نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: خام فروشی مواد معدنی مانع از سود دهی و ایجاد ارزش افزوده در این مواد شده است.
کد خبر: ۴۲۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳ 01 June 2015

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: خام فروشی مواد معدنی مانع از سود دهی و ایجاد ارزش افزوده در این مواد شده است.

به گزارش ایرنا؛ ابراهیم کارخانه ای در همایش روز معدن گفت: ایجاد عوارض صادارتی برای این مواد می تواند مانع خوبی برای خام فروشی این مواد و فرآوری آنها در داخل شود.

وی ادامه داد: اغلب مواد معدنی تولید شده در استان همدان نیز به صورت خام به خارج استان و یا کشور صادر می شود.

وی با بیان اینکه حدود هفت هزار میلیارد ریال در رابطه با اکتشاف حوزه معدن در قانون بودجه اعتبار وجود دارد افزود: حدود پنج درصد معادن و ذخایر زیر زمینی کشور شناخته شده و هنوز 95 درصد معادن و ذخایر کشور ناشناخته است.

وی اضافه کرد: برای شناخت ذخایر و معادن کشور نیاز به بررسی های هوایی وجود دارد که انجام هر یک کیلومتر از این بررسی ها نیازمند سه میلیارد ریال اعتبار بوده که این پیشنهاد که یک راهکار اساسی برای شناخت این معدن بود در مجلس رد شد.

وی اضافه کرد: راه توسعه کشور بدون نفت از مسیر معدن می گذرد و اگر بخواهیم به سمت توسعه حرکت کنیم باید این مسیر هموار شود.

کارخانه ای ادامه داد: یکی از محور های توسعه در برنامه ششم توسعه باید مسئله معدن باشد، چرا که کنار گذاشتن نفت از اقتصاد کشور یک هدف است که با اقدامات انجام شده در سالجاری این وابستگی به 31.5 درصد رسیده است که این رقم نیز مطلوب نیست.

وی گفت: هنوز آنگونه که باید ارتباط خوبی بین دانشگاه با صنعت، معدن و کشاورزی ارتباط وجود ندارد.

وی تربیت فارغ التحصیلان بیکار را از بزرگترین معضلات جامعه دانست و ادامه داد: دانشگاه در کشور های مختلف در خدمت صنعت است اما بخش معدن در کشور نیز بی توجه به دانشگاه کار خود را انجام می دهد که در این زمینه باید کار و تحولی اساسی صورت گیرد.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد شرکت های مهندسی افزود: این شرکت ها پلی بین دانشگاه و صنعت و دانشگاه و معدن هستند.

* بخش صنعت و کشاورزی بدون کاهش سود بانکی پیشرفت نمی کند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سود بانکی در کشور بسیار زیاد است ادامه داد: یکی از مسایلی که بارها در مجلس تذکر داده شده و حتی وزیر دارایی را به مجلس کشانده سود بانکی است.

کارخانه ای گفت: در کشور های پیشرفته سود بانکی حدود یک تا دو درصد اما در ایران سود بانکی بیش از 20 تا 22 درصد است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هزینه جاری 10 بانک دولتی کشور که اسامی آنها در قانون بودجه آمده بود 530 هزار میلیارد ریال است و با این وضع باید سود بانکی 20 و 22 درصد و هزینه تولید پول آنها 20 درصد باشد.

وی با بیان اینکه برخی بانک ها چند هزار میلیارد تومان به خود وام داده اند بیان کرد: بانکداری نیازمند یک تحول بنیادین است چرا که بانک ها به قدری به خود زنجیر وصل کرده اند که سبک کردن آنها کار ساده ای نیست.

وی ادامه داد: برای توسعه صنعت باید بانک جدیدی تاسیس و تعداد کارکنان آن نیز مشخص باشد و هزینه های آن در حد نیم و یا یک درصد مصوب و وام های خود را با سود چهار تا پنج درصد به متقاضیان واحد های تولیدی ارایه کند.

283 معدن دارای پروانه در استان همدان وجود دارد که 180 واحد آن تعطیل و غیر فعال است.

استان همدان از نظر ذخیره مواد معدنی رتبه هشتم و از نظر استخراج این مواد رتبه دهم کشور را به خود اختصاص داده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار