رشد چشمگیر تعداد زنان کارتن خواب در پایتخت
تابناک تهران - مدیرعامل سازمان رفاه شهرداری تهران در همایش مددکاری اجتماعی، مسئولیت اجتماعی با بیان اینکه ۱۰ درصد این افراد دارای بیماریهای واگیردار هستند، تاکید کرده بود: گرمخانه ها و مددسراهای شهرداری هر شب میزبان ۵۰۰۰ کارتن خواب هستند؛ اما با بودجه دولتی نمی‌توان نیازمندان را حمایت کرد و این مهم نیازمند مشارکت اجتماعی است.
کد خبر: ۴۴۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶ 08 June 2015
یکی از معضلاتی که این روزها پایتخت با آن دست به گریبان است مشکل کارتن خوابها و افراد بی سرپناهی است که تعداد آنها رو به افزایش است. افرادی که به دلایل مختلف مانند اعتیاد، فقر، طرد یا فرار از خانه به دامن پارکها و خیابانهای شهر پناه آورده اند.

بر اساس آمار کارتن خوابها در تمام مناطق پایتخت حضور دارند اما تجمع آنها بیشتر در دروازه غار، فرحزاد و خاک سفید دیده می شود. این در حالی است که تعداد این افراد در پارکها و بوستانها نیز رو به فزونی است.

آمارها نشان می دهد که ۸۰ درصد از کارتن خواب ها معتاد هستند و در واقع علت بی خانمان شدن این افراد همان اعتیاد بوده است. فقر، اختلافات و مشکلات خانوادگی نیز از دیگر عوامل شایع در بی خانمان شدن این افراد است. 

در این میان تعداد زنان بی خانمان که بعضا باردار یا همراه فرزاندان کوچک هستند، رو به افزایش است. رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفته در سال ۹۱ که تهران ۱۲ هزار کارتن خواب داشت، تعداد زنان کارتن خواب ۳ هزار نفر بود که تعداد کارتن خواب ها در سال ۹۲ به ۱۵ هزار و در سال ۹۳ به ۲۰ هزار نفر افزایش یافت و به همین نسبت تعداد زنان کارتن خواب نیز در شهر تهران رشد داشته است.

آنچه زنگ خطر را برای کلانشهر تهران به صدا در آورده افزایش آمار زنان بی خانمان و البته پایین آمدن سن کارتن خوابی در بین زنان است.

زنان و دختران جوانی که جز پارکها، بوستانها، ساختمانهای نیمه کارها و پلهای عابر پیاده مامن دیگری ندارند و البته خطر و ناامنی در این شهر بی در و پیکر به شدت تهدیدشان می کند.زنانی که بیشترشان به خاطر اعتیاد جز دربه دری راهی برایشان نمانده است.

چندی پیش مدیرعامل سازمان رفاه شهرداری تهران نیز با هشدار نسبت به افزایش تعداد زنان کارتن خواب در تهران گفته بود که شهرداری هر شب پنج هزار کارتن خواب را جمع آوری می کند.

هوشیار در همایش مددکاری اجتماعی، مسئولیت اجتماعی با بیان اینکه ۱۰ درصد این افراد دارای بیماریهای واگیردار هستند، تاکید کرده بود: گرمخانه ها و مددسراهای شهرداری هر شب میزبان ۵۰۰۰ کارتن خواب هستند؛ اما با بودجه دولتی نمی‌توان نیازمندان را حمایت کرد و این مهم نیازمند مشارکت اجتماعی است.

مدیرعامل سازمان رفاه شهرداری تهران با تاکید بر زنانه شدن کارتن خوابی اظهارکرده بود: امروزه کارتن خوابی به سمت زنانه شدن می‌رود و آسیب‌ها در تهران اتفاقی زنانه است و این معضل حل نمی‌شود مگر بدست خود مردم.

چیزی که مشخص است در حال حاضر کارتن خوابی یکی از معضلات اجتماعی شهر تهران است که شهرداری و دیگر ارگانهای مرتبط به تنهایی از عهده حل این معضل برنمی آیند.

افزایش تعداد زنان بی خانمان و کودکان کوچک آنها یا کودکانی که قرار است به زودی بدون هیچ پشتوانه ای متولد شوند زنگ خطر را به صدا درآورده است.

ایجاد گرمخانه و مدد سرا خوب است و شاید در کوتاه مدت بخشی از مشکلات را حل کند اما مگر چقدر بودجه و امکانات برای این کار در اختیار است که کفاف بی خانمانهایی که هر روز تعدادشان افزوده می شود را بدهد.

به گفته مسئولان در حال حاضر حدود 20 هزار کارتن خواب در شهر تهران وجود دارند که بر فرض درست بودن آمار تنها توان اسکان پنج هزار نفر از آنان وجود دارد و بقیه بی سرپناه در این شهر بزرگ سرگردانند.

به هر حال مسئولان می توانند نگاه ویژه تری به زنان بی خانمان به دلیل شکننده بودن، خطراتی که تهدیدشان می کند و فرزندانی که باعث شده اند سن کارتن خوابی به شدت پایین بیاد داشته باشند.             

راه اندازی کمپهای ترک اعتیاد برای زنان و کمک گرفتن از کارآفرینان اجتماعی و خیرین می تواند راهکارهای موثری باشد.

به هر حال زنگ خطر حضور زنان و به خصوص زنان باردار در شرايط حاد در ميان کارتن خواب ها به صدا درآمده و تا این موضوع به بحران تبدیل شده لازم است همه دستگاههای ذی ربط به این معضل رسیدگی کنند تا تبعات آن دامن جامعه را نگیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار