تابناک تهران - باید به این موضوع توجه داشته باشیم که بخش قابل توجهی از فرماندهای سابق رژیم بعث عراق در میان نیروهای کلیدی و طراحان نظامی دولت اسلامی داعش قرار دارند و نقشه‌ها و راهبردهای عملیاتی و استراتژی‌های داعش را تدوین می‌کنند.
کد خبر: ۳۹۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱ 26 May 2015
نیروهای داعش در روزهای اخیر پیشروی‌های قابل توجهی در عراق و سوریه داشته‌اند. حضور در رمادی و استان انبار به خاطر موقعیت استراتژیک آن نگرانی هایی را ایجاد کرده است.  آن‌ها حتی با یک بمب گذاری در مسجد شیعیان، عربستان را نیز از حملات خود بی‌نسیب نگذاشته‌اند. 

این پیشروی‌ها در حالی ادامه دارد که کار‌شناسان مسایل منطقه آن را موقتی و تاکتیکی می‌دانند واعتقاد دارند که این موفقیت‌ها چندان ادامه نخواهد داشت و داعشی‌ها ناچار به عقب نشینی خواهند شد. 

اردشیر سنایی، کار‌شناس مسایل خاورمیانه در گفت‌و‌گو با تابناک  تهران گفت: داعش اکنون در استان انبار که حدود یک سوم خاک عراق است و مجاور عربستان، سوریه و اردن قرار دارد مستقر شده و قصد دارد که آنجا را جایگزین موصل کند. 

وی افزود : باید به این موضوع توجه داشته باشیم که بخش قابل توجهی از فرماندهای سابق رژیم بعث عراق در میان نیروهای کلیدی و طراحان نظامی دولت اسلامی داعش قرار دارند و نقشه‌ها و راهبردهای عملیاتی و استراتژی‌های داعش را تدوین می‌کنند. تاکتیک این نیرو‌ها که داعش روی آن‌ها بسیار تکیه می‌کند این است که وقتی در جایی ما شکست می‌خورد بلافاصله نیروهای خود را به دور‌ترین نقطه می‌برند تا ارتش عراق را با کثرت عملیات و پراکندگی مواجه کنند. مانند اینکه بعد از تکریت به رمادی در غربی‌ترین نقطه رفته‌اند لذا این پیروزی‌ها تاکتیکی است و استراتژیک نیست. 

این کار‌شناس مسایل منطقه در مورد اینکه آیا این پیروزی‌های تاکتیکی به معنی زنده شدن و پویایی دوباره داعش است، گفت: این طور نیست اما باید پذیرفت که آن‌ها از نظر تنوع تاکتیکی افراد باهشوشی هستند و می‌توانند بلافاصله پس از یک شکست خود را جمع و جور کرده و در محل دیگری ارتش عراق را تحت فشار قرار دهند. 

سنایی در پاسخ به این پرسش که آیا موقعیت استراتژیک رمادی، موفقیت‌های اخیر را قابل تامل‌تر می‌کند یا خیر گفت: بله، رمادی از نظر استراتژیک بسیار مهم است زیرا به شاهراه‌های عراق متصل است و تسلط روی آن که در مرز سوریه قرار داد قابل توجه است. 

این استاد دانشگاه در مورد اینکه آیا نزدیکی به بغداد می‌تواند این وسوسه در نیروهای داعش ایجاد کند، گفت: داعش به هیچ عنوان در طراحی‌های خود عملیات در بغداد را در نظر نمی‌گیرد و تهدید خطوط مواصلاتی منتهی به بغداد، گسترش عملیات‌های انتهاری در آنجا و... نیز با هدف ایجاد سستی در خطوط دفاعی حریف است. 

وی با بیان اینکه داعشی‌ها این کار‌ها را تعمدی انجام می‌دهند، گفت: آن‌ها می‌توانند در رمادی مسلط شوند اما توان و نیروی تسلط بر بغداد را ندارند. هدف داعش در حقیقت حفظ تسلط بر رمادی است. آن‌ها علاقه‌مند هستند که خطوط مواصلاتی به موصل را حفظ کرده و از یک سو کانون دولت خودخوانده اسلامی و از سوی دیگر شریان حیاتی خود را که‌‌ همان جا به جایی نیرو‌ها است، مورد تهدید قرار ندهند. 

سنایی اضافه کرد: دلیل دیگری که اعتقاد دارم به فکر حمله به بغداد نیستند این است که جبهه‌های دیگر آن‌ها مانند تکریت، رمادی و... شعله ور است و این یعنی نیاز به نیرو، آتش و مهمات، خطوط مواصلاتی و... ادامه دارد و حفظ این جبهه‌ها مهم‌تر از پیشروی به سمت بغداد است. 

این کار‌شناس مسایل خاورمیانه در مورد اینکه نزدیکی رمادی به پایگاه‌های نظامی ارتش عراق چقدر اهمیت دارد نیز گفت: این‌ها نکات قابل توجهی است. الان یکی دو تا از پایگاه‌های نیمه استراتژیک عراق تحت محاصره است و حیدرالعبادی خواسته تا نیروهای کمکی بیشتری برای خروج از این محاصره اعزام شود. به عبارت دیگر باید گفت که اگرچه پراکندگی و وسعت عملیات داعش تهدید کننده نیست اما آزار دهنده است. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار