مسئول روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب استان کرمانشاه گفت:شهادت به عنوان یکی از ادله اثبات دعوی مورد قبول تمام نظام های حقوقی از جمله اسلام قرار گرفته است، چنانکه قرآن کریم نیز در کلام نورانی خود موضوع شهادت را مطرح نموده و بدان اثر حقوقی بخشیده است.
کد خبر: ۶۷۳۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲ 27 October 2018

به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی دادسرا استان ، مهدی قنادی افزود:شهادت برای صیانت و حفاظت از حقوق به معنی اعم خود چه حق الناس و چه حق الله تشریع شده و از دو مرحله تشکیل می شود، مرحله تحمل شهادت و مرحله ادای شهادت. از نظر شرعی شاهد گرفتن از جمله حقوق خصوصی افراد است لیکن ادای شهادت یک نوع واجب شرعیست و کسی که ناظر بر وقوع امری بوده که موجب احقاق حق یا ابطال باطل گردد باید شهادت دهد ( شهود باید دارای شرایطی از قبیل عدالت، حلال زادگی، ایمان، بلوغ، عقل باشند و شهادت نیز باید از روی علم و یقین ادا شود و این در حالی است که مطابقت موضوع گواهی با موضوع ادعا و اتحاد مفاد گواهی گواهان هم شرط صحت و قبول شهادت است).

وی افزود: بنابراین اگر احقاق حق و ابطال باطل منوط به اداء شهادت باشد، امر بر شهادت واجب است. یکی از ویژگی های ارزش مند اهل ایمان، انصاف در برخورد با برادران مسلمان و هم نوعان خویش است، این خصلت از مظاهر عدالت به شمار می آید.

مهدی قنادی بیان کرد:امیرمؤمنان علی (علیه السلام) می فرماید: «از خصوصیات مؤمن این است که، در روابط اجتماعی با مردم، انصاف را رعایت می کند». بنابراین از موارد و مصادیق این خصلت ارزنده، حکم و قضاوت به حق و نیز شهادت و ایستادن بر حق است.

وی گفت: اما اموری چون: جبن و ترس، طمع، رابطه، عصبیت و ضعف اراده موجب زوال این خصلت نیکو می شود و خصلت رذیله بی انصافی و ستم پیشگی جایگزین آن می گردد و اموری چون: حکم، قضاوت به ناحق، کتمان شهادت، شهادت به ناحق، تصدیق اهل باطل و تکذیب حق را به دنبال خواهد داشت که اینها همه از آفات زبان می باشد؛ زیرا اظهار و بروز آن به وسیله زبان آشکار می شود که همه اینها موجب هلاکت آدمی و سوء عاقبت وی می گردد و آیات و روایات متعددی در مذمت و حرمت آنها وارد شده است.
- خداوند در قرآن می‌فرماید: و شهادت را کتمان نکنید! و هر کس آن ‌را کتمان کند، قلبش گناهکار است. و خداوند، به آنچه انجام مى‌‏دهید، دانا است. (سوره مبارکه بقره، آیه 283).

قنادی گفت: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: هركه شهادت را كتمان كند خداوند در برابر ديدگان مردم، گوشت او را به خوردَش دهد و اين است سخن خداوند عزّ و جلّ كه «و شهادت را كتمان نكنيد، و هر كه آن را كتمان كند قلبش گناهكار است، و خداوند به آنچه انجام مى دهيد داناست».

وی ادامه داد: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: «كسى كه چون براى شهادت دادن فراخوانده شود، آن را كتمان كند، همانند كسى است كه شهادت دروغ دهد».

قنادی گفت:امام باقر عليه السلام ـ درباره آيه: «و هركه شهادت را كتمان كند دلش گنهكار است» ـ فرمود: [يعنى] دلش كافر است.

وی بیان کرد :بنابراین کتمان شهادت عملی گناهکارانه است و در آیات و روایات متعدد از مذمت آن بحث شده است

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار