کد خبر: ۵۰۶۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱ 11 October 2017
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، گفت: در آموزش و پرورش می توان، کمپینی را ساماندهی کرد تا آسیب های اجتماعی و راه های پیشگیری از آنها را به دانش آموزان آموزش دهند ولی متأسفانه نحوه آموزش در سیستم آموزش و پرورش مناسب نیست و سیستم عامل آن فلج است.

"سهیلا جلودار زاده" در گفتگو با خبرنگار تابناک تهران، در خصوص کشفیات مواد مخدر در کشور و نحوه رسیدگی و مبارزه با این بلای خانمان سوز، اظهار داشت: مواد مخدر و کشف قاچاق آن، در کشور ما وجود دارد. 

وی افزود: از بودجه عمومی کشور، برای مبارزه با ورود مواد مخدر هزینه می شود ولی متأسفانه همچنان شاهد ورود آن به کشور هستیم. 

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به قدرت پلیس در مبارزه با جرم، گفت: برای برگزاری راهپیمایی اربعین و یا دیگر مراسمات، پلیس چنان دقیق عمل می کند که شاهد بروز کوچکترین مشکل در برگزاری آنها نیستیم و این نشان از قدرت بالا و کنترل نیروهای نظامی و امنیتی دارد ولی از همین قدرت در بحث مبارزه با مواد مخدر و کنترل مرزها استفاده نمی کنیم و اگر این چنین می شد از ورود مواد مخدر به کشور جلوگیری به عمل می آمد. 

آمار معتادان کشور مربوط به 20 سال پیش است

نماینده مردم تهران، شهر ری و شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا آمار دقیقی از میزان معتادان کشور در اختیار نهادها قرار گرفته است؟ اظهار داشت: متأسفانه آمار دقیقی از معتادان کشور منتشر نمی شود و در حال حاضر نمی دانیم که چه تعداد معتاد در کشور داریم.

جلودار زاده افزود: یک آماری از تعداد معتادان در اختیار ما قرار دارد که مربوط به حدود 20 سال پیش است و در آن زمان، جمعیت کل کشور تقریبأ نصف جمعیت کنونی بوده و این آمار نمی تواند مرجع مناسبی برای ما و نهادهای مربوطه باشد.

وی تصریح کرد: طبق آمار 20 سال پیش، میزان 2 میلیون نفر معتاد در سراسر کشور داریم و اگر آمار دقیقی از معتادان کشور در اختیار ما و نهادهای مربوطه قرار بگیرد؛ بهتر می شود این موضوع را آسیب شناسی کرد و می توان تصمیمات بهتری را در خصوص کاهش تعداد معتادان و یا درمان آنها اتخاذ کرد.  

جلودار زاده در خصوص نهادهای مبارزه با مواد مخدر، گفت: بعضی از نهادها نقش جمع کننده مواد مخدر را دارند و ظاهرأ می خواهند که حیات خودشان را ادامه دهند و کارها را بصورت روزمرگی انجام می دهند.

وی بیان داشت: مواد مخدر سیستم زنده دارد و ایجاد کار و درآمد می کند و تضمین کننده بقاء و تأمین کننده افراد است.

مبارزه با مواد مخدر عزم جزم می خواهد 

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در خانه ملت، در ادامه گفت: برای از بین بردن مواد مخدر و مصرف آن در کشور، بایستی یک سیستم زنده، در اختیار داشته باشیم که نیت آنها مبارزه با مواد مخدر و ریشه کنی آن، باشد و دارای انگیزه و پر انرژی باشند ولی ما متأسفانه این گونه نهادی را در کشور نداریم. 

جلودار زاده بیان کرد: اگر شخصی در فضای مجازی یک حرفی را بزند؛ خواهیم دید که پلیس فتا فوری او را شناسایی کرده و با او بصورت جدی برخورد می کند و می توان گفت که پلیس فتا نقش پیشگیری را به خوبی انجام می دهد.

وی تصریح کرد: در خصوص مبارزه با مواد مخدر هم بایستی بصورت جدی وارد عمل شد و با قاچاقچیان و مجرمان برخورد جدی به عمل آید تا شاهد نقش پیشگیرانه نهادهای مربوطه در این زمینه، باشیم.

جلودار زاده تأکید کرد: نهادهای مربوطه، برای مبارزه با مواد مخدر نیاز است که بصورت جدی وارد عمل شوند و در این خصوص بایستی عزم خود را جزم کنند.  

مساجد می توانند به خوبی فرهنگ سازی کنند 

نماینده مردم تهران، شهر ری و شمیرانات، اسلامشهر، پردیس در مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این پرسش که آیا آمار دقیقی از میزان طلاق در اختیار نهادها قرار دارد، گفت: در خصوص آمار طلاق در کشور، آمار دقیقی در دسترس نیست و آمارهای ما در این زمینه، بصورت تقریبی است. 

جلودار زاده تصریح کرد: طبق آمار غیر رسمی از هر 10 مورد ازدواج، 3 مورد آنها به طلاق منجر می شود.

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص دلایل طلاق، گفت: دلیل اصلی طلاق، فقر و اعتیاد است و تا زمانی که در جامعه ما فقر و اعتیاد وجود دارد شاهد طلاق در بین زوج ها خواهیم بود. 

جلودار زاده افزود: در این خصوص بایستی کار فرهنگی انجام بگیرد و مساجد می توانند در خصوص فرهنگ سازی نقش موثر و سازنده ای داشته باشند.
وی افزود: نیاز است که خانواده ها در مساجد به خوبی مورد آموزش قرار بگیرند و به آنها اطلاعات علمی و مفید داده شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: اگر خانواده ها به خوبی مورد آموزش قرار بگیرند و در این خصوص فرهنگ سازی شود؛ دیگر یا شاهد معتاد در خانواده ها نخواهیم بود و یا این که آمار معتادان جامعه به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند. 

در پیشگیری اعتیاد بی برنامه هستیم 

جلودار زاده در ادامه گفت: آموزش و پرورش بودجه خوبی در اختیار دارد ولی متأسفانه سیستم عامل آنها فلج است.

وی تصریح کرد: در آموزش و پرورش می توان، کمپینی را ساماندهی کرد تا آسیب های اجتماعی و راه های پیشگیری از آنها را به دانش آموزان آموزش دهند ولی متأسفانه نحوه آموزش در سیستم آموزش و پرورش مناسب نیست. 

جلودار زاده در ادامه با اشاره به نحوه گرایش جوانان به دخانیات و مواد مخدر، گفت: نوجوانان و جوانان به دلیل سن و سالی که در آن قرار دارند؛ دوست دارند که ابراز وجود کنند و برای همین به دخانیات و سپس به مواد مخدر روی می آورند ولی این موضوع هم نمی تواند کلی باشد ولی کم تأثیر هم در گرایش جوانان به مواد دخانی و مخدر نیست. 

این عضو خانه ملت تصریح کرد: استفاده از قرص های روان گردان و مخدر در بین قشر جوان جامعه، به نوعی کلاس و مدل تبدیل شده و همین باعث گرایش روز افزون جوانان به مواد مخدر پیشرفته صنعتی می شود.

جلودار زاده بیان کرد: ما بایستی در خصوص پیشگیری و آموزش آسیب های اجتماعی، برنامه ریزی داشته باشیم که متأسفانه در این خصوص بدون برنامه هستیم.   

وی تأکید کرد: ما بایستی در دانشگاه های رشته هایی داشته باشیم که بتوانند به خوبی راه های پیشگیری و درمان آسیب های اجتماعی را آموزش دهند.

چند سالی است که امحای مواد مخدر صورت نمی گیرد 

نماینده تهران در خصوص نحوه امحای مواد مخدر، گفت: در خصوص نحوه امحای مواد مخدر اطلاع دقیقی ندارم و نمی دانم که این کار به چه شکلی انجام می گیرد.

جلودار زاده افزود: فکر می کنم که چند سالی که موضوع امحای مواد مخدر صورت نمی گیرد و مواد مخدر کشف شده در اختیار کارخانجات تهیه دارو قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: توسط کارخانجات شربت های "متادون" ساخته می شود که متأسفانه توسط نهادهای مربوطه در این خصوص نظارت کافی انجام نمی گیرد و مشاهده می شود که شربت ها در عطاری های سطح شهر توزیع می شود و همین ممکن است که جوان را تشویق کند که آن را خریداری و از آن استفاده کند.

جلودار زاده تأکید کرد: بیکاری نقش موثری در گرایش جوانان به سمت مواد مخدر دارد و هر چه بیشتر، جوانان به کار مشغول باشند از آمار تعداد معتادان کشور کاسته خواهد شد. 

بیکاری سبب بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی 

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که بزرگترین آسیب اجتماعی تهران چه چیزی است؟ گفت: به نظر من، بزرگترین معضلی که مردم تهران با آن، دست به گریبان هستند؛ موضوع بیکاری است. 

جلودار زاده افزود: متأسفانه در کشور ما سیستم دستمزد معقول نیست و همین موضوع برای خانواده ها مشکلاتی را به همراه داشته است. 

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: متأسفانه در خصوص ایجاد شغل و احداث کارخانه ها قوانینی وضع شده که اصلأ منطقی نیست و این باعث افزایش معضلات موجود شهروندان تهرانی می شود.

وی تصریح کرد: طبق این قانون، بایستی تا شعاع 120 کیلومتری شهر تهران، برای احداث کارخانجات اقدام نشود و همین موضوع باعث بروز مشکلات جدی برای افراد جویای کار می شود.

جلودار زاده تأکید کرد: وضع این قانون، می تواند برای تهران و سراسر کشور مشکلات جدی را به همراه داشته باشد و یکی از این مشکلات، بوجود آمدن مشاغل غیر رسمی هستند.
وی افزود: می توان که در روستاهای استان تهران، ایجاد اشتغال صورت بگیرد ولی در این خصوص هم اقدامات مناسبی صورت نگرفته است.

این عضو خانه ملت در پایان بیان کرد: بی توجهی مسوولان به موضوع اشتغال، باعث پیدایش اعتیاد، فقر، قاچاق کالا و بسیاری از آسیب های اجتماعی دیگر می شود و این یک مشکل بزرگ و اساسی است. 


سیستم عامل آموزش و پرورش فلج است/ امحای مواد مخدر در کشور صورت نمی گیرد

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار