جمعی از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی و نمایندگان شورای شهر پایتخت عصر امروز با حضور در پالایشگاه نفت تهران از نزدیک در جریان حادثه آتش سوزی در این پالایشگاه قرار گرفتند.
کد خبر: ۵۱۶۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۸ 28 October 2017
جمعی از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی و نمایندگان شورای شهر پایتخت عصر امروز با حضور در پالایشگاه نفت تهران از نزدیک در جریان حادثه آتش سوزی در این پالایشگاه قرار گرفتند.

به گزارش تابناک ایلام ، در این بازدید که محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط زیست، محسن علیجانی زمانی ، فاطمه ذوالقدر، طیبه سیاوشی نمایندگان تهران و جلال میرزایی، نماینده مردم ایلام و همچنین مجید فراهانی و شهربانو امانی نمایندگان شورای شهر تهران ، اسماعیل نجار، معاون وزیر کشور و رئیس ستاد مدیریت بحران و همچنین معاونان وزرای کار و نفت حضور داشتند، در جلسه ای با ارائه گزارش چگونگی وقوع حادثه آتش سوزی در واحد آیزوماکس جنوبی از سوی مدیرعامل این پالایشگاه، به بررسی ابعاد این حادثه که با فوت 7 نفر از تکنسین های این پالایشگاه همراه بود، پرداخته شد.

در ادامه محمدرضا تابش ضمن تسلیت به خانواده و بازماندگان قربانیان این حادثه ناگوار که همه از اهالی استان ایلام بوده اند، گفت: کار بررسی ابعاد این حادثه بر عهده مسئولان ذیربط و کارشناسان امر است و هدف از تشکیل این جلسه تنها مطلع شدن از نحوه چگونگی وقوع حادثه و اتخاذ تمهیدات لازم برای پیشگیری از این گونه حوادث احتمالی است.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی افزود: وقوع این حادثه در پالایشگاهی با قدمت بسیار زیاد ، نام آور، مدرن و تولید کننده محصولات متنوع و باکیفیت جای تاسف است.

بازدید اعضای مجمع نمایندگان تهران از پالایشگاه نفت تهران

 وی خاطرنشان کرد: این رخدادها که هر از گاهی در کشور تکرار می شود نشان دهنده از هم گسیختگی سامانه مدیریتی است که باید برای آن راه علاجی پیدا کنیم چراکه پالایشگاه نفت تهران در راستای خصوصی سازی به سهام عدالت واگذار شده است که در این رابطه مسئولیت وزارت اقتصاد و نفت نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

تابش ادامه داد:بررسی علل  وعوامل این حادثه از سوی کمیسیون های مربوطه  و تخصصی مجلس انجام می گیرد اما باید در راستای ایمنی محیط کار اگر نیاز به اصلاح رویه ها داریم این کار را انجام دهیم.

درا دامه تاجیک، رئیس خدمات فنی مهندسی پالایشگاه نفت تهران با بیان اینکه پالایشگاه در رده دوم و سوم پالایشگاههای کشور قراردارد و دارای ظرفیت تولید 250 هزار بشکه نفت در روز و دارای سهم 13 درصدی از تولید در کشور است گفت: این پالایشگاه اولین پالایشگاه کشور است که با نصب دیزل یورو به تولید بنزین پاک و بدون سرب می پردازد، خاطرنشان کرد: سوخت جت هواپیما در دو فرودگاه مهرآباد و امام (ره) تهران و فرودگاههای تبریز و اصفهان در این پالایشگاه تامین می شود.

وی با بیان اینکه واحد آیزوماکس این پالایشگاه دومین واحد در دنیا بعد از ایالات متحده امریکاست، افزود: تاکنون کار تعمیرات اساسی و اضطراری این واحد بدون هیچ مشکلی انجام شده و تمام نکات فنی رعایت شده بود و از ابتدای آبان نیز کار تعمیرات در این واحد آغاز و این واحد از سرویس خارج و همه تمهیدات لازم در نظر گرفته شده بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه به لحاظ رعایت ایمنی این پالایشگاه امسال رتبه اول و سال گذشته رتبه دوم را در کل کشور کسب کرده بود گفت:این گونه نیست که در لحظه تعمیرات تنها کارگر ساده حضور داشته باشد بلکه مکانیک 1 و 2، استادکارها، سرپرست و مهندس ناظرنیز حضور داشتند و یکی از افراد جان باخته اوپراتور و دیگری مهندس ناظر بوده است.

وی با بیان اینکه به دلیل اینکه پس از شست و شوی مخزن مقدار کمی از مواد در آن وجود داشته است، گفت: به همین دلیل حریق کمتر از 15 دقیقه اطفاء شد و سریعا مخزن همجوار مخزن آتش گرفته که مخزن تولید ینزین بود، توسط آتش نشانان سرد شد تا آتش به آن سرایت نکند و از بروز فاجعه جلوگیری شود.

همچنین اسماعیل نجار، معاون وزیر کشور و رئیس ستاد مدیریت بحران با اشاره به اینکه به دلیل وجود واحدهای اطفای حریق و آتش نشانی در خود پالایشگاهها، ما قبل از آنکه از ما بخواهند هیچ ورودی به این موضوع نداشته و نداریم که در این حادثه نیز این اقدام  انجام شده است و به آتش نشانی اعلام شده است که آتش توسط واحد اطفای حریق پالایشگاه مهار شده و نیاز به نیروی خارج از پالایشگاه وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: پس از حادثه پتروشیمی بوعلی که شاهد تداخل وظایف نیز بودیم مقرر شد دستور العملی نوشته شود و میان ما و وزارت نفت تفاهمی امضاء شود که در زمان وجود بحران، آتش نشانی پالایشگاه ها با مواد خاصی که برای اطفاء در اختیار دارند، وارد عمل شوند.

بازدید اعضای مجمع نمایندگان تهران از پالایشگاه نفت تهران

نجار با بیان اینکه امکانات موجود در کشور کافی نیست افزود: اگر در حادثه ای همه امکانات را بسیج کنیم اما همزمان حادثه دیگری رخ دهد، نمی توانیم پاسخ گو باشیم از این رو پیشنهاد ما این است که برای پالایشگاههای کشور یک واحد اطفای حریق مجهز به هواپیما و هلی کوپتر وجود داشته باشد تا در کمترین زمان ممکن کار اطفاء حریق احتمالی انجام شود.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: 30 ماه است که لایحه مدیریت بحران در مجلس باقی مانده است و  ما بدون قانون هستیم که از نمایندگان می خواهم در بررسی و تصویب آن سرعت به خرج دهند تا قانون جامعی در این زمینه داشته باشیم.

در ادامه معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در این پالایشگاه از سال 87 تاکنون 25 حادثه جزئی و بدون تلفات رخ داده است، گفت:در 10 سال گذشته این واحد حادثه منجر به فوت نداشته است.

وی افزود: در دو سال اخیر، 10 مرتبه از این پالایشگاه بازدید به عمل آمده که آخرین نوبت آن دو هفته گذشته بود و از نظر ایمنی مشکلی در آن مشاهده نشده است که گزارش آن نیز موجوداست.

گفتنی است؛ پس از توضیحات فنی مسئولان مربوطه، نمایندگان از محل آتش سوزی و واحدهای مختلف پالایشگاه بازدید کردند.

طبق گفته مسئولان این پالایشگاه در این حادثه 7 نفر جان باختند و یک نفر دچار سوختگی شد که در بیمارستان بستری است./


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار