رئیس شورای شهر تهران گفت: هفته گذشته حدود ۱۰۰ مورد از پروژه‌های ساخت و سازی که به نظر می‌رسد بر خلاف طرح تفصیلی درحال ساخت و ساز است به شهردار تهران ارائه شد.
کد خبر: ۷۳۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۹ 08 August 2015
مهدی چمران در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره طرح انتقال پایتخت اظهار داشت: بنده روی این موضوع مطالعه داشتم ولی قرار بود از جامعه دانشگاهی برای بررسی این موضوع استفاده شود که البته این امر انجام و مسائل خوبی از سوی آنها مطرح شد.

وی افزود: اگر فرض را براین بگذاریم که پایتخت منتقل شود آیا فکری شده که جمعیت پایتخت جدید چقدر باشد؟ آیا قرار است حکومت سیاسی در‌آن مستقر باشد؟ آیا قرار است شهر به صورت خودکفا اداره شود و یا قرار است شهری درآمد زا باشد؟ طبق پیش بینی‌های مطرح شده 600 هزار جمعیت برای پایتخت جدید خوب است اما بنده با آن موافق نیستم چرا که شهر وین که یکی از بهترین شهرهای دنیا است یک میلیون و 600 هزار نفر جمعیت دارد و با این جمعیت توانسته شهر موفقی در بیساری از زمینه‌ها باشد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: به عقیده بنده تا زمانی که در روستاهایمان شغل و درآمد کافی وجود نداشته باشد هرجای کشور پایتخت را دایر کنیم همین شرایط را خواهیم داشت. بنابراین مشکل را باید از جای دیگری حل کرد. آنچه از سوی مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع مطرح شده این است که مطالعات و بررسی لازم درباره انتقال پایتخت انجام شود که این اقدام نیز صورت گرفته است.

چمران در پاسخ به پرسش دیگری درباره طرح تفصیلی شهر تهران گفت: قرار است هر 5 سال یک بار طرح تفصیلی شهر اصلاح شود البته در سال نخست نیز حدود یک هزار و 400 موضوع جدید و اصلاحی از طریق شهرداران به کمیسیون ماده 5 ارائه شد.

وی ادامه داد: چند مورد از اصلاحاتی که انجام شد اصولی و اساسی بود به عنوان مثال رابطه ارتباط ساختمان با معبر یکی از مواردی بود که در این طرح مورد توجه قرار گرفت و مقرر شد تنها در معابر 12متری به بالا اجازه ساخت 5 طبقه به بالا داشت. همچنین تشویقات درنظرگرفته برای بافت فرسوده به گونه‌ای بود که باهر آیتم یک طبقه تشویقی به بافت فرسوده اختصاص داده می‌شود از یک سو می‌دیدم که دریک کوچه باریک ساختمان‌های تجمیع شده وجود دارد و لی قرار شد همه این تشویقات لحاظ نشود. 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین درپاسخ به پرسش دیگری درباره ساخت و ساز در میدان سپاه گفت: شورای عالی معماری و شهرسازی قرار است درباره این موضوع تصمیم گیری کند اما قرار است این امر به صورت قانونی باشد چرا که با توجه به شیب زمین سازمان میراث فرهنگی در حال بررسی موضوع و اعلام نظر است.

چمران در پاسخ به پرسش دیگری درباره ایراد وارده به طرح تفصیلی شهر تهران مبنی بر قرارگیری همه پادگان‌ها در پهنه فضای سبز گفت: این طور نیست که همه پادگان‌ها در پهنه G قرار داشته باشند برخی از آنها پهنه M هستند اما ترجیح ما براین است که تعدادی از آنها پادگان باقی بماند چرا که اگر ساخت و ساز متمرکزی درآن صورت بگیرد فضای باز و بخشی از فضای سبز موجود درآنها از بین می‌رود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تخلفات ساخت و ساز در شهر تهران گفت: هفته پیش بنده حدود 100 نمونه از پروژه‌های ساختمانی که به نظر می‌رسد در طرح تفصیلی درحال  انجام است را به شهردار تهران ارائه دادم. بسیاری از تخلفات ساختمانی در نطفه از بین می‌رود برای اثبات این حرف می‌توانید هب کمیسیون معماری و شهرسازی مراجعه کنید و ببینید چقدر از این دست نامه‌ها به دست‌آنها رسیده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره تخریب بناهای تاریخی درمنطقه 12 نیز گفت: در منطقه 12 مطمئن هستم خانه‌ میراثی تخریب نشده و تخریب هم نخواهد شد. در واقع شهرداری چنین اجازه‌ای را نخواهد داد.

چمران همچنین درپاسخ به پرسش دیگری درباره ساخت دارالاقرآن در شهرک اکباتان گفت: بنده با هردو گروه موافق و مخالف این دارالقرآن صحبت کرده‌ام و برخی از اظهارات آنها را تأیید می‌کنم. در نهایت پیشنهاد بنده این بود که معاونت شهرسازی به این موضوع ورود کند البته شهرداری منطقه از این اقدام دفاع می‌کند.

وی درباره تخریب باغات و مصوبه برج باغ‌ها گفت: طبق قانون باید 70 درصد باغات به همین صورت باقی بماند و تنها اجازه 30 درصد سطح اشغال وجود دارد در غیر این صورت تخلف رخ داده است. در گذشته قانون باغات اجرایی نمی‌شد و دیوان عدالت اداری معتقد بود این موضوع به شورای شهر ارتباطی ندارد اما در نهایت برای سومین موضوع این موضوع به مجلس شورای اسلامی راه یافت و در مجمع تشخیص به تصویب رسید که براساس آن شورای شهر می‌تواند در این زمینه اظهار نظر کند و تشخیص دهد. برهمین اساس است که دیوان عدالت نیز نمی‌تواند تشخیص شورای شهر و ‌آرای آن را نقض کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین درباره استفاده دومنظوره از سوله‌های بحران، خاطرنشان کرد: این سالن‌ها باید در اختیار مدیریت بحران باشد اما می‌توان از آنها برای ورزش نیز استفاده کرد. دو مورد از این سوله‌ها به عنوان انبار مورد استفاده قرار گرفته که باید تخلیه شود. اما نبایدصرفاً به عنوان ورزشگاه از آنها استفاده کرد بلکه در آنها همیشه برای بحران باز باشد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار