معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: آگهیهای تبلیغاتی صداو سیما و درآمدزایی از طریق این آگهیها به علت گسترهای که دارد، یک جریان پررنگ ضدتربیتی در سراسر ایران است.
به گزارش ایسنا، رضوان حکیم زاده در آئین افتتاحیه هشتمین جشنواره پروژههای علمی جابربن حیان در استان همدان، اظهار کرد: از مهمترین رویکردهای معاونت ابتدایی، تکیه بر اصول تربیتی مستخرج از قرآن کریم به عنوان نخستین کتاب درسی زندگی انسانها و منبع اصلی هدایت و تربیت جامعه بشری است.
وی با بیان اینکه قرآن بهترین کتاب برای تربیت انسان محسوب میشود، افزود: تربیت شکلی و ظاهری و محتوایی دو نوع تربیت برگرفته از قرآن کریم است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تاکید بر اراده آزاد انسان در تربیت یکی از اصول اساسی قرآن است به طوریگه در کار هدایت انسان هیچ تهدید و اجباری وجود ندارد و خداوند در آیات متعددی پیامبر را به جز ابلاغ پیام، کاری نسپرده است.
وی با بیان اینکه نقش معلم و مربی در مسیر تربیت دانش آموزان بسیار مهم و تاثیرگذار است، اظهار کرد: در قرآن اصالت بر تشویق و رحمت خداوندی بوده و خداوند رحمت را برای خود واجب دانسته به طوریکه در اعطای پاداش به بندگان خود را موظف به چندین برابر عمل انجام شده، میدانند.
حکیم زاده با بیان اینکه خداوند ۱۱۴ بار در قرآن خود را باصفت رحیم، ۴۹ بار با صفت غفورالرحیم، ۴ بار با غفورالحلیم و ۲۷ بار به واژه عفو در قرآن اشاره میکند، افزود: اگر معلمان با بهره گیری از این صفت خداوند در اعطای خوبی و مهربانی با دانش آموزان برخورد کنند، آن زمان به اصل تربیتی قرآنی عمل کرده ایم.
وی اصالت کار جمعی و پرهیز از فردگرایی، رقابت جویی و ایجاد فشار و استرس را از مولفههای اصلی قرآن عنوان و خاطرنشان کرد: در بسیاری از آیات و روایات قرآنی تاکید بر امور گفته شده دیده میشود به طوریکه حتی در مرگ با نیکان نیز درخواست جمعی وجود دارد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: بحثی که در آموزش و پرورش با عناوین رقابت کردن، جداکردن و برچسب زدن دامن میزنیم با تربیت روحیه قرآنی ناسازگار است.
وی تاکید کرد: همانگونه که خداوند در قرآن خود را مظهر رحمت الهی و رسولش را رحمه للعالمین خطاب میکند، از این رو بااین همه مهربانی بعید است که کتاب هدایت خود را فقط برای تعدادی افراد تیزهوش نازل کرده باشد.
حکیم زاده بیان کرد: اینکه ما در نظام آموزشی خود دست به جداسازی بزنیم و فقط عدهای را شایسته عنایت خود بدانیم، این عمل با رویکرد قرآنی فاصله دارد.
وی با بیان اینکه مقام و جایگاه معلم در جامعه باید ارتقاء یابد، تصریح کرد: نکتهای که در معاونت ابتدایی مورد توجه قرار گرفته، تکریم معلمان به عنوان کارگذاران اصلی و مهمترین عنصر کیفیت بخش به فرایند یادگیری است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در حوزه تصمیمات تربیتی انتظار این است که همانطور که پزشکان در حوزه دستاوردهای پزشکی در جامعه به رسمیت شناخته میشوند، مهندسان در ساخت سازه ها، چون و چرایی از کسی قبول نمیکنند در علم تعلیم و تربیت نیز باید در چارچوب و عمل همانطور که معلمان تصمیم میگیرند که آزمونهای نامعتبر تستی علوم و ریاضی را به عنوان یک ابزار برای شناسایی تیزهوشان کنار گذاشته و یک کار علمی جایگیزین تستها کنند، سایرین به این عمل آموزش و پرورش خرده نگیرند و سیاستگذاران و مسئولان مملکتی در ردههای بالاتر این منزلت را با احترام و اعتماد به فرهنگیان پاس بدارند.
وی بیان کرد: به جای آموزشهای ضمن خدمت برای معلمان که ناکارآمد هستند، ما تصمیم گرفتیم نیازسنجی و تعیبن نیازهای آموزشی و پرورشی را برعهده معلمان بگذاریم چرا که آنها هستند که تصمیم میگیرند چه چیزی را چگونه یاد بگیرند.
حکیم زاده از معلمان درخواست کرد که دوران کودکان را به رسمیت بشناسند و گفت: متاسفانه کودکان سالهای سال آینه آرزوهای بزرگسالان شده اند به طوریگه در گذشته کودکان در بازیها و جنب و جوشهای کودکی خود دوران میگذراندند و اکنون باوجود تکنولوژیهای جدید دریافت کننده یک طرفه اطلاعات شدند و کارتونها مروج رقابت و خشونت شده و کودکان را پرخاشگر کرده اند.
وی بیان کرد: والدین با ثبت نام بیش از حد کودکان در کلاسهای مختلف و ترویج رقابت، در نسل آینده ایران خیانت میکنند چرا که با گرفتن شادابی و نشاط ازآنها، پدرومادرانی عصبی و افسرده به آینده تحویل خواهیم داد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: در مقابل موسساتی که کودکان ما را کیسه پول خود کرده اند، عقب نشینی نکنیم ووظیفه ما آگاه سازی خانوادهها است و تاثیر صداوسیما در این زمینه بسیار محسوس است.
وی بیان کرد: مصوبهای در آموزش و پرورش مبنی بر استفاده از کتابهای کمک آموزشی با امضای رئیس جمهور وجود دارد و بااین حال شاهد تبلیغات صداوسیما درباب کتابهای کمک آموزشی هستیم.
حکیم زاده افزود: وقت آن رسیده که توجه به مصالح تربیتی کودکان این سرزمین مهمتر از درآمدزایی موسسات و آموزشگاههای تبلیغاتی باشد و صداوسیما میتواند به عنوان یک دانشگاه بزرگ آگاهی بخشی کند و بااین تغییر رویکرد درکنار برنامههای خوبی که دارد این عارضه که دچار جامعه ما شده، کمرنگ شود.
وی درباره جشنواره جابربن حیان نیز گفت: برنامههای این جشنواره نشانه پویایی، شادابی، خلاقیت و تعمیق فرآیند یادگیری است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: هدف تدریس مبتنی بر پژوهش و آموزش مبتنی بر پژوهش جایگزین روشهای معمول ما شود و فقط این فعالیتها به جشنوارهها ختم نشود.
وی با بیان اینکه با مفاهیم عملی و بازی مباحث به دانش آموزان آموزش داده شود، تاکید کرد: دانش آموزانی که توسط دست ورزی مباحث علمی را فرامی گیرند آن اطلاعات در ذهن آنها ماندگار خواهد شد.
وی با بیان اینکه در مباحث درسی رقابت را کنار بگذاریم، تاکید کرد: رقابت زایی یکی از موانع و آسیبهایی است که بلای جان دانش آموزان میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نیز گفت: بازی کردن، اشتباه کردن و استفاده از بسترهای مناسب هنری و ادبیات برای تعلیم مفاهیم علمی بسیار موثر است.
پورداوود با بیان اینکه یکی از راهبردهای اساسی تعلیم و تربیت کشور، نهادینه کردن پژوهش در بین دانش آموزان است، افزود: در کنار دروس پژوهشی، فراهم سازی بستر تحقیقی و پژوهشی برای دانش آموزان بسیار حائز اهمیت است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان بیان کرد: طرح داستان نویسی به جای پیک نوروزی ایده خوبی بود که معاونت ابتدایی با اجرای آن در سطح کشور کودکان با طرح جدیدی از آموزش آشنا شدند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان نیز با بیان اینکه حذف آزمونهای ورودی سمپاد ایده و نظری جدید در راه افزایش انگیزه تحصیلی دانش آموزان بود، گفت: معاونت آموزش ابتدایی برای ۵ هزار و ۶۰۰ نفر از معلمان معادل ۶۴ درصد فرهنگیان، کارگاههای آموزشی برگزار که نسبت به سال قبل ۱ درصد افزایش داشته است.
یاسر نانکلی با اشاره به اینکه ۸۴ هزار و ۷۶۰ نفر از دانش آموزان معادل ۵۲ درصد از کل استان در جشنواره جابربن حیان شرکت داشته اند، تأکید کرد: ۷۳۵ مدرسه برای ۵۰ درصد دانش آموزان در کل استان طرحهای پژوهشی اجرا شد که نسبت به سال قبل ۵ درصد افزایش داشته است.
وی تصریح کرد: ۲۶ هزار و ۱۵۱ مدرسه در کل استان طرح و پروژه در قالب ۱۹ هزار و ۵۶۵ طرح گروهی و بیش از ۶ هزار طرح انفرادی به جشنواره ارائه دادند که از این میزان ۶ هزار و ۵۳ طرح وارد مرحله منطقهای و در پایان طرحهای ۶۲۶ مدرسه پذیرفته شد.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان در پایان خاطرنشان کرد: ۲۱۱ دانش آموز در قالب ۹۲ طرح و از ۹۲ مدرسه در جشنواره جابربن حیان انتخاب شدند که در پایان کتابچهای با نام و طرح منتخبان به همراه هدیه به دانش آموزان اعطا شد.