آیت قیصربیگی فعال رسانه ای استان:
مدیریت کردن واژه ها شاید از برخی جهات سخت تر از مدیریت کردن افراد در حوزه نیروی انسانی یک سازمان یا نهاد باشد چرا که نویسنده باید چنان واژه ها را در هم بکوبد و در کنار هم قرار دهد ضمن اینکه از قدرت تاثیرگذاری بالایی برخوردار باشند طوری مدیریت شوند که بی اختیار علیه شخص یا گروه خاصی بکار نروند و در عین حال به هدف مورد نظر نیز اصابت کند.
کد خبر: ۲۷۳۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸ 07 August 2016
فعال رسانه ای استان ایلام قلم به دستان عرصه های نوشتاری را انسان های بزرگ و توانمندی دانست و گفت: مدیریت کردن واژه ها شاید از برخی جهات سخت تر از مدیریت کردن افراد در حوزه نیروی انسانی یک سازمان یا نهاد باشد چرا که نویسنده باید چنان واژه ها را در هم بکوبد و در کنار هم قرار دهد ضمن اینکه از قدرت تاثیرگذاری بالایی برخوردار باشند طوری مدیریت شوند که بی اختیار علیه شخص یا گروه خاصی بکار نروند و در عین حال به هدف مورد نظر نیز اصابت کند.

آیت قیصربیگی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا فرا رسیدن این روز را به صاحبان قلم و اصحاب رسانه تبریک گفت و قلم را عصای معجزه گر نویسندگان زبر دست دانست.

وی اظهار کرد: در واقع هیچ سمفونی ای در جهان دیدنی تر و شنیدنی تر از این نیست که چنان حقیقت واژها را به نظم درآورید که گویی نیرویی نامریی معماری باشکوهی از رنگین کمان کلمات ساخته تا پرتوهای آن روشنی بخش ذهن ها شود.

این فعال مطبوعاتی استان ایلام به نقش مهم رسانه در عصر ارتباطات پرداخت و گفت: واضح است که نقش رسانه در آگاه سازی جامعه، بسیار مهم و تعیین کننده است بطوریکه از آن بعنوان رکن چهارم دموکراسی یاد می کنند.
قیصربیگی با انتقاد از برخی نگاه ها به عالم نویسندگی گفت: برخی رسالت خبرنگاران را در فضایی محدود و بیشتر در حوزه نقد و پیدا کردن عیب ها و نقایص دولت ها و جامعه تعبیر می کنند در حالیکه آن روی دیگر سکه دنیای خبرنگاری می تواند دیدن و رصد کردن خوبی ها در آنچه که پیش روی شان اتفاق می افتد، باشد.
وی ادامه داد: درست است که می گویند خبرنگاران چشمان باز و گوش های شنوای جامعه هستند اما این رسالت علاوه بر دیدن کمی و کاستی ها برای دیدن دستاوردها و خوبی ها نیز باید مورد استفاده قرار گیرد.
قیصربیگی با اشاره به اینکه همان قدر نقدها می توانند سازنده و موثر باشند اعتراف به توانایی ها و پیشرفت های موجود نیز می تواند کارساز و راهگشا باشد، اظهار کرد: گاهی اوقات دفاع از واقعیت ها نسبت به رویه غالب انتقادی شهامت بیشتری را می طلبد و در این وادی منحصر کردن نویسندگان تنها به یک نگاه نقادانه و انتقادی صرف شاید اجحافی بزرگ در حق نویسندگان با وجدان و با انصاف باشد.

وی هنر یک نویسنده را در دیدن نقات قوت و ضعف توام باهم می بیند و معتقد است: گاهی اگر بشود نیمه پر لیوان را در قضایای پیش رو دید همان خود، روزنه ای از امید در برون رفت از چالش های احتمالی پیش رو می شود.
قیصربیگی تاکید کرد: ملت ما مردمی قدرشناس هستند و این رویه مثبت انسانی را می شود در عالم نویسندگی البته به روش منطقی آن بکار بست تا به نحوی فرهنگ ایرانی اسلامی خویش را در این حوزه تاثیرگذار پاس داشته باشیم کما اینکه در آموزه های دینی ما نیز اول امر به معروف و بعد نهی از منکر آمده است.

این فعال مطبوعاتی با اشاره به اینکه نویسنده باید همیشه جانب انصاف را نگه دارد، یادآور شد: گاهی اوقات ممکن است یک نویسنده واقعیت مثبتی در گروه و جریان رقیب خود ببیند و این تنها شهامت، انصاف و وجدان بیدار اوست که باید بتواند آن حقایق را بازتاب دهد و البته برعکس این مورد نیز ممکن است اتفاق بیافتد.
 
این فعال رسانه ای و سیاسی از دولت تدبیر و امید بعنوان محملی برای قلم فرسایی در حدود اعتدال یاد کرد و گفت: امروز به یمن رویه اعتدالگرایی در فضای سیاسی و اجتماعی کشور، راستگویی و واقع بینی یک اصل و ضرورت انکار نشدنی در این گفتمان اسلام پسند بشمار می رود.
وی ادامه داد: در وادی اعتدال شاید اگر خبرنگاران یک جامعه بتوانند گاهی بجای چالش ها بر فرصت ها، بجای مشکل ها بر راه حل ها، بجای قفل ها بر کلیدها متمرکز شوند نتایج به مراتب بهتر و روشن تری نسبت به مواقعی که تنها میخ انتقاد خود را بر سر راه دولت ها تیز می کنند، بدست آورند.
وی اضافه کرد: قلم زدن در فضای اعتدال، بهار نویسندگی را رقم می زند تا نه با نیش افراط بر تن کسی زخم زنیم و نه با تفریط در انفعال و فراموشی، لوح سپید جامعه را دلگیر سازیم!
قیصربیگی گفت: رعایت اعتدال در یک خبرنگار همان رعایت انصاف در روایت حقایق است تا خبرنگار چراغ بدست راه پر پیچ و خم چالش ها و مشکلات پیش رو را بشکافد و جاده ای هموار برای با تدبیر نمودن گام ها فراهم سازد.
وی گفت: خبرنگار نه آنقدر نسبت به مسائل پیش رو بی تفاوت است که مواضعی انفعالی در پیش گیرد و نه آنقدر عینک بدبینی اش را بزرگ می نماید که حقیقت را از چشم ها پنهان سازد!
این فعال رسانه ای اوج هنر یک نویسنده را قلم زدن در دامنه اعتدال دانست و افزود: نویسندگان می توانند در عین بی طرفی و در هر شرایطی جانب اعتدال را نگه دارد تا بتوانند با شهامت واقعیات جامعه را انعکاس دهند.
قیصربیگی انتقاد منصفانه را لازمه توسعه و پیشرفت در هر نهاد و ارگانی دانست و اظهار کرد: البته مرز باریکی میان نقد و تخریب وجود دارد و اگر خبرنگار مواظب نباشد ممکن است دچار لغزش شود تا جایی که خدایی نکرده خارج از اعتدال وقایع را روایتگری نماید.
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در باب انتقاد گفت: از نگاه معظم له علامت دلسوزانه بودن انتقاد این است که وقتی انسان انتقاد را بیان می ‏کند، نقطه قوت را هم بگوید تا معلوم شود که بنای نظر شخصی، بنای انتقام‏ گیری و بنای اذیت کردن ندارد.
قیصربیکی ضمن تقدیر از خبرنگاران بی ادعای استان ایلام، نگه داشتن جانب اعتدال در گفتار و نوشتار خبرنگار که لازمه موفقیت آنان است، افزود: اگر خبرنگاران بتوانند خارج از افراط و تفریط و در دامنه اعتدال و بدون لحاظ کردن نگاه سیاسی خاص واقعیت های پیش روی خود را انعکاس و بازتاب دهند به یقین می توان بیشتر شاهد نقش آفرینی تحسین برانگیز آنان در توسعه و آگاهی بخشی جامعه بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار