متخصصان ايرانی در حال بررسي بهره گيری از پهبادها در بازرسی خطوط انتقال برق، به ويژه در مناطق صعب العبور هستند.
کد خبر: ۵۱۴۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲ 25 October 2017
به گزارش تابناک تهران، براین اساس، كنترل پذیری و مانور مناسب، مقاومت دربرابر خطاها، مداومت پروازی، ارتفاع مناسب پروازی، دوربین مناسب با قابلیت نزدیك كردن تصاویر(زوم)، سیستم ارتباطی مناسب، مانیتورینگ بر خط و... از جمله ویژگی های سیستم های عمود پرواز یا پهبادها به شمار می رود.

با توجه به این ویژگی ها، سه تن از محققان شركت برق منطقه ای فارس طرح استفاده از نوع خاصی از پهبادها را در بازرسی خطوط انتقال برق در حال اجرا دارند.

بر اساس مطالعه انجام شده توسط متخصصان این شركت كه در قالب مقاله ای در كنفرانس بین المللی برق ارائه شده است، طول زیاد خطوط شبكه، گستردگی جغرافیایی و عبور از مناطق صعب العبور و عمر بالای شبكه از دلایل بازرسی خطوط انتقال برق به شمار می رود.

"محمدتقی رئیسی"، "نوید اقتدارپور" و "مهدی توكلی" از پژوهشگران و كارشناسان برق منطقه ای فارس، با بررسی روی سیستم های عمودپرواز(پهبادها)، عنوان كردند: در حال حاضر بازرسی خطوط انتقال برق كشور به روش قدیمی و به صورت بازدید صعودی و عمومی انجام می شود.

بر اساس این مطالعه انجام شده، سرعت و دقت كم، هزینه زیاد، احتمال آسیب دیدگی نیروی متخصص و... از جمله معایب استفاده از روش های مرسوم كنونی در بازدید خطوط انتقال برق است.

این در حالی است بازدید از خطوط انتقال برق توسط پهبادها مزایای بسیار بیشتری نسبت به روش های كنونی دارد كه از آن جمله می توان به افزایش دقت و سرعت بازرسی از خطوط، امكان بازرسی در شرایط برقدار، كاهش صدمات جانبی نیروی های متخصص، آشكارسازی عیوب غیرقابل تشخیص در روش های مرسوم و امكان بررسی شرایط محیطی و ارزیابی وضعیت آنها اشاره كرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار