طبق بررسی‌های انجام‌شده ارزش سرمایه دامی در استان یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است و سالانه حدود۱۷۰ هزار تن انواع محصولات دامی به ارزش بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان در استان تولید می‌شود
کد خبر: ۳۰۹۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷ 09 October 2016

به گزارش تابناک ایلام ؛ استان ایلام در غربی‌ترین نقطه ایران یکی از مناطق کوهستانی کشورمان به شمار می‌رود که وجود کوه‌های متعدد با ۶۴۰ هزار جنگل باعث شده این استان درزمینهٔ کشاورزی و دامداری ظرفیت‌های بسیار بزرگی داشته باشد.

 

کشاورزی و دامداری از گذشته تاکنون در بین خانوارهای ایلام رواج داشته و نزدیک به ۶۰ درصد مردم استان از طریق این دو بخش امرارمعاش می‌کنند، آب و هوایی ییلاقی و قشلاقی در استان باعث شده دامداری در استان رواج بیشتری داشته باشد.

هم‌اکنون استان ایلام دارای سه میلیون رأس واحد دامی است که بیش از دو ونیم برابر ظرفیت مصرف مردم استان گوشت قرمز و سفید تولید می‌کنند، این ظرفیت بزرگ باعث شده بخش مهمی از اشتغال استان در این زمینه شکل بگیرد.

درحالی‌که استان ۵۵۰ هزارنفری با مشکل بیکاری مواجه است متأسفانه از ظرفیت این بخش برای ایجاد اشتغال و رونق تولید در استان کمتر استفاده می‌شود.

ارزش تولیدات دامی استان ایلام سالانه ۸۰۰ میلیارد تومان

وهاب پیرانی مدیرکل دامپزشکی استان ایلام  اظهار داشت: استان ایلام یکی از مهم‌ترین مناطق کشور به لحاظ دامداری و پرورش آبزیان است به‌طوری‌که ۲۵ هزار خانوار استان در این بخش امرارمعاش می‌کنند.

وی افزود: وجود ظرفیت‌های دامداری در استان ایلام باعث شده کیفیت محصولات تولیدشده اعم از گوشت قرمز و دیگر فرآورده‌های خام دامی در استان بسیار بالا باشد.

 مرز مهران بهترین فرصت برای صادرات محصولات دامی استان است ولی هم‌اکنون از این ظرفیت زیاد استفاده نمی‌شود و دیگر استان‌های کشور به‌خوبی از مرز مهران فرآورده‌های خام دامی به عراق صادر می‌کنندمدیرکل دامپزشکی استان ایلام بیان داشت: مرز مهران بهترین فرصت برای صادرات محصولات دامی استان است ولی هم‌اکنون از این ظرفیت زیاد استفاده نمی‌شود و دیگر استان‌های کشور به‌خوبی از مرز مهران فرآورده‌های خام دامی به عراق صادر می‌کنند.

پیرانی با اشاره به سهم اندک استان ایلام در صادرات فرآورده‌های دامی از مرز مهران به عراق، گفت: در سال گذشته ۴۸ هزار تن انواع فرآورده‌های خام دامی از مرز مهران به کشور عراق صادرشده که سهم بسیار ناچیزی متعلق به استان ایلام بوده است.

وی تصریح کرد: دامپزشکی استان ایلام از آمادگی کامل برای همکاری با دیگر دستگاه‌های اجرایی برای رونق صادرات فرآورده‌های دامی در استان برخوردار است.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام بیان داشت: علاوه بر بحث صادرات محصولات، با استفاده از صنایع تبدیلی از ظرفیت استان در بخش دامداری و دام‌پروری استفاده بیشتری کرد.

۲۴ هزار تن گوشت قرمز و ۵۰ هزار تن گوشت سفید در ایلام تولید می‌شود

محمدتراپ میری رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام نیز اظهار داشت: استان ایلام در بحث تولید محصولات دامی یکی از استان‌های مستعد کشور است و این مهم به دلیل شرایط آب و هوایی و وجود مراتع است.

استان ایلام با داشتن بیش از دو درصد جمعیت دامی کشور و تولید حدود ۷۰ هزار تن گوشت قرمز و سفید یکی از استان‌های پیشرو درزمینهٔ تولیدات دامی استوی بیان داشت: هم‌اکنون استان ایلام درزمینهٔ تولید فرآورده‌های دامی ازجمله گوشت مرغ و قرمز یکی از استان‌های مهم کشور محسوب می‌شود به‌طوری‌که سالانه ۵۰ هزار تن گوشت مرغ و ۲۵ هزار تن گوشت قرمز طی سال در این استان تولید می‌شود.

وی ادامه داد: استان ایلام با داشتن بیش از دو درصد جمعیت دامی کشور و تولید حدود ۷۰ هزار تن گوشت قرمز و سفید یکی از استان‌های پیشرو درزمینهٔ تولیدات دامی است  که سلامت دام در این استان بسیار ضروری است.

رئیس جهاد کشاورزی ایلام بیان داشت: یکی از مهم‌ترین مشکلات در حوزه دام و طیور تکمیل زنجیره تولید در استان است که باید واحدهای کشتارگاهی در مناطق مختلف بیشتر شود.

سهم اندک استان ایلام از صادرات مرز مهران

شعبان فروتن رئیس اتاق بازرگانی استان ایلام هم  اظهار داشت: درحالی‌که مرز مهران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های اقتصادی استان به شمار می‌رود، استان سهم بسیار اندکی از صادرات در این مرز دارد.

وی عنوان کرد: باوجوداینکه استان ایلام دارای ظرفیت‌های زیادی در بخش کشاورزی، دامداری، تولیدات محصولات دامی است ولی متأسفانه سهم اندکی در بخش صادرات از مرز مهران دارد.

لزوم توجه به بسته‌بندی و نیازهای کشور عراق در بحث صادرات

علیرضا رمضانی از کارشناسان مسائل اقتصادی استان ایلام نیز دراین‌ارتباط گفت: در بحث صادرات باید واحدهای تولیدی استان به بسته‌بندی، بازاریابی و نیازهای کشور عراق توجه داشته باشند.

وی بیان داشت: متأسفانه در ایجاد صنایع تبدیلی در بخش دامداری استان به بحث صادرات و نوع بسته‌بندی محصولات توجه نشده است، در حالی همین گوشت قرمز تولیدشده در ایلام در استان‌های دیگر با بسته‌بندی مناسب صادر می‌شود.

رمضانی عنوان کرد: بحث صادرات نیازمند برنامه‌ریزی مناسب و برند سازی است که این مهم در واحدهای تولیدی استان کمتر توجه شده و البته نیازمند سرمایه‌گذاری است.

به نظر می‌رسد با توجه به ظرفیت‌های تولید محصولات دامی در استان ایلام و راه‌اندازی واحدهای تبدیلی راه صادرات فرآورده‌های دامی استان که از کیفیت بالایی هم برخوردار هستند، هموارتر شود./م

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار