معاون سیاسی استاندار تهران:
تابناک تهران - توهین و اظهار نظر یک مداح مشهور به چند مقام عالی رتبه کشور از جمله سران دوقوه مدتی است که موضوع پیگیری افکار عمومی شده است و در آخرین اقدام شورای امنیت کشور بنا بر اعلام سخنگوی وزارت کشور موضوع را به هاشمی استاندار تهران برای پیگیری ارجاع داده بود که وی نیز روز سه شنبه هفته گذشته از ارسال گزارش یازده بندی به سردار فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح خبر داده بود.
کد خبر: ۵۳۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲ 27 June 2015
شروع ماه رمضان و تکاپو در هیئت‌های مذهبی با برخی اظهارت چالش ساز مداحان تهران همراه شده است. بعدازآنکه در مراسم تشییع پیکر شهدای غواص یکی از مداحان به روسای مجلس و دولت توهین کرد و بعد از اظهارات تند سعید حدادیان در روز دوم ماه رمضان در مورد آیت‌الله هاشمی و برخی از مسئولان سابق کشور توجه به رفتار سیاسی مداحان بیش از گذشته حائز اهمیت شده است.

به همین خاطر باید از مسئولان سیاسی پرسید که چطور یک مداح می‌تواند از یک تریبون مذهبی برای مقاصد سیاسی بهره‌برداری کند؟ چه کسی مسئولان پیگیری و نظارت بر این قبیل رفتارها است و چه برنامه‌ای برای کنترل این مسئله وجود دارد؟

شهاب‌الدین چاوشی معاون سیاسی استاندار تهران در گفت‌وگو با تابناک تهران در این خصوص گفت: از مدتی قبل به این فکر می‌کردم که از ظرفیت‌های جامعه مداحان و هیئت‌های مذهبی استان چطور استفاده کنیم که در خدمت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی باشد. به اعتقاد من این گروه یکی از محورهای اثرگذار در فرهنگ عمومی جامعه هستند و بخش قابل‌توجهی از مردم به‌واسطه اعتقادات مذهبی خود در این هیئت‌ها حاضر می‌شوند لذا انتظار می‌رود که مداحان و هیئت‌های مذهبی از این ظرفیت مهم پاسداری کنند.

وی افزود: مداحی در دوران دفاع مقدس نقش برانگیزاننده شور و احساسات رزمندگان را داشت، اکنون نباید مورداستفاده اغراض سیاسی جناح‌های مختلف قرار گیرد. این امر نیز نیازمند بازنگری جدی در عرصه فرهنگ مداحی و مراعات دقیق آموزه‌های دینی و اخلاق مذهبی است.

چاوشی ادامه داد: انتظار داریم که مداحان از توهین، افترا و همه آنچه در مذهب ما گناه محسوب می‌شود، برای برانگیختن احساسات مردم استفاده نکنند. به همین خاطر نیاز داریم که در کنار شورآفرینی و تحریک احساسات مردم به عمق دانش مذهبی مداحان اهل‌بیت نیز توجه ویژه‌ای شود.

معاون سیاسی استاندار تهران بابیان اینکه هر پدیده مؤثری در جامعه با آفت‌هایی همراه می‌شود، گفت: در سالهای اخیر دغدغه آلوده شدن مداحی به این آفت‌ها وجود دارد. این شغل ازآنجایی‌که با دین مردم در ارتباط است با مشاغل دیگر تفاوت دارد و خطا در آن تبعات عمیق‌تری خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه ما اظهارنظر و موضع‌گیری سیاسی از سوی افرادی است که دانش سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ندارند، گفت: گاهی شاهدیم کسانی که با الفبای سیاست که همان تدبیر است آشنا نیستد موضع‌گیری می‌کنند و توجه ندارند که معنی «سیاست ما عین دیانت ماست» چه بود. این یعنی همان‌طور که در دیانت باید آگاهانه عمل کنیم در سیاست نیز باید با آگاهی موضع‌گیری کرده و عمل کنیم.

چاوشی با تأکید بر این‌که تقوا حکم می‌کند تا کسانی که در عرصه‌ای صاحب‌نظر نیستند، موضع‌گیری نکنند؛ گفت: توجه داشته باشید که در ادبیات ما نیز تأکید شده است که «هرکسی را بهر کاری ساخته‌اند».

وی افزود: اکنون‌که به برکت نظام جمهوری اسلامی به مداحی به‌عنوان یک هنر مذهبی نگریسته می‌شود، انتظار می‌رود که جامعه مداحان نیز در نظر داشته باشند که رفتارهای آنها ممکن است موجب تغییر نگرش مثبت مردم به جامعه مذهبی شود و ما را از ظرفیت مهم بی‌بهره کند لذا اجازه ندهند که مداحی به یک ابزار سیاسی تبدیل شود.

معاون سیاسی استاندار تهران با اشاره به اینکه آمیختن مدح ائمه اطهار با انگیزه‌های سیاسی موجب از بین رفتن جایگاه مدح در بین مردم می‌شود، گفت: وظیفه قانونی نهادهای فرهنگی همچون سازمان تبلیغات اسلامی است که به‌صورت مدام تذکرات لازم را به مداحان بدهند و بر رفتار هیئت‌های مذهبی نظارت داشته باشند تا ساحت مداحی از مسائل تفرقه‌انگیز در جامعه پاک‌سازی شود.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر علی‌رغم اقدامات پیشگیرانه سازمان تبلیغات، موارد تخلفی صورت گیرد چه کسی مسئول برخورد با آن است و چطور بر این مسئله نظارت خواهد شد؟ گفت: اگر در اظهارات مداحان یا هرکسی دیگر موارد توهین، افترا و تهمت به افراد وجود داشته باشد؛ فردی که از او صحبت شده حق شکایت و پیگیری دارد و پرونده با شکایت شاکی خصوصی در دستگاهی قضایی پیگیری می‌شود.

چاوشی ادامه داد: اگر هم فرد موردنظر به دلایلی از شکایت صرف‌نظر کند، بازهم دست مدعی‌العموم و دادستان برای پیگیری قانونی مسئله بسته نیست و می‌تواند بر اساس قانون به موضوع ورود کند.

وی تأکید کرد که این مسائله به جامعه مداحان محدود نیست و هرکسی در هر شغلی نسبت به اظهارات خود باید پاسخگو باشد.

به گزارش تابناک تهران همچنین سید حسین هاشمی استاندار تهران هفته گذشته از اعلام تخلفات و ناهماهنگی‌های انجام شده در مراسم تشییع شهدای غواص به رییس ستاد کل نیروهای مسلح در پی ماموریت شورای امنیت کشور خبر داده بود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
تيشه به ريشه آزادي بيان زدن كه شاخ و دم نداره!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار