تعدادی از فعالان حوزه گردشگری با اشاره به ظرفیت بالای قم در جذب مسافر و گردشگر، تأکید کردند: گردشگری مذهبی می‌تواند قم را به عنوان اسوه جهان اسلام معرفی کند.
کد خبر: ۳۴۱۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴ 10 December 2016
به گزارش تابناک قم،  شهر مقدس قم به علت وجود بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) به عنوان دومین حرم اهل بیت(ع) در کشور، مسجد مقدس جمکران و همچنین وجود ده‌ها امامزاده و مکان زیارتی همواره مورد توجه شیعیان داخل و خارج کشور بوده است.

از سوی دیگر به دلیل اینکه قم محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور است روزانه تعداد بسیاری مسافر از محورهای این استان تردد می کنند که چنانچه شرایط حضور و توقف مسافران در این شهر فراهم شود با توجه به وجود جاذبه‌های بسیار گردشگری و تاریخی در قم می‌تواند در اقتصاد استان تأثیر بسیار مهمی داشته باشد.

شاید حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طی روزهای گذشته به استان قم، گره‌ای از مشکلات ریز و درشت این بخش را باز نکرده باشد، اما بهانه‌ای شد تا تعدادی از فعالان و پیشکسوتان حوزه گردشگری و صنایع دستی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، قفل صندوقچه درد دل‌های خود را باز کنند؛ واگویه‌هایی که به رغم اینکه بوی انتقاد و درخواست می‌دهد اما در پس زمینه آن می‌توان به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حوزه گردشگری استان هم پی‌برد.

ضرورت توسعه طبیعت گردی قم

مدیر یکی از آژانس‌های مسافرتی قم با اشاره به اینکه موقعیت‌های طبیعت و آثار تاریخی استان قم معرفی نشده است، گفت: برای احیا و معرفی ارزش‌های تاریخی و طبیعی استان نخستین دفتر طبیعت گردی در قم راه اندازی شده است.

فتانه اکبری با تأکید بر اینکه تالاب‌ها و محیط کویری قم پتانسیل‌های بی شماری دارد، اظهار کرد: توجه به طبیعت‌های بکر استان سبب توسعه اقتصاد غیر نفتی می‌شود.

وی با بیان اینکه طبیعت محوری سبب حفظ اکو سیستم طبیعی استان می‌شود، گفت: نباید تمام استعداد گردشگری قم را در هسته مرکزی شهر و در اطراف حرم مطهر خلاصه کرد.

یکی دیگر از مدیران تورگردی با اعلام اینکه قم می‌تواند محور گردشگری مذهبی جهان اسلام باشد، گفت: استان قم به دلیل موقعیت مذهبی و جایگاه علمی و فقهی می‌تواند میعادگاه بسیاری از فرهیختگان و علمای جهان اسلام با هر آیین و مذهبی باشد.

زهرا قنبری با بیان اینکه عقد تفاهم نامه و خواهر خواندگی با شهر «لین شای» چین در سال جاری ثمرات مثبتی داشته است، افزود: ایجاد ارتباطات فرهنگی- تجاری می‌تواند به توسعه گردشگری مذهبی کمک کند.

وی از سفر نخستین تور گردشی مسلمانان شهر لین شای چین خبرداد و گفت: گردشگری یکی از ابزارهای بی بدیل معرفی انقلاب اسلامی و ارزش‌های مذهبی و حوزه‌های علمیه استان قم است.

وقتی همه متولی اسکان زائر می‌شوند

مدیر انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان قم مسئله آموزش و پژوهش در حوزه گردشگری بسیار مهم توصیف کرد و گفت: با راه اندازی یک موسسه آموزشی و تحقیقاتی از سال ۹۱ تا کنون بیش از ۴۰۰ نفر را در حوزه گردشگری و صنایع دستی آموزش داده‌ایم.

معصومه عسگری نقش بانوان در توسعه گردشگری را مهم تلقی کرد و افزود: برای توسعه تور گردشگری در قم انجمن صنفی راهنمایان تور تشکیل شده است.

یکی دیگر از مدیران حوزه گردشگری استان قم نیز ورود گروه‌ها و افراد غیرحرفه‌ای به ساماندهی مسافران را از معضلات بزرگ جامعه هتل داران استان ارزیابی کرد و گفت: چرا باید آموزش و پرورش استان قم بدون هیچ ضابطه و تجربه ای مسئولیت اسکان زائران را عهده دار باشد.

رئیس جامعه هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های قم با ابراز تأسف از رکود کم سابقه هتل‌های استان در سال‌های اخیر گفت: نهادهای غیر مسئول با اسکان و ایجاد امکانات لازم عرصه را بر هتلداران و مسافرخانه‌های استان تنگ کرده‌اند.

محمد تقی مستقیمی با راه اندازی ستاد اسکان زائر امری با نیت خیر و با نتیجه نامطلوب است، گفت: این ستاد با این اعتقاد که نباید بابت اسکان زائر هزینه‌ای دریافت کرد عملاً کسب و کار ما را زیر سئوال برده‌اند.

وی خواستار تعیین تکلیف و افزایش تعرفه جامعه هتل داران شد و افزود: متاسفانه در ایام اربعین استقبال مسافران از جامعه هتلینگ قم زیر ۳۰ درصد بود.

فاصله معنادار گردشگری با اقتصاد مقاومتی

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان قم نیز به نقش مهم و حیاتی گردشگری در توسعه اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: براساس توصیه‌های مقام معظم رهبری گردشگری جز پایه و اساس اقتصاد مقاومتی است.

رضا حسینی با انتقاد از این مطلب که‌ شأن و حقوق گردشگری در کشور ضعیف است، اظهار کرد: متأسفانه دولت‌ها گردشگری را یک حیات خلوت سیاسی می‌دانند.

وی از نبود هماهنگی و همراهی سازمان‌های مسئول در حوزه خدمات مسافرتی گلایه کرد و گفت: دفاتر خدمات مسافرتی برای دریافت مجوز باید رضایت سه سازمان مختلف گردشگری، هواپیمایی و حج و زیارت را با هزار زحمت جلب کنند.

رئیس انجمن صنفی دفاترخدمات مسافرتی قم از ایجاد محدودیت سازمان حج و زیارت در بحث صدور ویزا انتقاد کرد و گفت: چرا باید سازمان حج صدور ویزای عراق در ایام اربعین را انحصاری کرده و این فرصت را از آژانس‌های مسافرتی بگیرد.

حسینی بر لزوم ایجاد یک پنجره واحد در نظام اداری حوزه گردشگری تأکید کرد و گفت: وجود ناهماهنگی میان مدیران ارشد حوزه گردشگری با مدیران استانی و میانی و به کار نگرفتن تجربیات و توان بخش خصوصی در تدوین آیین نامه‌ها از مشکلات اساسی این حوزه است.

وی عدم اختصاص بودجه به حضور در نمایشگاه‌های فراملی را معضلی مهم تلقی کرد و افزود: اگر می‌خواهیم در جذب گردشگر خارجی موفق باشیم باید تبلیغات بین المللی در ورود توریست به کشورداشته باشیم.

رئیس انجمن مهمانپذیران قم نیز در گفتگو با مهر از مشکلات بافت قدیمی مهمانپذیران استان گلایه کرد و گفت: متأسفانه به دلیل فرسودگی ساختمان همیشه با اداره استاندارد برای تمدید مجوز درگیر هستیم.

ابوالفضل جزینی با تأکید بر اینکه باید پروانه کسب مهمانپذیران از معضل تمدید موقت و محدود ۶ ماهه یا یک ساله رهایی یابد، افزود: با توجه به اینکه اکثر مهمانپذیران اطراف حرم بافت قدیمی دارد از تعمیرات و بازسازی آن جلوگیری به عمل می‌آید.

وی فعالیت خانه مسافرهای غیرمجاز را یکی از معضلات مهمانپذیران ارزیابی کرد و افزود: متأسفانه بروکراسی‌ها و قوانین حوزه گردشگری ما را از کسب و کار و تداوم فعالیت بازداشته است.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در قم تبیین شود

یکی از سرمایه گذاران حوزه گردشگری نیز با بیان اینکه باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان تبیین شود اظهار کرد: باید فرایند جذب و ماندگاری سرمایه گذار در قم تسهیل شود.

رضا بشارتی با اذعان به این نکته سرمایه گذاران قمی علاقمند به سرمایه گذاری در شهرهای دیگر هستند، گفت: چرا باید روند صدور مجوز در استان آنچنان سخت باشد که منجر به فرار سرمایه گذاران شود.

وی با طرح این پیشنهاد که سپری شدن امور اداری احداث و ساخت هتل‌ها پس از صدور مجوز انجام شود، گفت: طولانی شدن روند صدور مجوز در حوزه گردشگری یک تهدید جدی در جذب و ماندگاری سرمایه گذاران شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم در پاسخ به انتقادات و درخواست‌های طرح شده به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه زیرساخت‌های لازم برای گسترش فعال حوزه گردشگری وجود ندارد.

عیسی رضایی ورود ۵۰ درصد از مسافران خارجی کشور به قم خبر داد و گفت: بیش از ۲.۵ میلیون مسافر و زائر از کشورهای مختلف از جمله عراق، ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس به قصد زیارت به قم می‌آیند.

نبود زیرساخت‌های لازم در گردشگری

وی با اعلام اینکه عبور و مرور مهمانان و زائران خارجی به قم رشد کرده است، گفت: خوشبختانه با رویکرد خوب تولیت آستانه مقدسه حرم حضرت معصومه(س) و بعد از برجام، پای گردشگران خارجی‌ به قم بیشتر باز شده است.

متولی حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان قم با بیان اینکه بخش خصوصی درجذب و مدیریت تورهای خارجی فعال شده است، اظهار کرد: خوشبختانه بیش از ۱۰ هزار هندی با ورود و زیارت در قم به عتبات عالیات مشرف شده‌اند.

وی وجود ۱۰ هزار تخت مسافرتی در قم برای توسعه گردشگری استان را ناکافی و ضعیف تلقی کرد و گفت: یکی از نیازهای اصلی استان ساخت و توسعه هتل‌های پیشرفته و استاندارد است.

رضایی مسکوت ماندن طرح‌های عمرانی- گردشگری در استان را از دلایل مهم رکود اقتصاد فعالان این حوزه ارزیابی کرد و افزود: بیش از ۵۰ طرح و ساختمان گردشگری در قم به دلیل کمبود اعتبارات نیمه کاره مانده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با تأکید براینکه فعالان حوزه گردشگری باید نسبت به استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان توجه بیشتری داشته باشند، اظهار کرد: بخش خصوصی نباید به دولت تکیه کرده و باید راه خود را پیدا کند، چراکه با توجه به محدودیت‌های اقتصادی دولت نمی‌توانیم از فعالان حوزه گردشگری حمایت خاصی انجام دهیم.

با توجه به سخنان فعالان حوزه گردشگری و با توجه به ظرفیت‌های بالای قم در این عرصه و وجود مراکز علمی و پژوهشی متعدد، چنانچه زیرساخت‌های حضور مسافر در این شهر فراهم شود، گردشگری می‌تواند علاوه بر کسب درآمد قابل توجه برای استان سهم مهمی در ایجاد اشتغال و رفع بیکاری داشته باشد. به عبارت دیگر گردشگری مذهبی می‌تواند قم را به عنوان اسوه جهان اسلام معرفی کند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار