رییس کمیسیون شهرسازی و معماری، گفت: با توجه به اینکه ساختمان‌های مجلس در سایر کشورها جزء نمادهای ملی و به عنوان الگویی برای سایر اماکن و ساختمان ها هستند، عدم رعایت اصول مربوط به سیما و منظر شهری در محدوده مجلس شورای اسلامی جای بسی تاسف است.
کد خبر: ۵۰۹۷۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳ 16 October 2017
به گزارش تابناک تهران، "محمد سالاری" در بازدید از روند دیوارکشی مقابل ساختمان مجلس با اشاره به قرار دادن موانع عمودی و دیوار کشی مقابل مجلس شورای ملی، مجلس شورای اسلامی و همچنین میدان بهارستان، اظهار داشت: این بازدید و بررسی بدنبال مجموعه نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی بود که از سوی اعضای شورای شهر و تشکل‌های مردم نهاد در حوزه میراثی، تاریخی و هویت بخشی به شهر تهران مطرح شد و متاسفیم که امروز در محل قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران شاهد عدم رعایت قانون هستیم.

وی ادامه داد: میدان بهارستان ثبت ملی شده است و بر اساس این ثبت هر گونه عنصری که در محدوده این میدان قرار است نصب و ایجاد شده باید با نظر سازمان میراث فرهنگی و شورای شهرتهران و مبتنی بر قواعد معماری و شهرسازی و میراثی باشد اما متاسفانه هیچ کدام از این موارد رعایت نشده است .میدان بهارستان با توجه به جایگاه تاریخی و میراثی که دارد و مجموعه‌ای از بناها و اتفاقات تاریخی که در آن رخ داده است قابلیت ثبت جهانی دارد و با این گونه اقدامات غیراصولی به روند ثبت جهانی آن لطمه وارد می شود.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به توضیحات مسوولان مجلس، اظهارداشت: آن ها می‌گویند که نصب این موانع عمودی و دیوارکشی بارویکرد پدافند غیرعامل و برای صیانت و حفاظت امنیتی از ساختمان مجلس  صورت گرفته است. اما باید گفت که این اقدامات امنیتی می‌توانست مبتنی بر نظرات کارشناسی میراث فرهنگی و شهرداری تهران و رعایت اصول و قواعد مربوطه انجام شود که متاسفانه چنین اقدامی صورت نگرفته است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران همچنین به بی قانونی دیگری اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از موارد عینی عدم رعایت قانون توسط مجلس‌، بارگذاری‌های مجاورت مجلس که هم در حریم مجلس مشروطه، مسجد سپهسالار و مدرسه عالی شهید مطهری و هم حریم میدان بهارستان است. من در دوره چهارم شورای شهر تهران، هم به لحاظ بارگذاری گسترده و هم به لحاظ اجرای نمای شیشه‌ای این ساختمان تذکر دادم  و ریاست مجلس هم موضوع را به مسئولین اجرایی ارجاع دادند.

وی افزود: امروزه ما مردم را مکلف کردیم که نقشه نما و ساختمان خود را به کمیته های نمای مناطق و مرکز ببرند و آن‌ها را ملزم کردیم تا نقشه هایشان را مبتنی بر معماری ایرانی - اسلامی طراحی کنند اما مجلس که محل قانونگذاری است در اجرای نما و ساختمان خود، اصول وقواعد را رعایت نکرده و نکته جالب‌تر اینکه هنگامی که در دوره چهارم به این موضوع تذکر دادم، با ارجاع تذکر اینجانب به مسئولین مربوطه، برای اقناع ما یک نمای کاذب روی این ساختمان اجرا کردند که امروز مشاهده می‌کنیم این نمای کاذب هم برداشته شده است و همان نمای شیشه‌ای ملاحظه می شود.

سالاری یکی دیگر از موارد بی‌قانونی در محدوده مجلس را تصرف خیابانی که بنام مردم است، دانست و بیان کرد: این خیابان بنام مردم است و شورای عالی ترافیک هم این خیابان را به رسمیت شناخته و حدود یک ماه پیش مصوبه ای را در مورد نحوه تردد در این خیابان تصویب کرده است اما ملاحظه می کنیم که خیابان مردم که جزء شبکه معابر شهر است بدون هیچگونه توافق و تصمیم شورای شهر تهران تصرف شده و در اختیار مجلس قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ساختمان‌های مجلس در سایر کشورها جزء نمادهای ملی و به عنوان الگویی برای سایر اماکن و ساختمان ها هستند، عدم رعایت اصول مربوط به سیما و منظر شهری در محدوده مجلس شورای اسلامی جای بسی تاسف است. قطعا ما در شورای شهر تهران به نمایندگی از مردم تهران جلساتی را در این خصوص تشکیل می‌دهیم و این موضوعات را بررسی کرده و نتایج بررسی‌ها را به اطلاع مردم خواهیم رساند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار