عضو شورای شهر تهران گفت: مردم توقع دارند شورا از منفی‌گری به اقدامات گذشته پرهیز نموده و صرفاً نقد و انتقاد از دریچه کارشناسی به مسائل شهری مطرح شود.
کد خبر: ۳۹۰۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵ 07 March 2017
عباس جدیدی در نطق پیش از دستور  سیصد و سی و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران گفت: هر چهار سال اعضای منتخب شورای شهر برای فعالیت چهار ساله در یک نهاد مردمی برآمده از قانون اساسی گرد هم می‌آیند تا برگی از کارنامه مدیریت شهری را رقم بزنند.
 
وی افزود: آنچه از شورای شهر انتظار می‌رود، کاربست تجربیات خوب و بد به دست آمده در دوره‌های قبلی شورا و کمک به پیشرفت همه جانبه و ارائه سطح برتر و بالاتر از خدمات به شهروندان است.
 
جدیدی گفت: لازمه موفقیت شورا در رسیدن به بالاترین اندازه رضایتمندی مردم، وجود یک مجموعه قوی کارشناسی با تجربه و متعهد در کنار شهردار منتخب است. مدیریت شهری موفق نیازمند همکاری،‌هماهنگی و همدلی شورا و شهرداری خواهد بود. یکی از شروط اصلی خدمتگزاری صادقانه به مردم پرهیز از تمایلات جناحی و حزبی است. غربالگری نیازها و دغدغه‌های جاری شهروندان از مقدمات یک تحول بزرگ شهری است. یکی از بزرگترین انتظارات مردم از اعضای شورا انتخاب شهرداری کارآمد و دلسوز است منتخبین مردم برای ابقا یا انتخاب یک شهردار در معرض امتحان الهی قرار دارند و مردم چگونگی و شفافیت انتخاب شهردار را رصد و تعقیب می‌کنند.
 
عضو شورای شهر تهران گفت: اعضای شورا برای انتخاب بهترین گزینه ممکن و شایسته باید با مطالعه و بررسی گزینه‌های برتر بر اساس یک چارچوب و اصول تعریف شده اقدام و به دور از نگاه‌های حزب، سیاسی و محلی براساس توانمندی‌های ذاتی افراد و برنامه وی دست به انتخاب شهردار بزنند. متأسفانه قوانین موجود و عدم انطباق وظایف و مسئولیت‌های شوراها با اختیارات قانونی آنها زمینه‌ساز مشکلات متعددی شده است.
 
وی تصریح کرد: به عنوان مثال شورای شهر فقط حق انتخاب شهردار را برعهده دارد و در فرایند داخلی و نحوه تقسیم کار مدیران شهرداری دخالتی ندارد و این امر برای برای شهرداری تهران با حدود 57 هزار نیرو و بودجه سالانه 18 هزار میلیارد تومانی با سایر شهرها تفاوتی ندارد. بنابراین نظارت برعملکرد شهرداری و مدیران آن تنها در قالب تذکر و سؤال از شهردار تهران صورت می‌گیرد که در نهایت با سازوکار قانونی خاص می‌تواند به استیضاح شهردار منجر شود در حالی که باید شورای شهر ابزارهای کارآمد و مؤثر برای اعمال مصوبات خود در دست داشته باشد و برای برخورد با هر نوع تخلف و یا ناکارآمدی مدیران شهری مسیر مناسب و حقوقی لازم وجود داشته باشد در این صورت هزاران ساعت کار کارشناسی و اقدامات متعدد کمیسیون‌ها و اعضای شورا برای اداره بهتر شهر و نظارت مؤثر و کارآمد به ثمر می‌نشیند.
 
جدیدی عنوان کرد: نمونه مهم بعدی وجود دستگاه‌های متعددی دولتی و تداخل اختیارات و وظایف آنها است که در عمل نه تنها مدیریت واحد شهری را غیر ممکن ساخته بلکه مدیریت هماهنگ را نیز با مشکل مواجه ساخته است. در حالی که شهروندان شورای شهر را مسئول می‌دانند و بسیاری از امور را از شورای شهر انتظار دارند که لازم است دولت و مجلس به فوریت فکری برای آن کنند.
 
وی انتظار رأی‌دهندگان از اعضای شورا را اینگونه توضیح داد:
 
1- شورای جدید باید به صورت روشن طی یک گزارش جامع اقدامات انجام شده و نواقص احتمالی را به شهروندان اعلام نماید.
 
2- مردم انتظار دارند مهم‌ترین تصمیمات شورای شهر بر مدار نظام فنی و اجرایی و اسناد بالادستی باشد و از پراکنده کاری و تصمیمات مقطعی و خلق‌الساعه در حوزه‌های مختلف پرهیز شود و عدول از برنامه پنج ساله و یک ساله ممنوع باشد.
 
3- مردم از شورای شهر خویش انتظار دارند شهردار آینده صرفاً براساس توانمندی‌های حرفه‌ای، ذاتی و مدیریتی انتخاب شود و انتخاب شهردار براساس سهم‌خواهی سیاسی و محلی را برنمی‌تابند.  
 
4- مردم توقع دارند: شورا از منفی‌گری به اقدامات گذشته پرهیز نموده و صرفاً نقد و انتقاد از دریچه کارشناسی به مسائل شهری مطرح گردد.
 
5- مردم از شورای پنجم، شهری توسعه یافته‌تر از سال‌های قبل طلب می‌کنند. رأی‌دهندگان خواهان شهری با فضاهای سبز و بوستان‌های زیبا، گردشگاه‌ها و مکان‌های ورزشی درخور و شایسته، حمل‌ونقل عمومی از جمله‌ مترو و اتوبوسرانی منظم و قابل دسترس می‌باشند.
 
6- منابع درآمدی قابل اتکا شهرداری، و حرکت به سمت اقتصاد پایدار مدیریت شهری به منظور جبران کمبود اعتبار کدام‌اند؟
 
عضو شورای شهر تهران گفت: نمایه‌ای از شورای شهر کارآمد  داشتن برنامه اجرایی معقول، کارآمد و قابل اجرا و ارزشیابی و پایش مستمر اقدامات انجام شده و همکاری و هماهنگی با سایر مسئولین و دستگاه‌های دولتی، بررسی مشکلات و آسیب‌های شهر و ریشه‌یابی آنها و برنامه‌ریزی جهت رفع عقب ماندگی‌‌های شهر و تلاش جهت ارتقاء جایگاه فرهنگی و سیاسی شهر است.
 
وی افزود: همچنین تعامل مستمر با اساتید، روشنفکران و جوانان اهل فکر و نخبگان، توجه خلاقانه به زیبا سازی‌شهر، استفاده بهینه از امکانات و تجهیزات موجود، توجه جدی به بهداشت روانی در شهر با زیباسازی مناسب و...، ایجاد و توسعه مراکز فرهنگی و ورزشی و استفاده بهینه از فضاهای موجود، ارتباط مستمر و کارآمد با شوراهای شهر موفق دنیا و الگوگیری از آنها و تلاش در جهت ایجاد منابع پایدار درآمدی برای شهر از دیگر موارد آن است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار