تا چند سال پیش 6 سینمای فعال در قم وجود داشت که بنا به دلایل گوناگون چراغشان خاموش شد. سینماهایی چون شقایق (شهر آفتاب فعلی)، استقلال، نور و مفید که این روزها گرد تعطیلی بر سر و رویشان نشسته است.
کد خبر: ۲۸۱۱۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵ 20 August 2016
به گزارش تابناک قم، سالن سینما نداریم؛ هر قدر هم که کارگردان جوان تربیت کنیم، سرمایه بگذاریم و فیلم‌های خوب و درجه یک بسازیم، باز هم مهم‌ترین جای کار می‌لنگد. بر اساس آمار امکان تماشای این همه فیلم تولید شده در طول سال برای بیشتر از نصف کشور اصلا مهیا نیست. آن نصف دیگر که سالن سینما در اختیار دارند بیشتر با سینماهایی مواجهند که نه کیفیتی برای نمایش فیلم دارند و نه صندلی‌هایشان برای نشستن و تماشای فیلم مناسب است. این موضوع بزرگ‌ترین ضرر را به صنعت فیلمسازی وارد کرده و تهیه‌کنندگان بیشتر از دیگران از این وضع متضرر می‌شوند.

«قم تنها استانی است که همه مردمش به سینما دسترسی دارند. دلیل آن هم این است که استان قم فقط یک شهرستان دارد» این 2 جمله بخشی از گزارش یکی از نشریات کشور درباره وضع سینماهای استان‌های مختلف کشور بود که درباره قم این چنین نوشته بود. 

بر اساس این گزارش، در قم به ازای هر 680 نفر یک صندلی سینما وجود دارد در حالی که بر اساس استانداردهایی که سال‌هاست کسی به آن توجه ندارد، باید به ازای هر 100 نفر یک صندلی باشد. به عبارت دیگر باید در قم با جمعیت بیش از یک میلیون نفر، 10هزار صندلی باشد در حالی که با احتساب صندلی‌های 2 سینمای فعال قم، تنها 800 صندلی فعال است. البته در مقایسه با سایر استان‌ها وضع قم را باید بهتر دانست چرا که در استانی مانند کرمان به ازای هر هزار و 80 نفر یک صندلی و حتی دراستان‌های شمالی به ازای هر هزار و 420 نفر یک صندلی وجود دارد.

یک استان و 2 سینما

تا چند سال پیش 6 سینمای فعال در قم وجود داشت که بنا به دلایل گوناگون چراغشان خاموش شد. سینماهایی چون شقایق (شهر آفتاب فعلی)، استقلال، نور و مفید که این روزها گرد تعطیلی بر سر و رویشان نشسته است. در سال‌های اخیر بار تمام اکران فیلم‌ها بر دوش 2 سینمای تربیت و ونوس بوده است که ازدحام تماشاگرانی که هر شب در این سالن‌ها دیده می‌شود، نشان از کمبود سینما در قم دارد. 

«وحید فرجی» معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در گفت و گو با همشهری اظهار کرد: تا اواخر سال جاری 2 سالن سینمای اریکه ملل در خیابان سالاریه با ظرفیت 300 صندلی، 3 سالن سینما در بازار شهر با ظرفیت 700 صندلی و 3 سالن در شهرک قدس، خیابان شاه ابراهیم و شهرک پردیسان با ظرفیت حدود 750 صندلی به فضای سینمایی استان افزوده می‌شود.  وی در خصوص سینمای شهر آفتاب، استقلال و نور نیز قول پیگیری برای راه اندازی دوباره آنها را داد.

در صورت راه اندازی و ساخت این 13 سالن که فرجی وعده بهره‌برداری از آنها را داد در نهایت 4 هزار صندلی به صندلی‌های قم افزوده می‌شود که باز هم تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله خواهد داشت.

از سوی دیگر موقعیت و پراکندگی سینماهای قم نیاز به رسیدگی دارد. برای مثال در مناطقی چون خیابان امام خمینی(ره)، شهید طالقانی و 15 خرداد هیچ سالن و فرهنگسرایی وجود ندارد که بتوان احتمال راه اندازی سینمایی را در آنها داد. بنابراین ساکنان این مناطق برای تماشای فیلم مجبورند مسافت زیادی را طی کنند. چنان که موقعیت دور از مرکز شهرِ سینمای ونوس باعث شده است تنها کسانی به تماشای فیلم بروند که وسیله نقلیه شخصی دارند و کسانی که چنین امکانی ندارند، با مشکل روبه‌رو هستند.

«شهر آفتاب» پردیس سینمایی می‌شود

سینمای شهر آفتاب چند سال  پیش تعطیل شد. با «سید محمد برقعی» مدیر این مجموعه در خصوص آخرین وضعیت شهر آفتاب هم‌صحبت كه شدیم او از راه‌اندازی دوباره این سینما خبر داد و افزود: این سینما را 2 سال و نیم پیش برای بازسازی و ساخت پردیس سینمایی تعطیل کردیم و قرار است با حمایت مسئولان استانی دوباره آن را راه اندازی کنیم.

مدیر سینمای شهر آفتاب در خصوص زمان راه اندازی این پردیس سینمایی افزود: زمان بهره‌برداری نهایی به میزان همکاری و حمایت مسئولان بستگی دارد. ما همه نقشه‌ها و کارهای مقدماتی را که برای ساخت پردیس سینمایی لازم است  آماده کرده و  انجام داده‌ایم و در انتظار برگزاری جلسه کارگروه هستیم.

وی در رابطه با اعضای این کارگروه تصریح کرد: مسئولان استانداری، شهرداری، کمیسیونی از نمایندگان مجلس، نمایندگان وزارت ارشاد و مسئولان سینمای شهر اعضای این کارگروه هستند تا برای راه اندازی دوباره پردیس سینمایی شهرآفتاب و سینمای استقلال تصمیم گیری نهایی را انجام دهند.

برقعی گفت: اگر مسئولان حمایت خود را عملی کنند، می‌توانیم تا 3 ماه دیگر شاهد افتتاح این پردیس سینمایی باشیم که با 2 سالن 100 نفره و یک سالن 500 نفره می‌تواند به شهروندان قمی خدمت رسانی کند.

مدیر سینمای شهر آفتاب هزینه ساخت این پردیس سینمایی را حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان برآورد کرد و افزود: بخشی از این هزینه را سینمای شهر پرداخت می‌کند و بخش دیگر آن نیز از طریق وام حمایتی دولت تامین می‌شود.

برقعی درباره میزان استقبال مردم قم از سینما اظهار کرد: تجربه چند ساله ما در عرصه اکران فیلم‌های سینمایی در قم ثابت کرده که اگر کیفیت فیلم‌ها خوب باشد و وضع سالن‌های سینما از نظر امکانات مطلوب باشد، مردم نیز به تماشای فیلم‌های سینمایی می‌روند. علاوه بر این‌که وضع فروش بلیت در این اواخر با چند سال گذشته قابل مقایسه نیست، چرا که در آن زمان در شرایط بحرانی سینما قرار داشتیم و مردم در تمام شهرهای کشور با سینما ارتباط خوبی نداشتند. همین امر باعث شد سینمای شهرآفتاب را که بعد از سال‌ها راه اندازی کرده بودیم، دوباره تعطیل کنیم. اما امیدواریم در آینده نیز این میزان توجه و اقبال مردم قم به سینما ادامه داشته باشد.

سالنی برای گروه هنر و تجربه

یکی از اقدام‌های خوبی که در چند ماه گذشته در قم صورت گرفته، افتتاح سالن سینمای آیه در مدرسه اسلامی هنر  است  که برای اکران فیلم‌های گروه هنر و تجربه در نظر گرفته شده است. در این سال‌ها یکی از کمبودهایی که هنرمندان و مخاطبان خاص سینما در قم با آن روبه‌رو بودند، برخوردارنبودن از سینمای ویژه اکران فیلم‌های گروه هنر و تجربه بود که با ساخت این سالن رفع شد چراکه اکران این فیلم‌ها به سالنی با امکانات ویژه و خاص نیاز دارد و سالن آیه از این امکانات برخوردار است. این سالن تاکنون فیلم‌هایی چون «آتلان» و «احتمال باران اسیدی» که فرصت اکران در سینماهای اصلی را پیدا نکرده بودند روی پرده نمایش برد. البته مسئولان این سالن باید با برنامه ریزی دقیق‌تر و منظم‌تر به مخاطبان این آثار سینمایی خدمت رسانی کنند.

لزوم مشارکت بخش خصوصی

با توجه به کمبودها و محدودیت‎هایی که در این سال‌ها گریبانگیر بودجه‌های دولتی شده، شاید بهترین راه برای ارتقای وضع سینماها بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی است.

«وحید فرجی» معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در خصوص همکاری بخش خصوصی در توسعه فضای سینمایی قم تصریح کرد: به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه سینماهای استان، تسهیلات بانکی ارائه می‌شود و در این رابطه اداره کل ارشاد امکانات و تجهیزات لازم را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

وی گفت: یکی از برنامه‌های ما فراهم کردن شرایط لازم برای راه اندازی سینما در مجتمع‌های تجاری قم است که این امر هم برای فضای سینمایی استان و هم برای سرمایه‌داران سودمند است چراکه تعداد بینندگان سینما در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته است.

منبع: همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار