کد خبر: ۵۰۸۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶ 14 October 2017
باغ موزه مینیاتور تهران یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران است که فضای این باغ‌موزه تلفیقی از معماری مدرن و باغ‌سازی سنتی این سرزمین است؛ این باغ موزه، زیبا و دیدنی مورد بی مهری مسوولان قرار گرفته و نسبت به معرفی آن به شهروندان تهرانی، کارهای مناسبی صورت نگرفته است.

به گزارش تابناک تهران، این باغ، اولین موزه مینیاتوری کشور است که در سال ۱۳۹۲ افتتاح شده است و محیطی بسیار دلنشین و زیبا دارد. در گالری این موزه که محیطی بسیار زیبا و مدرن دارد؛ تصاویری از آثار باستانی کشورمان که در فهرست میراث جهانی ثبت شده‌اند به نمایش در آمده است.

در محیط کاخ، ماکت‌هایی بسیار زیبا از آثار باستانی کشور که با جزییات بسیار خوبی ساخته شده‌اند وجود دارد. ماکت‌های به نمایش درآمده شامل تخت جمشید، چغا زنبیل، میدان نقش‌جهان اصفهان، پاسارگاد، تخت سلیمان، گنبد سلطانیه، ارگ بم، کلیساهای ارامنه، کوه و کتیبه بیستون، مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، بازار تبریز، آبشارهای شوشتر و گنبد قابوس در مقیاس یک بیست و پنجم هستند.

نکته قابل توجه درباره ماکت های باغ مینیاتور مقیاس این ماکت ها است؛ به طوری که اغلب ماکت ها با اندازه یک بیست و پنجم اندازه واقعی، ساخته شده است. در ساخت این ماکت ها از آخرین روش های جهانی نقشه برداری سه بعدی استفاده شده که با تلفیق روش های ماشینی و دستی این ماکت به اجرا در آمده است. 

ابعاد اصلی طراحی بوستان باغ مینیاتور از روح هندسی باغ‌های ایرانی در ترکیب با استانداردهای پارک مینیاتوری الهام گرفته شده و ماکت‌ها در غالب ویژگی‌های شکل طبیعی زمین و نواحی جغرافیایی آثار انتخاب شده در آنجا قرار گرفته‌اند و با توجه به جهات جغرافیایی بناها در محیط اصلی خود استقرار یافته‌اند. 

باغ موزه مینیاتور با سه هکتار مساحت در محدوده شهرداری منطقه 8 تهران قرار دارد و در ساختن این باغ، عناصر اصیل معماری ایرانی مانند کاشی‌کاری، حوض و آبراه‌های باغ در نظر گرفته شده است.

بوستان مینیاتور مصداق توجه به محیط زیست
 
 ماکت آثار باستانی دارای ثبت جهانی کشورمان که توسط هنرمندان ایرانی ساخته شده است در بوستان مینیاتور، متناسب با مختصات جغرافیایی واقعی آنها در این بوستان نصب شده و این مجموعه نشأت گرفته از باغ های ایرانی است. زمانی که تصمیم گرفته شد که باغ موزه مینیاتوری در مجموعه پارک های شهر تهران احداث شود؛ این مکان انتخاب شد. در این باغ موزه، بیش از 12 مجموعه آثار تاریخی کشورمان که به ثبت جهانی رسیده اند در آن قرار دارند و با مقیاس یک بیست و پنجم ساخته شده اند؛ محل قرار گرفتن هر یک از آنها در پارک، متناسب با مختصات جغرافیایی واقعی آنهاست. برای مثال در جنوب باغ موزه، در مرکز آن مجموعه میدان نقش جهان اصفهان، در غرب مجموعه بیستون و سایر مکان های باستانی مثل ارگ بم، زیگورات چغازنبیل و سایر آثار به ثبت رسیده، هر یک در موقعیت جغرافیایی واقعی خود ساخته شده است. علاوه بر آن، این مجموعه قسمت های مختلفی شامل گالری و کتابخانه نیز است. 
 
  تفاوت این بوستان با دیگر بوستان‌های جهانی توجه به مجموعه‌های شاخص جهانی و محیط مربوط به آن‌ها با سناریوی تطبیق با جغرافیای ایران است. بوستان مینیاتور گونه‌های منطقه زاگرس و منطقه البرز را به طور عمومی شامل می‌شود و در اطراف ماکت‌ها پوشش‌های گیاهی ویژه هر منطقه ایجاد می‌شود. احداث ساختمان گالری به مساحت 750متر مربع جهت ایجاد نمایشگاه دائمی میراث فرهنگی، کتابخانه، فروشگاه محصولات فرهنگی، چایخانه، مونیتورینگ، سرویس‌بهداشتی و ... از دیگر اقدامات صورت گرفته در بوستان مینیاتوری است. 
 
 گفتنی است روشنایی بوستان تلفیقی از پایه چراغ‌های خورشیدی و پایه چراغ‌های متصل به برق شهری و با استفاده از لامپ‌های LED و کم مصرف است. همچنین نظارت بر کل مجموعه توسط دوربین‌های مدار بسته انجام خواهد شد. 
 
 بوستان مینیاتور مصداق توجه به محیط زیست و در عین حال مسائل فرهنگی و تاریخی است. تلفیق نمادهای تاریخی کشور با فضای سبز به سبک باغ ایرانی تجربه ای نو است که می تواند در سایر نقاط شهر و سایر شهرها نیز تکرار شود و شوق همنشینی فرهنگ ایرانی- اسلامی را در دل مردم زنده کند. 
 
 باغ موزه مینیاتور فرصتی برای آشنایی شهروندان، جهانگردان و به خصوص کودکان و نوجوانان با میراث فرهنگی و تاریخی کشورمان است و در آینده باغ موزه گسترده تری شامل همه آثار تاریخی و مجسمه مفاخر کشور ساخته شود. 
 
پیش از ساخت باغ موزه مینیاتور در کشورمان مکانی برای معرفی کردن آثار فاخر و کهن ایران وجود نداشت و تنها راه، سفر به شهرهای مختلف و دیدن این آثار باستانی از نزدیک بود. اما نوروز 93 بهترین فرصت برای تماشای این باغ موزه و فرصتی استثنایی برای نوجوانان و جوانان کشور است تا با این آثار به شکل حجمی آشنا شوند و بدانند که میراث معماری و جاذبه های این آثار جهان را به خود معطوف کرده است. 

موقعیت جغرافیایی باغ موزه مینیاتور در خیابان جانبازان غربی- نبش بزرگراه امام علی (ع) واقع شده است و ورودی پیاده در باغ مینیاتوری جنب بوستان تمدن(گلبرگ) قرار دارد.


باغ موزه مینیاتور، نماد باغ های ایرانی/ باغ موزه مینیاتور مورد بی مهری مسوولان شهری



باغ موزه مینیاتور، نماد باغ های ایرانی/ باغ موزه مینیاتور مورد بی مهری مسوولان شهری
 
باغ موزه مینیاتور، نماد باغ های ایرانی/ باغ موزه مینیاتور مورد بی مهری مسوولان شهری
 
 باغ موزه مینیاتور، نماد باغ های ایرانی/ باغ موزه مینیاتور مورد بی مهری مسوولان شهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار