استان داعیه دار تولید فرش دستبافت ، اکنون در تار و پود مشکلات این صنعت دست و پا مي زند به طوري که به گفته کارشناسان توليد فرش دست بافت در سال هاي اخير در همدان از رونق افتاده است.
کد خبر: ۲۷۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸ 26 April 2015

استان داعیه دار تولید فرش دستبافت ، اکنون در تار و پود مشکلات این صنعت دست و پا مي زند به طوري که به گفته کارشناسان توليد فرش دست بافت در سال هاي اخير در همدان از رونق افتاده است.

به گزارش تابناک همدان، فرش دست بافت علاوه بر برخورداري از ارزش توليد و صادرات، هنری ماندگار است ؛اما در اين ميان برخي مشکلات باعث شده که بافندگان این فرش انگيزه گذشته براي اين کار را نداشته باشند و فقط به عنوان يک هنر و دل مشغولي در منزل به آن نگاه کنند.

آن چه که دست اندرکاران فرش دست بافت در همدان به آن اذعان دارند اين است که درآمد بافندگان در اين استان کم است.

آن ها معتقدند که توليد فرش دست بافت و بازار آن در همدان رونق پيشين خود را ندارد و روز به روز هم کمتر مي شود و پيشتر که صنعت فرش دست بافت در اين استان رونق داشت و تولیدات آن به خارج از کشور صادر مي شد، فرش بافان انگيزه بيشتري نسبت به کار خود داشتند.

۹۸ درصد از بافندگان فرش استان که بيشتر زنان هستند به توليد انواع فرش ذرع، ذرع نيم، پشتي، تابلوفرش با طرح لچک ترنج، شاه عباسي، مهربان، ازندريان و جوزان اشتغال دارند.

به دليل ارزاني قيمت ديگر کف پوش ها، نبود درآمد کافی توليد فرش براي بافنده ها، بازارپسند نبودن فرش هاي بافته شده وتوجه نکردن به نياز بازار و نياز مشتريان، بافندگان همدان بيشتر به بافت اين نوع فرش ها مي پردازند.

يکي ديگر از عمده مشکلات اين قشر ورود فرش هاي پاکستاني، چيني، نپالي و هندي به بازار فرش داخلي است که چون هزينه توليد اين فرش ها ارزان تر از فرش ايراني تمام مي شود، بيشتر ميل خرید به اين فرش ها وجود دارد تا فرش توليد داخل.

بررسی وضع تولید و صادرات فرش دستبافت نشان می دهد اگر از این صنعت حمایت های لازم و مناسب انجام نشود، در آینده نزدیک با توجه به فعالیت کشورهای رقیب شاهد افول این صنعت و از دست دادن بازارهای خارجی خواهیم بود.

همدان اين گنجينه دار صنعت فرش دست بافت کشور براي اين که جايگاه اصلي خود را بازيابد نيازمند حمايت جدي دولت و دست اندرکاران اين صنعت و هنرماندگار است .

از کارهایی که در این زمینه می تواند به صنعت فرش همدان کمک کند جذب سرمایه گذاری خصوصی است که تأثیر بسزایی در رونق این صنعت ارزشمند دارد.

صنعت فرش دستبافت مزیت های نسبی خوبی همچون سرمایه بری کم، فناوری ساده، تجربه عمیق و کافی، اشتغال زایی و ارزآوری خوبی دارد که می تواند با برنامه ریزی و حمایت آن را دوباره رونق داد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار