معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: «ساخت زیرگذر شهری باعث خسارت‌های غیرقابل جبران برای تمدن چندهزارساله شوش خواهد بود؛ اجازه نمی‌دهیم میراث تاریخی ایران را نابود کنند.»
کد خبر: ۶۹۶۷۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵ 29 December 2018

محمد حسن طالبیان با اظهار تأسف از اجرای عملیات گودبرداری در عرصه شوش، اظهار داشت: شوش منطقه ای باستانی است و هر گونه فعالیت در عرصه این منطقه باید تابع قوانین و مقررات مربوط به آثار ثبتی ملی و جهانی باشد.

به گزارش"تابناک"وی افزود: ساعت هشت و نیم شب گذشته عوامل شهرداری با ادوات سنگین راه سازی در محل ورودی شوش و در عرصه محوطه شوش اقدام به حفر کانالی به طول 300 متر و عرض یک متر و عمق حدودا دو متر کردند که بلافاصله تعدادی از همکاران ما در محل حضور یافته و خواستار توقف این گودبرداری شدند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، به همراه فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی خوزستان، معاون میراث فرهنگی این استان و مدیر پایگاه ثبت جهانی شوش، شب گذشته به محض اطلاع از فعالیت این عملیات با حضور در محل اجرای پروژه خواستار توقف آن شدند و تا ساعت 3 بامداد امروز جمعه در این محل حضور داشتند.

طالبیان بیان کرد: در مراجعه همکاران ما به محل پروژه، متولیان و دست اندرکاران احداث پروژه مدعی شدند که این پروژه براساس مصوبه شورای تأمین استان خوزستان در حال انجام است در حالی که اولا هیچ گونه مصوبه ای به ما در سازمان میراث فرهنگی در این باره ابلاغ نشده و ثانیا شورای تأمین معمولا موضوعی که خلاف قانون باشد را تصویب نمی کند.

وی تصریح کرد: صبح امروز با غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در این باره صحبت کردم که اعلام کرد شخصا دستور توقف عملیات گودبرداری را صادر می کند تا بررسی نهایی در باره آن توسط میراث فرهنگی صورت گیرد.

معاون میراث فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: به همین منظور امروز هیئتی متشکل از تعدادی از مدیران و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای بررسی این موضوع عازم خوزستان هستند و دادخواست قضایی نیز از سوی واحد حقوقی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و اداره کل حقوقی سازمان میراث فرهنگی در این خصوص در حال تهیه و ارسال به مراجع قضایی است.

 

همچنین امروز شنبه حدود 50 نفر از شهروندان شوش اعتراض خود را نسبت به توقف این طرح اعلام کردند.این شهروندان مهمترین دغدغه خود را مرگ و میرهای ناشی از تصادفات رانندگی در این محور اعلام کردند و نسبت به توقف طرح اعتراض داشتند.

بنرهایی با مضامین 'طرح زیرگذر باید تکمیل گردد'، 'بازی با جان مردم تا کی ادامه دارد' و 'شوش به مرکز بی توجهی میراث فرهنگی تبدیل شده است' در دست این معترضان دیده می شد.

حضور شهروندان معترض در محل اجرای طرح که جاده ترانزیتی جنوب به شمال کشور از کنار آن عبور می کند موجب ایجاد ترافیک شدید شده است.

جاده ترانزیتی جنوب به شمال کشور از بخشی از شهر تاریخی شوش عبور می کند که در سال های اخیر پل ورودی شهر تخریب و قرار شد یک زیرگذر در محل پل قبلی احداث شود. 

تصاویری از عملیات گودبرداری طرح تقاطع غیرهمسطح ورودی شوش در فضای مجازی منتشر شده که در آنها تکه هایی از کوزه و سفال دیده می شود؛ این تصاویر اعتراض کاربران فضای مجازی و مسئولان میراث فرهنگی را به همراه داشت که در نهایت به سفر معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به شوش و بازدید از این طرح منجر شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار