نیلوفر حیدری در گفتگو با تابناک:
کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت:" ید" یکی از ریز مغذی های اساسی است که به دلیل شرکت در تولید هورمون تیروئید و تاثیر این هورمون در سلامت و اعمال حیاتی انسان از دوران جنینی ، کودکی و بلوغ بسیار با اهمیت است.
کد خبر: ۵۰۶۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸ 11 October 2017
نیلوفر حیدری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تابناک افزود:در هنگام خرید نمک همواره باید به وجود پروانه ساخت از وزارت بهداشت بر روی بسته بندی نمک ها توجه داشت و دقت شود که عبارت " نمک تصفیه شده ید دار " بر روی بسته بندی نمک درج شده باشد و از خرید هر گونه نمک با عنوان نمک دریا که ید کافی ندارد و نیز تصفیه نشده است خودداری شود .

حیدری اظهار داشت:  کمبود ید عامل بروز اختلال های بسیار وسیعی است که مهمترین آنها اثر مخرب بر توانایی های ذهنی و جسمی افراد جامعه و بخصوص کودکان و نوجوانان است ضمن اینکه ممکن است  بسیاری از این اثرات در کاهش فعالیتهای مغزی ظاهرا نمایان نباشد. 

این کارشناس معاونت بهداشتی همچنین کمبود مداوم یا شدید "ید" در مادران باردار را موجب سقط جنین ، تولد نوزادان مرده ، اختلال در رشد مغزی جنین ، عقب ماندگی های شدید جسمی و مغزی و کم کاری تیروئید در نوزادان دانست.

وی در پایان تأکید داشت: برای حفظ ید در نمک ، باید نمک یددار را دور از نور و رطوبت و در ظرف دربسته ( پلاستیکی ، چوبی ، سفالی و شیشه ای رنگی ) نگهداری کرد همچنین جهت اضافه نمودن نمک یددار به غذا در زمان طبخ ، نمک را در انتهای پخت اضافه نمایید  تا ید آن در حداکثر مقدار حفظ شود .

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار