ایجاد " چالش" برای چنین موسیقی های مبتذلی بهترین کمک برای رونق آن و ریختن قبح آن در مراکز رسمی است که خواسته یا ناخواسته عده ی زیادی به رواج آن کمک خواهند کرد.
کد خبر: ۸۴۱۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹ 24 April 2020

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، این روزها کل جامعه درگیر شیوع ویروس کرونا شده است . گروهی آن را جدی گرفته اند و همین جدی گرفتن آن باعث شده زندگی شان به شدت به هم بریزد و از حالت عادی خارج شود. عده ای هم آن را جدی نگرفته و بر مخاطرات آن افزوده اند و هم برای خود و هم برای دیگران هزینه ایجاد می کنند و کنترل آن را به روزهای طولانی تر می برند .
اما کسانی که آن را جدی گرفته اند خود چند دسته هستند ، گروهی مردم عادی هستند که با انجام قرنطینه به قطع زنجیره انتشار کمک می کنند. گروهی مسئولین و برنامه ریزان هستند که به نسبت برخی داده ها مانند ، رفتار مردم ، میزان امکانات و تجهیزات و برخی موارد دیگر سعی در ارائه برنامه هایی برای کل جامعه در جهت کنترل آن دارند. اما در این گروه مهمترین افراد کسانی هستند که از روز اول به عنوان خط مقدم و در نوک پیکان تماس با مبتلایان هستند یعنی کادر درمانی .
بی شک مصائب اصلی کرونا متوجه کادر درمانی بوده است به گونه ای که بسیاری از این افراد هفته ها و ماه ها توان دیدار با خانواده های خود را ندارند و از نظر روحی دچار آسیب های فراوانی شده اند و نیاز به بازسازی روحی دارند. در این زمینه یکی از مسائلی که پس از هفته های اولیه شیوع ، در بیمارستان ها و در فضاهای مجازی منتشر شد ، چالش رقص بود ! کلیپ های متعددی از پرستاران و بیمارانی منتشر می شد که در حال رقص و آواز خواندن و دادن روحیه به بیماران کرونایی بودند و البته واکنش های مثبت و منفی هم به این اقدامات نشان داده می شد اما در نهایت همه از کنار آن می گذشتند و آن را در همان حد و اندازه یک اقدام روحیه بخش تعبیر می کردند و البته این اقدامات چندان تبعات منفی سیاسی و یا فرهنگی هم پیدا نکرد .
اما از روز گذشته کلیپی از بیمارستان امام سجاد یاسوج منتشر شد که تعداد زیادی از پرسنل این بیمارستان گروهی از نوازندگان و چند فرد در حال رقص را دوره کرده و آن ها را تماشا می کنند و دست می زنند.
دانلود
 
این اقدام باعث شد که در فضای مجازی برخی واکنش های مثبت یا منفی نسبت به آن اتخاذ شود . امام جمعه قلعه‌رئیسی اولین شخصیت رسمی بود که در واکنش به این جشن نوشت« پخش آهنگ مبتذل همراه با رقاصی در مکانی که به نام امام سجاد (ع) مزین است چه نام دارد؟ خاک بر سر چنین مسؤولی که باید از ارزش‌های الهی و اسلامی را پاس بدارد. اما این چنین احکام اسلامی را به سخره می‌گیرد. حقیقتا باید گفت انا لله و انا الیه راجعون.»
حجت‌الاسلام اسماعیل صلواتی در ادامه نوشت«اگر به بهانه کرونا چنین خلافی را مرتکب شدید توجه کنید بیمارستان شهید جلیل محل مداوای بیماران کرونایی است.»
رقص های بد فرجام در کهگیلویه و بویراحمد!
اینکه آیا امام جمعه قلعه رئیسی در اینگونه موارد تندروی می کند یا نه بحثی نیست که در اینجا به آن پرداخته می شود بلکه در این گزارش به نکاتی پرداخته می شود تا روشن شود که چرا برخی از اینگونه برنامه هایی که ظاهرا عنوان فرهنگی هم به خود می گیرند ، اینگونه بد فرجام هستند و چرا همواره با چالش همراه است؟
آیا گسست فرهنگی در میان جامعه تا اندازه ای شده است که در استان کهگیلویه و بویراحمدی که 700 هزار نفر جمعیت دارد و همه طوایف سردسیری و گرمسیری آن با هم قرابت فامیلی دارند و در یک روز چند بار می توان دورترین نقاط آن ها را سفر کرد و برگشت ، این گونه زبان فرهنگی هم را نمی فهمند؟
چنین اتفاقی اولین بار نیست که در کهگیلویه و بویراحمد رخ می دهد . در دهه ی اول اردیبهشت سال 98 هم چنین موردی در دانشگاه یاسوج رخ داد که در آن موقع هم برگزار کنندگان ، آن را یک اقدام فرهنگی نامیدند و منتقدان هم آن را یک عمل حرام و خلاف شرع و متضاد با فرهنگ سنتی مرد کهگیلویه و بویراحمد !(کلیپ رقص مختلط در دانشگاه یاسوج / مهمترین بیانیه های صادر شده / هم دانشگاه محکوم کرد ، هم سپاه فتح )
در آن زمان هم تنش ها بالا رفت و بیانیه هایی در مخالفت داده شد و البته بودند عده ای که آن را معمول و عادی می دانستند!
در همان موقع آیت الله ملک حسینی نماینده مردم استان در خبرگان رهبری ضمن تقبیح این اقدام اما در ادامه خواستار پایان دادن واکنش ها و عدم ورود دستگاه های خارج از دانشگاه به موضوع و اجازه به مسئولین دانشگاه برای پیگیری موضوع شد. اما به هر جهت واکنش ها بسیار جدی و تاثیرگذار بود.
در مورد اخیر (انتشار کلیپ برنامه رقص و آواز از بیمارستان امام سجاد) هم تقریبا همان رویه در حال شکل گیری است که به نظر می رسد در صورت ادامه دار شدن واکنش ها موضوع از واقعیات خود منحرف و به سمت و سوی موضع گیری های طرف های سیاسی هم کشیده شود! چیزی که به یک رویه معمول تبدیل شده است!
اما در اینجا نکته ای مهم به نظر می رسد و آن استفاده از ظرفیت ایجاد " چالش" برای تغییر فرهنگ مردمی است! 
هیچ سند تاریخی در اسلام وجود ندارد که کاملترین دین بشر ، همه رسوم و فرهنگ های یک قوم را نفی کند بلکه با برخی از این فرهنگ ها و رسوم کنار آمده و آن ها را با شرایطی پذیرفته است. در مورد مجالس جشن و شادی هم ، چنین هلهله و شادی هایی در صدر اسلام و زمان پیغمبر بوده است و پس از ان هم وجود داشته است (منهای برخی بدعت ها و مجالس گناه) در مناطقی مانند کهگیلویه و بویراحمد برای برگزاری جشن ها برخی رسوم در این زمینه وجود داشته است که از قدیم الایام مورد توجه بوده است و از آلات موسیقی های محلی هم استفاده می شد و در مجموع در باور مردم این جشن ها و حتی رقص ها از روی ابتذال نبود و حتی نگاه ابتذال هم به آن نبود! اما چند دهه ای است که موسیقی اصیل و محلی کهگیلویه و بویراحمد دستخوش ابتذال عجیبی شده است که سبک جشن ها ، رقص ها و آلات موسیقی را به سمت ابتذال برده است و فرهنگ اصیل لر را به حاشیه کشانده است.
در بسیاری از مناطق لرنشین مانند ، لرستان ، چهار محال و بختیاری هنوز فرهنگ غالب در جشن ها و مراسمات همان فرهنگ ها و مسیقی های محلی و با اصالت است اما متاسفانه در کهگیلویه و بویراحمد احساس می شود به اصطلاح "فرهنگ لودگی" حاکم شده است و در جشن ها آنچه که مشاهده می شود تغییر کامل در باورهای فرهنگی و سنتی است و حتی کمترین اهمیتی به آلات موسیقی یا اشعار محلی داده نمی شود و اشعاری مبتذل و بی مغز با موسیقی های بسیار نامانوس با فرهنگ منطقه ، غالب مراسمات جشن و شادی را قرق کرده است.
ایجاد " چالش" برای چنین موسیقی های مبتذلی بهترین کمک برای رونق آن و ریختن قبح آن در مراکز رسمی است که خواسته یا ناخواسته عده ی زیادی به رواج آن کمک خواهند کرد. اگر چنین ابتذالی تا قبل از این در محافل خصوص و جشن های عروسی رونق داشت از این به بعد باید شاهد رواج آن در مراکز رسمی و دولتی هم باشیم و باید گفت متاسفانه فرهنگ و موسیقی محلی یک گام دیگر به پاک شدن از ذهن نسل های بعد نزدیکتر می شود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
واقعیت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
مردم بدبخت ایران همه جوره تحریم هستن و براشون هیچ انتخابی نذاشتن مجبورن سوار پراید بی کیفیت بشن باقیمت نجومی چون انتخاب دیگری براشون نذاشتن .سفرها خالی .قسط های وام سنگین باسودهای فضایی وخارج از دین اسلام هیچ کس پاسخگو نیست .امام جمعه صلواتی اگه راست میگه درمورد فقر وبیچارگی مردم صحبت کنه که نان ندارن بخورن درمورد پراید صحبت کنه که روز به روز قیمتش داره میره بالا درمورد اثرات بدی که اقتصاد پکیده بر خانواده ها گذاشته صحبت کنه ک فقر جامعه رو به فساد وفحشا کشونده .اینجا پرسداران که این روزها در خط مقدم جبهبه مبارزه با بیماری هستند وخودشون هرلحظه امکان مبتلا به بیماری هستن وحتی خانواده هاشون درمعرض خطر بیماری هستن به واسطه شغلشون .برای روحیه دادن به خودشون وجامعه رقص کردن مثل تمام دنیا .مثل همه بیمارستان های ایران .امام جمعه اقای صلواتی اگه راست میگه خودش بیاد یه روز دربیمارستان کارکنه .بلد نیست پزشکی کنه حتمی بلد هست بیمارستان رو نظافت کنه بیاد خدمت کنه نه حرف .... بزنه
معلم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
یعنی اینهمه ما شیون وبدبختی کردیم قبول حق شد و جامعه ای روانی با بارمنفی ناشی ازمشکللات جسمی روحی ومادی وروز مرگی فراموش شده همین رقص. شادی موجب غضب الهی خواهد شد. متاسفم. برای همه دولتمردان وکسانی که تفسیر به رای کرده و تعالیم اسلامی رااینگونه تشریح نمود. اینقدر حرام و حلال نمودید که دنیای مارا خراب نمود وانصافا باید به مدافعان سلامت بعنوان رزمندگان زمان جنگ وخط مقدم. روحیه ونشاط. داد. باارزوی طاعات و عبادات همه دلسوزان انقلابی وانرژی بخش. تیم پزشکی پرستاران و همه پاسداران سلامت ومرزهای زمینی و فضایی ایران اسلامی. دیگه باید جوردیگر نگاه کرد. اسلام دین شادی ونشاط هست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
ما به شادی نیاز داریم. ما انسانیم. اینقدر زندگی ما رو تلخ نکنید. اینقدر کوته بین و متحجر نباشید. اینقدر آزادیهای مشروع مردم رو زیر سوال نبرید. دین اسلام دین شادی و انسانیته. دین رو سلیقه ای و زشت نکنید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار