سرپرست پارک علم و فناوری استان همدان از پیگیری معافیت مالی شرکت های دانش بنیان خبر داد و گفت: باید از این شرکت ها حمایت های مالی و فنی صورت گیرد.
کد خبر: ۲۷۲۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹ 04 August 2016
سرپرست پارک علم و فناوری استان همدان از پیگیری معافیت مالی شرکت های دانش بنیان خبر داد و گفت: باید از این شرکت ها حمایت های مالی و فنی صورت گیرد.

به گزارش مهر، نخستین نشست مشترک مدیران دستگاه های اجرایی و مدیران شرکت های دانش بنیان استان همدان در استانداری همدان برگزار شد و در این جلسه سرپرست پارک علم و فناوری استان همدان با بیان اینکه فرایند خلق یک ایده تا تبدیل آن به محصول قابل فروش امر بسیار ارزشمندی است، تاکید کرد: این اقدام در کشور ما روز به روز سرعت بخشیده می شود.

مجید کزازی با اشاره به اینکه ابزار این کار و عاملان به ثمر رسیدن این محصولات شرکت های دانش بنیان می باشند، افزود: امسال در مقوله اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل وظیفه این شرکت ها را دو چندان شده است.

سرپرست پارک علم و فناوری با اعلام این موضوع که باید به فرایند تکنولوژی اهتمام بیشتری ببخشیم تا از ظرفیت های قانونی نهایت استفاده را برای این امر مهم برده باشیم، ادامه داد: باید شرکت های دانش بنیان را معرفی کنیم و مشکلاتی که در این بین وجود دارد را با مسئولین اجرایی استان همدان در میان بگذاریم.  

وی همچنین گفت: آمادگی داریم تا نقطه نظر مسئولان را در خصوص حمایت از شرکت های دانش بنیان بشنویم و برای تعامل و تسریع فرایند تولید محصول با دانش فنی بالاتر گامی برداشته باشیم.

کزازی با بیان اینکه مفهوم شرکت های دانش بنیان در اصل یک شرکت خصوصی است که اقدام به تولید و عرضه یک محصول یا خدمت با دانش فنی پیچیده و در سطح بالایی است، ادامه داد: شرکت های دانش بنیان پس از اینکه از حیث فنی ارزیابی شدند و تایید معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری را گرفتند می توانند تاییدیه دانش بنیان را که اعتبار ۲ ساله دارد اخذ کنند و تحت پوشش حمایت ها وتسهیلات دانش بنیان قرار گیرند.

سرپرست پارک علم و فناوری استان همدان عنوان کرد: در کشور سه نوع سیستم دانش بنیان وجود دارد که دانش بنیان های نوپا صرفاً نمونه آزمایشگاهی محصول را ساخته و سن شرکت هایشان کمتر از سه سال است اما دانش بنیان های تولیدی و صنعتی فروش محصولات داشته و تفاوتشان نیز در میزان فروش محصولات است.  

خریدار محصولات شرکت های دانش بنیان وام کم بهره می گیرد

کزاری در خصوص حمایت های دولتی کشور از این شرکت ها مهم ترین آن را معافیت مالیاتی عنوان کرد که صندوق نو آوری و شکوفایی در خدمت این شرکت ها قرار می‌دهد و گفت: لیزینگ محصولات دانش بنیان نیز از حمایت ها است که به خریدار محصولات شرکت های دانش بنیان وام کم بهره اختصاص پیدا می کند.

وی همچنین اشاره کرد: معافیت های گمرکی از دیگر مزایای است که شرکت از آن برخوردار است.

سرپرست پارک علم و فناوری استان همدان بااعلام اینکه حمایت های صادراتی از محصولات، تسهیلات نظام وظیفه ای که برای پرسنل شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده، تخفیف در استفاده از شبکه های آزمایشگاهی برای استقرار واحد های صنعتی که در شهرهای بزرگ هستند نیز برای این شرکت ها اعمال می شود، عنوان کرد: تخفیفات در حوزه آموزشی و همچنین در حوزه صدا سیما، تسهیلات برای استخدام نیروهای نخبه، کاهش واگذاری نقدی زمین در شهرک های صنعتی از دیگر مزایایی است که به شرکت های دانش بنیان تعلق می گیرد.

رئیس هیئت مدیره شرکت های دانش بنیان همدان نیز عنوان کرد: وجود هریک از شرکت های دانش بنیان در رشد و شکوفایی و کاهش نرخ بیکاری و کمک به اقتصاد مقاومتی موثر است.  

احمد بادامی نژاد با اشاره به این موضوع که هریک از مدیران شرکت های دانش بنیان همراه همکاران و اعضای تیمشان می توانستند خارج از کشور باشند ولی امروز ایران هستند و در راستای سازندگی کشور خود عمل می کنند، عنوان کرد: امیدواریم مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی کمک هایی را در جهت ماندگاری شرکت های دانش بنیان داشته باشند.

نماینده شرکت های عمران و ساختمان استان همدان نیز با توضیح اینکه مدیران دانش بنیان به افرادی اطلاق می شود که به منظور هم افزایی علم و صنعت و توسعه دانش اقتصاد محور و تحقق نتایج علمی سازی در حوزه فناوری های برتر و ارزش افزوده تلاش می کنند، تاکید کرد: این تلاش ها با حمایت مسئولان کشوری و استانی به نتیجه می رسد.  

علی درویشی از مدیران و مسئولان خواستار پیگیری و اعطای تسهیلات ویژه به شرکت ها شد و گفت: اکثر شرکت های دانش بنیان نو پا بوده و احتیاج به تسهیلات و حمایت ها مادی و معنوی دارند.  

کوتاه کردن بوروکراسی های اداری در پیگیری مجوز ها

وی همچنین کوتاه کردن بوروکراسی های اداری در پیگیری مجوز های مربوط به توسعه شرکت های دانش بنیان را تذکر داد و افزود: مدیران شرکت های دانش بنیان باید در محیط آرام و خارج از استرس ایده های خود را جمع‌آوری و نسبت به تولید محصول جدیدی اقدام کنند.  

نماینده شرکت های عمران و ساختمان استان همدان باتوضیح اینکه متناسب بودن تسهیلات چه از لحاظ زمان بازپرداخت و چه از نظر نوع تسهیلات باید متناسب با توان شرکت های دانش بنیان اعطا شود، اظهارکرد: اکثر محصولات دانش بنیان محصولات جوانی در بازار هستند که توسط عموم مردم شناخته نشده یا شناخت مردم بسیار کوتاه است که با حمایت دستگاه های اجرایی باید محصولات معرفی شود تا شرکت ها به رشد و تولید صنعتی برسند.

وی همچنین با بیان اینکه در یک بحران اقتصادی قرار گرفته ایم که باعث شده پروژهای عمرانی و صنعت ساختمان با رکود مواجه شود، گفت: این امر سبب شده شرکت هایی که در راستای عمران و حمل و نقل فعالیت می کنند نتوانند محصولات را آنچنان که باید به عرضه بگذارند.

مدیر شرکت گیاه بافت غرب نیز در این جلسه عنوان کرد: اگر انتظار یک حرکت علمی از شرکت دانش بنیان در استان همدان وجود دارد باید در همه زمینه ها پیشنهادات مطرح شود.  

علی رستگار تاکید کرد: تا زمانی که دستور عمل خاصی برای نوع ارتباط دستگاه های دانش بنیان و دستگاه های اجرایی وجود نداشته باشد هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

وی با بیان اینکه باید برای گروه های مختلف و دستگاه های مختلف کارگروه هایی مشخص شود، اظهارکرد: درخواست دیگر این است که استانداری به دستگاه های اجرایی ابلاغ کند به درخواست پارک علم و فناوری برگزاری جلسات کارگشایی را در برنامه داشته باشند.

رستگار همچنین گفت: شرایط فروش محصولات باید به گونه ای باشد که شرکت ها بتوانند ریز و خصوصی تر محصولات خود را عرضه کنند.  

معاون اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار همدان نیز در این نشست بیان اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در اکثر زمینه ها به دستاوردهای بزرگی دست یافته است، اظهار داشت: اگر در عمق موضوعات را مطالعه کنیم متوجه خواهیم شد که سرکش ترین کشورها در مقابل ما سر تعظیم فرود آورده اند.  

رضا قیاسی با تاکید بر اینکه مهم ترین مشکل امروز ما اقتصاد ملی است، افزود: باید مسئولان و مردم  در کنار هم در یک حرکت ملی، اعتقادی و دینی اقتصاد مقاومتی را به نمایش بگذارند تا بتوانیم اقتصاد مقاومتی را به سرانجام برسانیم.  

امروز در عرصه تلاش اقتصادی همه باید به میدان بیایند

وی با اشاره به اینکه رفع مشکلات مسئله اقتصاد و برطرف کردن آن از واجبات است، گفت: امروز در عرصه تلاش اقتصادی همه باید به میدان بیایند.  

قیاسی با توضیح اینکه از محور های اصلی اقتصاد مقاومتی برون‌گرایی، درون‌گرایی، دانش‌محوری، درون‌زایی و عدالت‌محور بودن است، عنوان کرد: تمامی این محور ها با شرکت های دانش بنیان ارتباط مستقیم و سازنده دارند.  

قیاسی با بیان اینکه وظیفه ما به عنوان مسئولان اجرایی استان این است که شرکت‌های دانش‌بنیان را به دستگاه‌ها بشناسانیم، ادامه داد: آن چیز که امروز برای ما بسیار حائز اهمیت و به عنوان پاشنه آشیل است موضوع اقتصادی است که توسعه آن به وسیله شرکت‌های دانش‌بنیان امکانپذیر است.

وی با تاکید بر اینکه زمانی که هزینه ها بالا و کیفیت کالا پایین باشد توان رقابت با کالاهای خارجی را نخواهیم داشت، گفت: باید برای کاهش هزینه‌ها یک برنامه منسجم را با نهایت تلاش در اولویت کار خود قرار دهیم.

قیاسی تاکیدکرد: برای رونق اقتصاد کشور به یک کار جهادی و بسیج همه جانبه مردمی نیاز داریم.

معاون اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری همدان با عنوان اینکه امروز پاشنه آشیل در کشور اقتصاد و پاشنه آشیل اقتصاد نیز شرکت های دانش بنیان هستند، افزود: اگر در نشست ها اقداماتی صورت نمی گیرد باید قبول کرد که در ابتدای راه هستیم اما این نگرانی ها در آینده نزدیک رفع خواهد شد و امید است در نشست های بعدی ثمرات بیشتری حاصل آید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار