ملي کشمش، فرصت‌هاي بسياري براي توليدکنندگان و صادرکنندگان ما به همراه خواهد داشت و به دنبال اين هستيم که با توجه به پتانسيل‌ها و ظرفيت‌هاي شهرستان ملاير، اين انجمن به نام اين شهرستان و استان کليد بخورد.

ایزدی تأکید کرد: لازمه تحقق این مهم حضور زنجيره‌اي از توليدکنندگان، فرآوري‌کنندگان و صادرکنندگان در اتاق بازرگاني است تا بتوانيم با تعداد بيشتر و ظرفيت کامل در اتاق ايران حضور يافته و رأي مناسب را براي تحقق اين امر به دست آوريم.

وی ادامه داد: تاکنون جلسات آموزشي و تخصصي لازم در اين خصوص برگزار و همه امکانات مطرح شده است تا همه کساني که ظرفيت‌سازي شده‌اند به عضويت اتاق درآيند اما متاسفانه تاکنون برخي از افراد همکاري لازم را نداشته‌اند.

این کارشناسان اتاق بازرگاني استان همدان تصریح کرد: لازم است تا زنجیره‌ای از باغداران به عضويت اتاق درآيند و کمک کنند رئيس انجمن از ملاير باشد تا بتوانیم از ظرفيت‌های موجود به نفع شهرستان بهره ببريم.

انجمن ملي کشمش به نام ملاير ثبت شود

معاون استاندار و فرماندار ويژه ملاير نیز به لزوم واگذاري امور به بخش خصوصي و تشکل‌سازي در حوزه توانمندي‌هاي شهرستان اشاره و اظهار کرد: واقعیت اين است که بخشي از محصولات توليد و صادر شده از کيفيت مطلوبي برخوردار نبوده و اين گوياي فقدان نظارت مطلوب بر اين بخش است.

عبدالعظيم رضايي به بازفرآوري مجدد محصولات شهرستان در خارج از کشور اشاره و تصریح کرد: همين محصولات بازفرآوري شده به خود ملاير نيز صادر مي‌شود و لازم است ما با ايجاد صنايع ارزش افزوده محصولات را براي شهر خود حفظ کنيم.

وی فرصت ايجاد انجمن کشمش را نيز بسيار مناسب ارزيابي کرد و ادامه داد: هرچقدر تشکل‌هاي قدرتمندتري داشته باشيم هم‌افزايي موثرتري ايجاد خواهد شد و اگر به واقع بتوانيم اين انجمن و اتاق بازرگاني را تقويت کنيم بستر دستيابي به بخشي از جايگاه واقعي ملاير فراهم خواهد شد.

فرماندار ملاير خواستار تعامل و همکاری و مساعدت تمامي افراد و بخش‌ها برای تحقق اين مهم شد و افزود: نبايد مانع تحقق کارهاي بزرگي شد که به نفع همه است چراکه اگر این ظرفيت براي شهرستان تحق یابد حتما آينده در خوري براي توليد ما خواهد داشت.

رضايي با اشاره به افق روشن پيش‌رو، خاطرنشان کرد: جاي هيچ گونه ابهامی وجود ندارد که باید این انجمن به نام ملاير ثبت شود تا با برندسازي و تشکل به دنبال سرمايه‌گذاري‌هاي جديد در زمينه فرآوري و صنايع تبديلي برويم که مغفول واقع شده است.

انجمن صادرکنندگان کشمش ملایر؛ يکي از بهترين سمن هاي استان

در ادامه مشاور استاندر در امور صادرات و رئيس انجمن صادرکنندگان کشمش ملایر گفت: شرايط روز اقتصاد جهاني اقتضا مي‌کند تا حلقه‌هاي يک رشته فعاليت اقتصادي در ارتباط با يکديگر باشند چراکه توليد و صادرات در دنياي جديد نيازمند گردش سريع اطلاعات و هماهنگي بين زنجيره توليد و صادرات است

منوچهر رضايي با اشاره به انجمن صادرکنندگان کشمش، افزود: اين انجمن از 15 سال پيش در ملاير راه‌اندازي شده و همواره يکي از بهترين سمن‌هاي استان بوده است.

وی اظهارکرد: در استان از توانايي بسيار خوبي برخورداريم اما مبحث انجمن ملي کشمش موضوع ديگري است و بايد با 11 استان ديگر کشور که در اين زمينه فعالند بر سر اين موضوع رقابت کنيم و اين در شرايطي است که ما حتي جايگاه نخست توليد را نداريم.

رضایی خاطرنشان کرد: اما از مزيت‌هايي برخورداريم که جايگاه ما را در قياس با اين استان‌ها ارتقاء مي‌دهد که در این زمینه می‌توان به مزيت‌هايي از قبيل کيفيت برتر محصول، تمرکز واحدهاي فرآوري در شهرستان، وجود برند ملاير در بازار جهاني کشمش و تشکل 15 ساله انجمن صادرکنندگان، اشاره کرد.

مشاور استاندر در امور صادرات و رئيس انجمن صادرکنندگان کشمش ملایر گفت: يکي از حداقل مزاياي آن گردش سريع اطلاعات است و از رخ دادن آنچه براي کشاورزان ترکيه اتفاق افتاد، جلوگیری می‌کند و منجر به افزايش کيفيت و مزيت صادراتي ما خواهد شد.

رضایی تأکید کرد: اين اتفاق زماني رخ خواهد داد که ما چارچوب قانون را رعايت کنيم و همه فعالان اين صنف از توليدکننده تا فرآوري‌کننده و صادرکننده حضور داشته باشند و پيش درآمد آن عضويت در اتاق بازرگاني است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار