رئیس شورای اسلامی شهر:
رئیس شورای اسلامی شهر قم، از طرح تفصیلی این شهر به عنوان زخمی قدیمی یاد کرد و گفت: این طرح موجب قفل شدن هر گونه کار عمرانی درهسته مرکزی شهر شده است.
کد خبر: ۶۰۰۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۴ 05 May 2018

به گزارش تابناک قم، عبدالله جلالی درسخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه قم افزود: چیزی که به عنوان طرح تفصیلی قم تصویب و درآن 315 هکتار از هسته مرکزی به عنوان بافت تاریخی تعیین شده است، موجب گشته تا امکان احیای بافت فرسوده در این محدوده وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری قم قائل به حفظ اماکن تاریخی است تاکید کرد: تعریف یک وسعت چند صد هکتاری به عنوان بافت تاریخی باید اصلاح و بافت تاریخ فقط در محدوده ای که مکان تاریخی در آن وجود دارد به صورت لکه ای تعریف شود.

رئیس شورای اسلامی شهر با بیان اینکه اصلاح طرح تفصیلی قم علاوه بر احیای بافت فرسوده از وسعت شهر نیز جلوگیری می کند ادامه داد: اصلاح طرح تفصیلی ازوظایف شورای شهر خارج است به همین دلیل از مسئولان استان می خواهیم که برای گره گشایی از این مشکل قدیمی ورود کنند.

استان مذهبی و تاریخی قم درگیر بیش از چهارهزار هکتار بافت فرسوده، حاشیه ای و تاریخی است.

جلالی از تشکیل 6 کمیسیون تخصصی در شورای اسلامی شهر قم خبر داد و گفت: در 8 ماه گذشته 300 لایحه درشورای پنجم به تصویب رسیده که مهمترین آن لایحه 18 هزار و 530 میلیارد ریالی بودجه سال 97 شهرداری قم بود.

وی اجرای کامل شهر و شهرداری هوشمند را از جمله اولویت های مدیریت شهری دانست و اظهار داشت: اجرای کامل این طرح ها علاوه بر ارتقای رضایتمندی، خدمت به مردم را تسریع می کند.

وی به این نکته اشاره کرد که تاکنون بخش هایی از این طرح انجام شده و امیدواریم هرچه زودتر پروژه به طور کامل اجرایی شود.

جلالی علت توقف اجرای برخی پروژه های مهم شهری در قم را همکاری نکردن مردم برای تملک اراضی ساختمان های واقع در این طرح ها دانست و گفت: برای رفع این مشکل بودجه مناسبی برای تملک اراضی محدوده پروژه ها در نظر گرفته شده که در این راستا همکاری مردم با شهرداری ضروری است.

جلالی با اشاره به تخصیص 3 هزار میلیارد ریال برای بازسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی قم گفت: امروز با کثرت وسایل نقلیه در قم مواجه هستیم و این به معنای تعریض مداوم خیابان ها و افزایش پارکینگ ها نیست بلکه باید به دنبال توسعه حمل و نقل عمومی بود که این امر به عنوان یکی از دغدغه های مدیریت شهری در حال پیگیری جدی است.

جلالی ادامه داد: تملک باغات در راستای تقویت فضای سبز، توجه به افزایش نشاط اجتماعی، احیای بافت فرسوده، احداث باغ پرندگان، بازگشایی بلوار زائر، نصب پل های مکانیزه، احداث پنج تقاطع غیر همسطح و تکمیل فاز پنج بلوار عمار یاسر از جمله اولویت های قم در سال جاری است.

وی از تخصیص 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل خط یک مترو در سال جاری خبر داد و گفت: حفاری خط یک مترو از قلعه کامکار تا جمکران به پایان رسیده و مراحل راه اندازی آن از قلعه کامکار تا میدان مطهری تا پایان امسال به اتمام می رسد.

عملیات اجرایی احداث خط A مترو قم در نیمه دوم سال 88 با اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء آغاز شد، راه اندازی خط مترو قم به 2 مرحله تقسیم بندی شده است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران راه اندازی می‌ شود.

وی ادامه داد: بازگشایی بلوار آیت الله بروجردی با اعتبار یک هزار و 100 میلیارد ریال و رفع مشکل تملک اراضی فاز پنج عمار یاسر و تعیین تکلیف آن پس از 40 سال از جمله پروژه های مهمی است که امسال به بهره برداری خواهد رسید.

وی خدمات شهری را دارای هزینه های سنگین برای شهرداری دانست و گفت: روزانه 700 تن زباله در شهر قم جمع آوری می شود که این امر سال گذشته بیش از 600 میلیارد ریال هزینه برای شهرداری داشته است.

وی سد معبر برخی اصناف را از جمله چالش های دست به گریبان قم دانست و گفت: خیابان، ملک افراد نیست بلکه حق الناس است و باید اصناف به این حق مردم احترام گذاشته و از سد معبر اجتناب کنند.

جلالی در ادامه با انتقاد از نمای برخی ساختمان ها گفت: نمای برخی ساختمان ها بر گرفته از کشورهای خارجی است که این موضوع زیبنده جایگاه فرهنگی قم نیست که باید اصلاح شود.

وی در ادامه با اشاره به نامگذاری نهم اردیبهشت ماه به عنوان روز شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: قانون برای شوراها به عنوان پارلمان شهری بیش از 25 وظیفه در مشخص کرده که هر کدام دارای اهمیت خاص خود است.

جلالی، بررسی و شناخت نیازها، کمبودها و نارسایی های فرهنگی، ورزشی، اجتماعی ،اقتصادی و رفاهی را از دیگر وظایف شورای شهر دانست و گفت: اعضای شورا به واسطه اینکه از منتخبان مردم هستند می توانند در کمترین زمان از مشکل های موجود مطلع و نسبت به رفع آن اقدام کنند.

وی گفت: شورای شهر و مدیریت شهری برای اداره با برنامه و منسجم این شهر، برنامه چشم انداز 20 ساله با افق 1414 تبیین کرده که برنامه سالانه بر مبنای این طرح های بالادستی تصویب و اجرایی می شود.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور،شورای اسلامی شهر قم در راستای پشتیبانی از مردم با افزایش هرگونه افزایش عوارض شهری برای سال 97 مخالفت کرده و مبنای تمام عوارض بر مبنای سال 95 است.

قم دارای یک شهرستان قم و پنج شهر جعفریه، سلفچگان، کهک، مرکزی و خلجستان است.این استان دارای 6 شورای اسلامی شهر، 130 شورای اسلامی روستا و یک شورای استان است.

در تقویم رسمی کشور روز نهم اردیبهشت ماه به عنوان روز شوراها نامگذاری شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار