کد خبر: ۸۴۱۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹ 24 April 2020

محمدجواد حق‌شناس، رییس کمسیسون بهداشت شورای شهر تهران:
کاری که ما باید انجام می‌دادیم دادن اطلاعات درست به مردم بود و خود جامعه با توجه به اطلاعاتی که دریافت می‌کرد شرایط را مهیا و تنظیم می‌کرد که جلوی افزایش مبتلایان را بگیرد. اما رویکردی که پیش آمد به نظر می‌رسد رویکرد کاملا نادرستی بود. به طور مثال آمار به این صورت که دو هزار نفر مبتلا، ۱۰۰ نفر فوتی، ۴۰۰ نفر بهبود یافته و ... به مردم داده می‌شد و این اطلاعات بسیار بی‌خود و غیرقابل استفاده بود و صرفا به درصد سهم ایران در جهان در خصوص ابتلا به ویروس کرونا کمک می‌کرد.

آمار‌های اشتباه می‌تواند جان مردم را به خطر بیاندازد و ضرر‌های جبران ناپذیری به جان و مال مردم و کشور وارد کند. این رفتار‌ها به لحاظ حقوقی، اخلاقی و شرعی ضمان دارد. مسئولان ستاد اگر اطلاع دقیق و شفافی ندهند در مظان اتهام قتل غیرعمد شهروندان تهرانی قرار می‌گیرند و باید پاسخگوی همه این مرگ‌میر‌هایی که به دلیل تصمیم‌گیری نادرست ناشی از عدم انجام وظیفه صحیح گرفته شده است، باشند.

بهترین کار این است آمار هر استان را به تفکیک اعلام کنید. برخی استان‌ها سیر نز‌ولی داشته‌اند و در برخی روز‌ها هیچ مورد ابتلا یا فوتی ندارند! دلیلی ندارد با استان‌های بسیار درگیر ترکیب شوند. این یک نوع آمارسازی و دادن اطلاعات غلط به مردم است.

یاد بگیریم درست سخن بگوییم و با مردم شفاف باشیم. وقتی شورا یا مجلس آماری را منتشر می‌کند به جای توضیح یا عذرخواهی اتهام زنی نکنیم و مانند کبک سرمان را در برف فرو نبریم! آمار دقیق را توضیح دهیم تا مراکزی در خارج از کشور اقدام به انتشار آمار نشوند که در نهایت ما سرافکنده شویم.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار